معاون اسبق وزارت صمت گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم تخلیه بار منفی بیماری کرونا بر اقتصاد ایران را می‌توان به تعلل ها و کوتاهی ها در انجام واکسیناسیون سراسری ارتباط داد بنابراین از این نظر ما همچنان این موج مخرب بر اقتصاد را هنوز رد نکرده‌ایم و همچنان تحت تأثیر کرونا اقتصاد ایران لطمه می‌خورد.

موج مخرب کرونا را بر اقتصاد هنوز رد نکرده‌ایم/ واکسیناسیون عمومی عامل بازگشت بخش‌های تعطیل شده اقتصاد خواهد بود

محمد صادق مفتح معاون اسبق وزارت صمت و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص تأثیرات کرونا و تحریم ها بر اقتصاد ایران گفت: دو موضوعی که اقتصاد ایران را به چالش کشید تحریم های اقتصادی و شیو بیماری کرونا در چند سال گذشته بود، موضوعی که همچنان ادامه دارد اما اثر این دو فاکتور را بر از دست رفتن اقتصاد باید به صورت جداگانه از هم بررسی کنیم چرا که آثار آنها با یکدیگر متفاوت است.

وی در این باره افزود: تحریم‌ها در ابتدای تحمیل شدن به اقتصاد ایران آثار نامطلوبی بر روی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به جا گذاشت اما به مرور زمان و دور زدن تحریم‌ها و آموختن راه های مختلف برای جلوگیری از فشارهای صد درصدی تحریم ها به اقتصاد ایران، می توان گفت در یکی دو سال اخیر نه تنها در زمینه صادرات کالای غیر نفتی عملکرد منفی نداشته‌ایم، بلکه با رشد نیز مواجه شده‌ایم.

محمد صادق مفتح در این باره توضیح داد: اصلی ترین دلیل عبور از آثار بد تحریم ها در اقتصاد کشور را اینگونه می‌توان توضیح داد که اقتصاد ایران روش های جبران را پیدا کرده است، اما در زمینه کرونا متاسفانه مدیریت قابل قبولی اعمال نشده به گونه ای که می‌توان گفت همچنان بار منفی اثرات کرونا در اقتصاد کشور تخلیه نشده است.

معاون اسبق وزارت صمت دراین باره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم تخلیه بار منفی بیماری کرونا بر اقتصاد ایران را می توان به تعلل ها و کوتاهی ها در انجام واکسیناسیون سراسری ارتباط داد بنابراین از این نظر ما همچنان این موج مخرب بر اقتصاد را هنوز رد نکرده‌ایم و همچنان تحت تأثیر کرونا اقتصاد ایران لطمه می‌خورد. رکودی که در اوایل شروع بیماری کرونا در بخش های اقتصادی بخصوص بخش خدمات وجود داشت هنوز وجود دارد و همچنان بخش هایی مثل گردشگری، هتلداری، اصناف وحمل و نقل زیان‌های سنگینی می‌دهند. یقیناً برای  فائق آمدن بر این موضوع باید مدیریت کارآمدی در راس کار قرار بگیرد تا با سیاست گذاری های درست بتواند بار منفی کرونا بر اقتصاد را تخلیه کند.

محمد صادق مفتح در خصوص اینکه مذاکره کنندگان و دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجامی باید ناظر به تخلیه اثرات تحریم ها با اعتماد به نفس بالایی در نشست‌ها حاضر شوند گفت: با توجه به اینکه در سال 99 در بخش صادرات غیر نفتی رشد بسیار خوبی داشتم و به عبارتی پیک تحریم را رد کردیم، انتظار می رود برنامه ریزان سیاسی ما ناظر به این موضوع مهم در نشست های برجامی مطالبات جمهوری اسلامی ایران را مد نظر قرار دهند، چرا که ما از موج منفی رد شده ایم و اقتصاد ایران اینک در حال ریکاوری و غلبه بر آثار سوء تحریم‌هاست. اگر این موضوع مورد نظر قرار بگیرد قطعا در نوع رویکرد ما در برابر طرف خارجی تاثیر می گذارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می رود مدیران و دست اندرکاران وزارت بهداشت وهمه مسوولینی که درحوزه واکسیناسیون فعالیت می کنند برای عبور از بحران های اقتصادی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده مساله سرعت عمل بالا در واکسیناسیون سراسری را مورد توجه قرار دهند تا بخش‌های تعطیل شده و شاغلین بخش‌های خدماتی به سرعت به چرخه کار و فعالیت اقتصادی بازگردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.