سخنگوی دولت با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان از تشکیل کمیته ای برای رصد و پایش مستمر و ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با این تغییرات خبرداد و گفت: اقدامات امنیت لازم در مرزهای شرقی کشور اندیشیده شده است.

اتخاذ تدابیر امنیتی لازم در مرزهای شرقی/ علت انفجار در پارک ملت تهران

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره تحولات در کشور همسایه، افغانستان و تسلط طالبان بر بخشهای زیادی از این کشور از جمله مناطق مرزی با ایران و تدابیر دولت برای امنیت این مرزها گفت: دستگاه‌های مرتبط فرایند جدید تغییرات در عرصه‌های سیاسی افغانستان را بررسی و مطالعه کردند. با محوریت وزارت کشور کمیته‌ای هم در این زمینه رصد مستمر و ایجاد آمادگی های لازم برای مواجهه با این تغییرات را طراحی و برنامه ریزی می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه  آمادگی‌های لازم وجود دارد و سناریوهای مختلف هم متناسب با روند تحولات پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: با توجه اینکه گمرکات اسلام قلعه مقابل دوغارون و ابونصر فراهی مقابل ماهی رود به کنترل طالبان درآمد لذا عملاً تا برقراری شرایط ثبات باید منتظر بمانیم، اما گمرک میلک که از گمرکات اصلی است در حال حاضر فعال است و طبق روال گذشته از این مسیر  مبادلات تجاری با افغانستان انجام می‌شود.

ربیعی با اشاره گمانه زنی ها در مود احتمال .رود سیل مهاجران به کشور در هفته های آینده نیز گفت: برنامه ایران جلوگیری از ورود اتباع غیرمجاز است که در حال پیگیری این موضوع هستیم در عین حال برای تقویت نیروهای مرزبانی و نظارتی در مرز افغانستان و آمادگی کامل درباره پذیرش رسمی نیروهای افغانستان هم تصمیماتی اتخاذ شده و بخشی از نیروهای ورودی به ایران هم با هماهنگی دولت مرکزی افغانستان بازگردانده شدند.

وی با اشاره به ایجاد اردوگاه های جدید در جوار مرزها برای  ورود احتمالی مهاجران جدید گفت:   البته تاکنون با ورود مهاجران جدید به ویژه خانوادگی مواجه نبوده‌ایم اما  مسائل مرزی امنیتی و اقتصادی و مسائل سیاسی موضوع افغانستان را با حساسیت دنبال می‌کنیم،

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما همواره گفته‌ایم امنیت افغانستان با حضور نیروهای خارجی شکننده است، اظهار داشت:  علاوه بر این ما جنگ و خشونت و نزاع داخلی در افغانستان را همیشه محکوم کرده و تلاش کردیم در افغانستان، دولتی مقتدر متکی بر آرای مردم بتواند مردم خود را از چالش‌ها بیرون بیاورد. 

ربیعی ادامه داد: مسائل افغانستان چه در بحث سیاست خارجی و چه در بخش سیاست داخلی ما از مسائلی است که این روزها با حساسیت در وزارت امور خارجه و در بخش مرزی وزارت کشور در حال پیگیری است.

علت حادثه انفجار در پارک ملت تهران

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت حادثه انفجار در پارک ملت تهران و دلبل اعلام نششدن آن که به شایعات و ادعاها در مرود خرابکاری و نقش رژیم صهیونیستی در این اتفاق در پی حوادث خرابکارانه اخیر دامن زده هم با رد این شایعات، گفت: در مورد صدای انفجار پاک ملت بررسی هایی ک که توسط ناجا و وزارت اطلاعات صورت گرفته نشان می‌دهد این حادثه ناشی از ایجاد یک گودال در بخشی از پارک بوده که محموله ای از بنزین و گازوئیل را درون حفره ای جاسازی کرده بودند.

وی افزود: انجار این محموله سوخت باعث ایجاد صدا و آتش سوزی محدود شده بود و  بررسی ها نشان می‌دهد هیچ شواهدی در مورد امنیتی مودن موضوع وجود ندارد . البته دستگاه ها برای شناسایی عوامل  قراردادن این محموله بنزین و گازوئیل در آن محلی اقدام می کنند.

