سرپرست بهزیستی خراسان رضوی درباره تعداد مستمری بگیران این سازمان در حاشیه شهر مشهد گفت: آماری در این زمینه وجود ندارد و از طرفی پرداخت مستمری بر اساس ازمون وسع خانواده است و ارتباطی به منطقه سکونت افراد ندارد.

آماری از تعداد مستمری بگیران بهزیستی در حاشیه شهر مشهد وجود ندارد /فاسد شدن برخی مواد غذایی در مراکز نگهداری بهزیستی به دلیل قطعی برق

به گزارش قدس آنلاین، مسعود فیروزی در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با گرامی داشت روز ازدواج و عفاف و حجاب  گفت: ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده به عنوان سلول جامعه و فراهم کردن شرایط ازدواج آسان  در زمینه مدیریت اسیب های اجتماعی  و پیشگیری از آنها باید مورد تاکید همه دستگاه های مرتبط با این موضوع قرار بگیرد.

وی افزود: سازمان بهزیستی در سال ۱۳۵۹تاسیس شد و در حال حاضر ۱۷موسسه، انجمن و نهاد زیرمجموعه این سازمان فعالیت می کنند و هیچ سازمانی به اندازه بهزیستی دارای وظیفه نمی باشد زیرا ۵۵وظیفه با ۱۷۰فعالیت مختلف توسط این سازمان ارائه خدمات را به جامعه هدف برعهده دارد.

فیروزی با اشاره به اینکه ۲۰۰هزار نفر با میانگین بعد خانوار ۳نفر و در مجموع ۶۰۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در خراسان رضوی از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند می شوند، ادامه داد: ارائه خدمات بهزیستی منحصر به سن، جنسیت، جغرافیا و قومیت نیست و در برخی موارد ارائه خدمات از قبل تولد شروع و تا پایان عمر افراد ادامه دارد.

*شعار بهزیستی

وی بیان داشت: شعار سازمان بهزیستی در چهل و یکمین سال فعالیت خود،  به زیستن در گام دوم ، هوشمندسازی ، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده است . یکی از مواردی که در دوره جدید مدیریت بهزیستی خراسان رضوی مورد تاکید قرار گرفته است عدالت محوری است که در راستای تحقق آن یکی از مهمترین اولویت های این رویکرد هوشمندسازی فعالیت ها و برنامه ها است تا افراد جامعه هدف با کمترین خطا فعالیت ها و خدمات را دریافت کنند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: با تشکیل مراکز مثبت زندگی نیز سیاست محله محوری طی سال های اخیر ارتقائ پیدا کرده است و در حال حاضر ۲۵۰۰مرکز مثبت زندگی در کشور فعالیت دارند که در این مراکز یک تیم تخصصی حضور دارند و اهدافی از جمله تسهیل گری در ارائه خدمات به گروه های هدف ، شفافیت ، توسعه فراگیر و انجام عادلانه خدمات ، اجتماع محوری و خانواده محوری در ارائه خدمات ، تجمیع همه خدمات بهزیستی در یک مرکز ، افزایش رضایتمندی و بهبود و اصلاح فرایندهای موازی را دنبال می کنند.

فیروزی افزود: در خراسان رضوی نیز ۱۹۳مرکز مثبت زندگی فعالیت دارند که از این تعداد ۷۷مرکز در نقاط مختلف مشهد و مابقی در سایر شهرستان های استان ۲۲فعالیت سازمان بهزیستی را ارائه می کنند.

وی ادامه داد: تمام افراد در مراکز زیرمجموعه بهزیستی خراسان رضوی از جمله مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان، بیماران مزمن جسمی حرکتی و ذهنی به همراه همه پرسنل آنها واکسن کرونا در مرحله اول و دوم را دریافت کرده اند که در این باره ۱۴هزار دوز واکسن تزریق شده است.

