وزارت علوم یک روز پس از اعلام رسمی مصوبه جنجالی شورای سنجش و پذیرش دانشجو در خصوص «ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» آن را لغو کرد.

جاده تحصیل، بدون دوربرگردان نمی‌شود

محمدرضا آهنچیان، مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی این وزارتخانه با ارسال نامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در خصوص مصوبه تغییرات احتمالی آزمون کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط، اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

در بخشی از این نامه آمده است: بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

وی توضیح داده است: این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد.

عقب‌نشینی وزارت علوم از این تصمیم شتاب‌زده پس از موضع‌گیری‌های جدی کارشناسان، مسئولان و دانشجویان و دانشگاهیان صورت گرفت؛ به‌گونه‌ای که علی کریمی فیروزجایی، عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی در گفت‌وگو با خانه ملت آن را مصوبه‌ای عجیب و غیرمنطقی خواند و از مخالفت جدی کمیسیون آموزش با این مصوبه خبر داد و گفت: هیچ یک از ناظران مجلس یازدهم در نشستی که این تصمیم گرفته شده، حضور نداشتند و بنابراین از طریق قانونی، لغو این مصوبه را دنبال خواهیم کرد.

مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز واکنشی تند به این تصمیم داشت تا آنجا که به آنا گفت:این تصمیم وزارت علوم تصمیم غلطی است و بعید است به جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و حتی اگر به این جلسه هم برسد با آن مخالفت خواهیم کرد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد یا اجبار؟

عباس فرجی؛ مشاور آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: در هیچ یک از کشورهای دنیا چنین رویه‌ای وجود ندارد که دانشگاه مانع ادامه تحصیل دانش‌آموختگان کارشناسی در رشته مورد علاقه خود در مقطع ارشد شود. این مصوبه مانند این است در جاده‌ای حرکت کنید که نه دوربرگردان و نه خروجی به سایر مسیرها داشته باشد و مقصد جاده کاملاً مشخص باشد، حالا اگر به هر دلیلی بخواهید تغییر مسیر دهید، این امکان برایتان میسر نیست و چه بسا می‌تواند خطرناک هم باشد، ضمن آنکه سفر را با محدودیت مواجه می‌سازد و چه بسا ممکن است مانع سفر شود. در مورد این مصوبه نیز به همین ترتیب است چرا که موجب وسواس دانش‌آموزان در انتخاب رشته کارشناسی می‌شود و در مقطع ورودی با ترافیک بسیار سنگینی روبه‌رو خواهیم شد و موجب توقف دانش‌آموزان در ادامه تحصیلشان می‌شود، همچنین ممکن است تورم در برخی رشته‌ها افزایش یابد و در برخی رشته‌ها حتی کاردان و کارشناس هم نداشته باشیم که این مسئله خود می‌تواند در سال‌های آینده به یک معضل تازه در نظام دانشگاهی کشور تبدیل شود. این مصوبه یک اجبار تلقی می‌شود و دیگر نمی‌توان از انتخاب رشته کارشناسی ارشد صحبت کرد و چنین اجباری به لحاظ علمی کاملاً مردود است.

آسیب انحصاری شدن رشته‌ها

سید مجید حسینی؛ کارشناس حوزه آموزش نیز می‌گوید: تعدادی از دانش‌آموزانی که در علوم ریاضی و یا فنی و مهندسی تحصیل کرده‌اند، مایل‌اند پس از دوره کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم انسانی ادامه تحصیل دهند. اما این مصوبه امکان ادامه تحصیل دانش‌آموختگان فنی و مهندسی در سایر رشته‌های دانشگاهی را سلب کرده و موجب محرومیت آن‌ها از ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه‌شان می‌شود که اتفاق خوبی نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: هرچه محدودیت علیه آموزش و انحصاری شدن رشته‌های تحصیلی افزایش یابد به همان نسبت نظام آموزشی کشور دچار آسیب می‌شود به‌ویژه اینکه این مصوبه می‌تواند مانع شکوفایی استعداد دانشجویان در سایر رشته‌ها شود. زیرا در برخی موارد دانشجویان مقطع کارشناسی متوجه می‌شوند علاقه‌ای به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنند ندارند و امیدوارند بتوانند در مقطع بعدی در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند اما با این مصوبه امکان مهاجرت این قبیل دانشجویان به سایر رشته‌ها ممنوع می‌شود.

دامن زدن بر محدودیت ظرفیت‌های علمی کشور

سید علی یزدیخواه؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از این مصوبه می‌گوید: این مصوبه خبر خوبی برای طالبان علم و دانش نیست و علاوه بر اینکه علاقه دانش‌آموزان نادیده گرفته شده، ظرفیت‌های علمی را با محدودیت مواجه می‌کند؛ تنها مزیت آن تخصصی شدن رشته‌های دانشگاهی است.

وی که در کارنامه خود سابقه مدیریت کل آموزش و پرورش تهران را نیز دارد، می‌افزاید: ما امروز نیز با کمبود تکنسین در کشور مواجه هستیم و برخی از رشته‌های کاردانی و کارشناسی ظرفیت خالی دارند، این در شرایطی است که دانشجو می‌تواند تحصیلات تکمیلی خود را در سایر رشته‌ها ادامه دهد اما مصوبه حاضر مهاجرت دانشجویان از یک زیرگروه تحصیلی به زیرگروه دیگر را ممنوع می‌کند و بر این کمبودها دامن می‌زند.

یزدیخواه ادامه می‌دهد: اگر هدف شورای سنجش و پذیرش کشور تخصصی شدن رشته‌های تحصیلات تکمیلی است می‌تواند واحدهای پیش نیاز را برای دانشجویان رشته‌های غیرمرتبط افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.