ربیعی تاکید کرد: بنابر گزارش وزارت کشور این حادثه به هیچ وجه شبیه خبرابکاری ها و رویدادهای اخیر نیست.

مذاکرات با دولت بایدن برای مبادله زندانیان در جریان است

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست خبری در واکنش به اظهارات اخیر راب مالی نماینده ویزه رئیس جمهور آمریکا در ماور ایران در مرود مطالبه این کشور برای توافق کامل در مورد مبادله همه زندانیان گفت: ما قبلا بارها اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران بخاطر نیات انسان دوستانه آماده تبادل همه زندانیان سیاسی در مقابل آزاد کردن همه زندانیان ایرانی در سراسر جهان که با دستور و خواست آمریکا محبوس شده‌اند هستیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خبا یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران در دولت قبلی آمریکا هم این آمادگی و پیشنهاد را مطرح کرده بود، اطرنشان کرد: این دولت آمریکا بود که با اصرار بر گروگان‌گیری ایرانیان از نشستن پای میز مذاکره امتناع کرد. اما دولت آقای بایدن از روزهای ابتدای روی کار آمدن این موضوع را مورد توجه قرار داده و این مذاکرات در جریان است و به محض دستیابی به نتایج قابل قبول، توسط همکاران ما در وزارت امور خارجه اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

غربی ها بجای ابراز نگرانی به تعهداتشان برگردند

علی ربیعی در مقام پاسخ به ابراز نگرانی کشورهای اروپایی در مورد افزایش سطح غنی سازی در ایران از جمله تولید صفحات سوخت ۲۰ درصدی با فناوری های جدید هم با تاکید براینکه تمام اقدامات جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست جبرانی و بر اساس نیازهی صنعت هسته ای کشور صورت می‌گیرد، گفت: این قدامات مبنای حقوق مندرج جمهوری اسلامی ایران در برجام با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌گیرد و مطابق اعلامیه‌های متعدد در چارچوب بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام به سرعت بازگشت پذیر هستند. 

وی اضافه کرد: اگر مشارکت کنندگان در برجام نگران این فعالیت‌ها هستند، توصیه می‌کنیم که به جای گله‌گذاری از اقدامات ایران که نتیجه طبیعی بی‌تفاوتی نسبت به انجام تعهدات دیگر طرف هاست، سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند.

وی با غیر قابل پذیرش خواندن نگرانی آمریکا در این مورد خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی حاکم بر برجام، ناشی از اقدامات و رویکردهای غیرقانونی و یکجانبه خود این کشور است و این کشور در دوره بایدن نیز به اجرای سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران ادامه داده است.

سوخت نیروگاه تهران را بدهند تا تولید نکنیم

وی با اشاره به تولید صفحات سوخت با فناوری های جدید برای راکتور تهران، یادآور شد:  سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت آنها بطور مستمر شاهد تحول کیفی با استفاده از فناوری‌های نوین می‌باشد. سوخت ۲۰درصدی اورانیوم فلزی،‌ نسبت به سوخت ۲۰ درصدی معمول، موجب ارتقای راندمان و کارآمدی راکتور تحقیقات تهران می‌شود؛ به گونه‌ای که هم بتوانیم کمیت رادیوداروها را افزایش بدهیم و از نظر زمانی نیز فرایند تولید،‌ سریع‌تر می‌شود. علاوه بر آن، می‌توانیم به تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی جدیدی که در شرایط حاضر امان تولید آن نیست، اقدام کنیم.

سخنگوی دولت گفت: حالا کهما به این فناوری دست پیدا کرده‌ایم اگر کشورهای غربی نگران هستند، برای توقف این فرآیند این سوخت جدید را برای ما تامین کنند.

هیچ معلم و مدیری خارج از چارچوب به خارج اعزام نشده

علی ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در مورد خبرهای منتشر شده در باره اعزام مدیران وزارت آموزش و پروش در روزهای آخر دولت به مدارس خارج از کشور هم با رد این ادعا و شایعه خواندن آن گفت: هیچ تغییری در روند اعزام به خارج معلمان نبوده و این امر بر اساس شرکت در آزمون و ظوابط انجام می‌شود حتی یک مورد هم نبود که خارج از قانون انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سرپرستان(مدارس خارج از کشور) هم پس از پایان دوره افزاد جایگزینی جدید صورت می‌گیرد که این انتصاب ها نیز از حوزه اختیارات وزیر است ولی در همین خصوص در ماه‌های پایان دولت هیچ رفتار غیرمتعارف و خارج از ضابطه‌ای انجام نشده است چرا که فرآیند انتخاب و اعزام سرپرستان به دلیل طی مراحل اجراییو نیاز به استعلام از وزارت امور خارجه و نهادهای دیگر، یکسال زمان نیاز دارد لذا  هیچ تصمیمی یکباره و غیرمتعارف انجام نشده است.