*افزایش مستمری

وی بیان داشت: مستمری های افراد تحت پوشش بهزیستی نیز امسال با افزایش خوبی همراه بوده است به طوری که برای خانواده های تک نفره ۳۵۰هزار تومان، ۲نفره ۵۰۰هزار تومان ، ۳نفره ۷۰۰هزار تومان ، ۴نفره ۹۰۰هزار تومان و ۵نفره و بالاتر یک میلیون و یکصد هزار تومان پرداخت می شود اگرچه مشکلات اقتصادی باعث شده است که مستمری بگیران طعم شیرین این افزایش ها را چندان حس نکنند.

وی با بیان اینکه تا انتهای سال جاری همه افرادی که در صف انتظار دریافت مستمری در سازمان بهزیستی قرار دارند، از دریافت مستمری بهره مند می شوند، افزود: همچنین اعتبار سرانه نگهداری افراد معلول و سالمند در خانواده و مراکز نگهداری  افزایش قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که مثلا سرانه هزینه نگهداری از افراد معلول دارای خانواده به ۲میلیون تومان و معلولان مجهول الهویه به ۲میلیون و چهارصد هزار تومان افزایش پیدا کرده است .

فیروزی بیان داشت: در راستای خدمت رسانی به معلولان همه سازمان ها باید همکاری داشته باشند زیرا سازمان بهزیستی متولی ساخت مسکن، ایجاد شغل ،فراهم کردن شرایط تحصیل و سایر موارد نمی باشد  از این رو همه سازمان های دولتی و غیر دولتی و همچنین تشکل های مردمی باید در جهت خدمت و تسهیل گری برای معلولان به بهزیستی کمک کنند و در مواردی حتی بدون کمک گرفتن از سرمایه اجتماعی ارائه خدمات به معلولان امکان پذیر نمی باشد و چالش های فراوانی بوجود خواهد آمد.

 وی  با بیان اینکه  سال گذشته ۳۱۰مجوز قانونی سقط جنین از سوی بهزیستی خراسان رضوی صادر شد، افزود: بیش از ۵۰درصد معلولان استان در شهر مشهد قرار دارند و برای صدور کارت معلولیت مشکلاتی در سامانه صدور این کارت رخ داده است که با پیگیری از تهران در حال رفع این مشکلات هستیم.

*حاشیه شهر

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر تعداد مستمری بگیران بهزیستی در حاشیه شهرهای استان نیز گفت: در این زمینه آمار مشخصی وجود ندارد و از طرفی آنچه برای برقراری مستمری در نظر گرفته می شود ازمون وسع خانواده ها است و ارتباطی به منطقه جغرافیایی محل سکونت آنها ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین مبنی بر مشکلاتی که قطعی برق برای مراکز بهزیستی و معلولان استان ایجاد کرده است نیز گفت: در برخی موارد در اوج واکسینه کردن معلولان و سالمندان در مراکز نگهداری بهزیستی قطع برق باعث ایجاد مشکلاتی در نگهداری واکسن ها شد. همچنین این مساله باعث فاسد شدن مقدار زیادی از مواد غذایی در این مراکز شد که طی مکاتبه ای با شرکت برق درخواست شد در باره قطعی برق در مراکز نگهداری شبانه روزی بهزیستی ملاحظاتی داشته باشند.  

*جمع آوری ۴۵۰۰معتاد متجاهر

دلبری معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه در هفته بهزیستی در مشهد و شهرستان های استان پایگاه های جدید خدمات رسانی افتتاح و ارائه خدمات به مردم را آغاز خواهند کرد، در این مراسم گفت: در طرح جمع آوری معتادان متجاهر نیز حدود ۴۵۰۰نفر در استان جمع آوری شدند که نزدیک به ۲هزار نفر انها بعد از طی کردن فرایند موجود در این مراکز ترخیص شدند و در حال حاضر ۵۰۶نفر زن و ۲۳۳۰نفر مرد در این مراکز در استان در حال نگهداری و طی کردن فرایند بازتوانی هستند .

وی با بیان اینکه اجرای این طرح تاثیر قابل ملاحظه ای بر کاهش آمار سرقت، جرم و جمع کنندگان ضایعات از سطل های زباله در سطح استان داشت، افزود: سن اعتیاد در استان بسیار کاهش پیدا کرده است و برای شش ماهه اول سال جاری جمع آوری ۹هزار معتاد متجاهر در سطح خراسان رضوی هدف گذاری شده است که امید می رود با همکاری سایر دستگاه ها از جمله ستاد مبارزه با موادمخدر، فرمانداری ها، بیمه سلامت، اداره کار و تعاون و سازمان فنی و حرفه ای و تامین زیرساخت ها محقق شود.

وی با اشاره به اینکه با کمک  استان قدس رضوی نیزیک مرکز نگهداری معتادان متجاهر در مرحله صدور مجوز می باشد،  ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری ۱۵۰۰نفر متقاضی طلاق در سطح استان درخواست خود را ثبت کرده اند که این افراد ملزم به گذراندن ۵جلسه مشاوره در مراکز تعیین شده با محوریت سازش و دریافت مهارت های زندگی می باشند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی نیز در ادامه افزود: در مشهد ۱۸مرکز نگهداری معتاد متجاهر وجود دارد و چرخه توانمندسازی و بازپروری این قشر را انجام می دهند و یک معتاد بین ۳ ماه تاحداکثر یک سال و تنها یک بار در این مراکز اجازه حضور دارد.

*رشد ۱۷درصدی مشارکت های مردمی

حمیده محدث ، معاون مشارکت‌های مردمی و مدیریت مؤسسات خیریه بهزیستی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: علی رغم شرایط سخت اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه اما مشارکت های مردمی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸با ۱۷درصد رشد همراه بود .

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹حدود ۱۲۰میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی از محل مشارکت مردمی برای سازمان بهزیستی خراسان رضوی  در راستای خدمت رسانی به جامعه هدف و افراد تحت پوشش جمع اوری شد.

وی با بیان اینکه در زمینه تعهد ایجاد اشتغال در کشور دارای رتبه اول هستیم، بیان داشت: سال گذشته ایجاد ۵هزار فرصت شغلی در بهزیستی خراسان رضوی برای افراد تحت پوشش هدف گذاری شد که حدود ۹۰درصد آن محقق شد و در زمینه ایجاد و تسهیل گری در زمینه اشتغال همراهی شرکاء اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.

محدث افزود: برای سال جاری ساخت ۸۳۴واحد مسکونی توسط بهزیستی خراسان رضوی هدف گذاری شده است که ۱۲۴واحد آن در هفته بهزیستی افتتاح و در اختیار خانواده های تحت پوشش قرار خواهد گرفت .

*۷۱۱۹مورد کودک ازاری

شهره شاهرودی، سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیزدر ادامه مراسم اظهار کرد:  تا اسفند سال گذشته این معاونت در چها رحوزه زنان سرپرست خانواده، مهدکودک، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و اورژانس اجتماعی فعالیت می کرد اما از ۲۹اسفند سال قبل اجرای کامل فعالیت مهدکودک ها به اموزش و پرورش واگذار شد.

وی افزود: بیشترین موارد در حوزه اورژانس اجتماعی طی سال گذشته در بهزیستی خراسان رضوی مربوط به کودک ازاری بود و ۷۱۱۹مورد در این زمینه سال گذشته در استان ثبت شد که دلیل عمده آن غفلت خانواده ها و عدم مهارت آنها در مواجه با مسائل کودکان می باشد .

* مناسب سازی محیط شهری

حمیدرضا علیزاده، سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۶مرکز شبانه روزی بهزیستی در سطح استان فعالیت دارند، بیان داشت: یارانه مراکز شبانه روزی و روزانه بهزیستی در سال جاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی افزود: در هفته بهزیستی ۲۵تا ۳۰هزار نفر از افراد در صف انتظارمستمری، به جمع افراد مستمر بگیر استان افزوده خواهند شد .

علیزاده ادامه داد: یکی از مواردی که به دنبال تحقق ان هستیم مناسب سازی محیط شهری برای تردد معلولان و سالمندان است که سال قبل ۱۷۰جلسه با این محوریت در استان برگزارشد و بیش از ۴میلیارد تومان نیز اعتبار برای مناسب سازی مسکن و خودرو معلولان استان در نظر گرفته شد.   

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.