دولت بعدی هم با مشکل برق روبرو خواهد بود

بیعی در مورد پاسخ دولت به نارضایتی های مردم از قطعی های مکرر برق هم با عذرخواهی از طرف دولت به موضوع خشکسالی اشاره کرد و گفت: این پدیده نه تنها در پیش‌بینی‌ها و برنامه ریزی ها برای تولید انرژی و برق باید مد نظر قرار گیرد که باید در سبک زندگی و مصرف هم مورد توجه باشد زیرا دولت ایندههم با این مشکل و معظل روبرو خواهد بود و باید در سبک مصارف  کشاورزی، صنعتی و خانگی تجدید نظر شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برا همراهی مردم در تصمیمات سخت لازم استسیاستهای توزیع یارانه پنهان انرژی که به نفع ثروتمندان است برسی و تجدید نظر ود، اضافه کرد: ادامه روند احداث نیروگاههای جدید و سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد.

دولت تدبیر و امید ۲۷ هزار مگاوات نیروگاه احداث کرد

وی با تشریح برخی از اقدامات دولت درحوزه ساخت نیروگاه های جدید، اظهار دشت: در دولت یازدهم ۷۹۲۶مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲۱۰۱مگاوات و جمعا به میزان ۲۰۰۲۷ مگاوات طرح های نیروگاهی به بهره برداری رسیده است و ۱۶۳۰۹مگاوات طرح های نیروگاه حرارتی در حال احداث است و علاوه بر آن ۱۷۹۲۵طرح های نیروگاهی در انتظار رفع توقف تامین مالی خارجی قرار دارند.

وی با بیان اینکه طبق بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه نسبت به افزایش توان تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات از طریق سرمایه گذاری موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منافع داخلی شرکت های تابعه یا به صورت روشهای متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تصرف اقدام کند، گفت: در همین راستا طی برنامه ششم توسعه ۱۲۱۲۶ مگاوات طرح های نیروگاهی راه اندازی شده و ۱۹۶۶ مگاوات طرح های نیروگاهی آماده راه اندازی تا پایان برنامه ششم است.  ۱۶۳۰۹ مگاوات طرح های نیروگاهی حرارتی در حال احداث طی برنامه ششم است.

واگذاری معادن از طریق مزایده آنلاین بوده و امکان رانت ندارد

سخنگوی دولت در مورد معدن فروشی دولت در روزهای پایانی دولت، گفت: در خصوص آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور  و برگزاری مزایده از ترتیباب اداری و وظایف جاری وزارت صمت بوده و اتفاقا آزادسازی معادن از مطالبات  مقام معظم رهبری نیز بوده است. این موضوع از مدت ها قبل در وزارت صمت بررسی و فرایند این طرح  از مهر ماه سال گذشته آغاز شد و در نهایت پس از اطلاع رسانی مناسب از طریق شبکه های مختلف صدا و سیما و دیگر رسانه ها مزایده عمومی از تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۹ آغاز و در تاریخ ۲۷ خرداد ماه به پایان رسید و در این مزایده سه هزار متقاضی شرکت کرده اند.

وی ادامه داد: به نظر من شیوه بیان در خصوص این مزایده می توانست بسیار مناسبتر صورت گیرد که موجب نگرانی در جامعه هم نشود. اقداماتی از نظیر تماس قبلی، مذاکره با وزیر،  بررسی‌های دقیق صورت گرفته و تصمیم لازم اتخاذ شود. مزایده و واگذاری‌ محدوده های معدنی کشور جزء تکالیف قانونی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در طول سال های مختلف همواره فرایندی کاملاً تخصصی، فنی و کارشناسی را طی نموده که در طول ۳ دهه گذشته این برنامه توسط وزارت صمت در استان‌های مختلف  انجام شده است و تنها تفاوت آن در این مرحله، گستردگی این واگذاری و نیز تغییر برخی شرایط ورود به مزایده شامل افزایش ضمانت حضور در مزایده و بیشتر شدن امتیازات برای سنجش اهلیت و صلاحیت حرفه‌ای و مالی متقاضیان است که برای جلوگیری از حبس دوباره این معادن و غیر فعال ماندن ظرفیت معدنی کشور، بر اساس تجربیات حاصل از واگذاری‌های پیشین، برقرار شده است. 

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته اطلاع رسانی لازم برای واگذاری این محدوده های معدنی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و جراید و همچنین رسانه‌های مجازی کشور در سطوح ملی و استانی انجام شد و همگان می بایست به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشند که در این شیوه واگذاری به صورت مزایده که به صورت تمام الکترونیکی و صرفا از طریق سامانه ستاد دولت انجام می‌گیرد امکان استفاده از هیچ گونه رانتی وجود ندارد،

هیچ معدنی فروخته نشده

وی با اشاره به اینکه معادن جزء انفال محسوب می‌شوند ، خاطرنشان کرد: در مزایده معادن، هیچ معدنی به فروش نرسیده و هیچ پولی در این مزایده رد و بدل نشده است و صرفا یک ضمانت نامه جهت شرکت در مزایده از متقاضی دریافت گردیده و حقوق دولتی اجرای این طرح پس از بهره‌برداری و استخراج در دولت بعد به حساب خزانه واریز خواهد شد و در حقیقت اجرای طرح آزادسازی محدوده ها و معادن غیرفعال کشور، ریل گذاری بخش معدن برای دولت آینده است و آثار و پیامدهای مثبت آن قابل مشاهده است، بنابراین مباحث و شبهاتی را که در این خصوص وجود دارد، تماماً مبتنی بر عدم علم و آگاهی است.

اتهام زنندگان از ۱۲ مرداد شغلشان عوض می‌شود

ربیعی با بیان اینکه اتهامات به دولت زیاد است و به قول رئیس جمهور، اتهام زنندگان از ۱۲ مرداد شغلشان را عوض می‌کنند، تاکید کرد: مزایده شش هزار معدن، معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل گذاری برای آینده است. وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است و در همه این مزایده‌ها نیز پیش بینی حضور نماینده دادستان شده است.

ایشتادن مقامات غربی دوشادوش تروریستهای منافقین مایه شرمساری است

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اجلاسیه سالنه منافقین و حضور مقامات غربی در میتینگ این گروهک ترویستی همزمان با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران با بیان اینکه افرادی که وقیحانه در کنار تروریست‌ها می‌ایستند، صلاحیتی برای سخن گفتن از ابتدایی‌ترین مبانی حقوق بشر ندارند، افزود: گردهمایی فرقه یا گروهک تروریستی منافقین فرصتی برای شناسایی و رسوایی سیاستمداران ریاکار آمریکایی است ، کسانی که برخلاف شعارهای تکراری، کمترین اعتنایی به مبانی و تاریخچه تروریسم و نقض حقوق بشر در سایر کشورها ندارند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اظهار داشت:  مایه شرمساری آمریکا و اروپاست که وزیر امور خارجه سابق و بدنام آمریکا و چندین مقام رسمی دیگر آمریکایی و اروپایی، بخاطر نفرت پراکنی و بنا برشواهد و تجربه تاریخی البته بخاطر مشتی دلار، نه تنها خرید و فروش می‌شوند بلکه دوشادوش یک فرقه ورشکسته تروریستی و عاملان قتل عام هزاران ایرانی بی‌گناه می‌ایستند و بی‌شرمانه به این جنایت‌ها افتخار می‌کنند.  

ربیعی تاکید کرد: نشست‌های این فرقه مطرود، نمایشی بی‌نقاب از بدخواهی و کینه‌توزی علیه ملت ایران است. طبیعتاً آنهایی که وقیحانه در کنار تروریست‌ها می‌ایستند، کمترین صلاحیتی برای سخن گفتن از ابتدایی‌ترین مبانی حقوق بشر و تظاهر به صلح جویی و نیک‌خواهی برای مردم ایران و هیچ مردم آزاده دیگری را در جهان ندارند.

انتهنای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.