رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اظهارات «روحانی» در مورد قانون اقدام راهبردی را برخلاف اصل تفکیک قوا خواند و گفت: اصل ۶۰ قانون اساسی با ناتوانی دولت در تامین کالاهای اساسی ضربه خورد.

روحانی به اصل۶۰لطمه زد/رئیس‌جمهور به دنبال تقابل مردم با مجلس است

قدس آنلاین:وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه اصل ۶۰ قانون اساسی در جریان مذاکرات برجامی نقض شد، اظهارداشت: این اولین بار نیست که رئیس جمهور در مورد تصمیمات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی فرافکنی می کند.

وی با اشاره به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه برجام امری اجرایی است و مجلس نباید دخالت کند،افزود: پس از تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، رئیس جمهور موضع گیری کرده و این قانون را، قانونی مضر خواند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: روحانی ادعای حقوقدان بودن دارد و حتما به اصول قانون اساسی از جمله اصل تفکیک قوا واقف است، لذا باید بداند که مجلس شورای اسلامی اختیار و حق بررسی همه موافقتنامه ها و مقاوله نامه هایی که بین دولت ایران و دولت های خارجی بسته می شود، را دارد.

معاونان وزارت امور خارجه مکررا به منافع قانون اقدام راهبردی در مذاکرات تاکید می‌کردند

جلال‌زاده اظهار داشت: طبق قانون اساسی مجلس هیچ محدودیتی برای بررسی و تصویب طرح ها ندارد. نمایندگان مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها جاده یک طرفه برجام را که به نفع آمریکا و غربی بود، بست و دستان مذاکره کنندگان را در مذاکرات وین پر کرد.

وی با بیان اینکه اگر قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها در مجلس به تصویب نرسیده بود، مذاکره کنندگان چیزی برای عرضه در میز مذاکرات وین نداشتند. گفت: در جلساتی که با معاونان وزارت امور خارجه و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در شورای عالی امنیت ملی داشتیم به صورت مکرر به منافع این قانون در مذاکرات تأکید می کردند.

اصل ۶۰ قانون اساسی با ناتوانی دولت در تامین کالاهای اساسی لطمه خورد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه به نظر می رسد رئیس جمهور در موضع گیری پیرامون این قانون با وزارت امور خارجه هماهنگی نداشته است، گفت: اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نبود مذاکرات وین شکل نمی گرفت. یکی از پایه های مذاکرات وین این قانون بود.

جلال‌زاده تصریح کرد: رئیس جمهور باید بداند اصل ۶۰ قانون اساسی زمانی لطمه خورد که دولت دوازدهم نتوانست ابتدایی ترین نیازهای مردم را در تأمین بدون دغدغه کالاهای اساسی برآورده کند. اصل ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی زمانی زیر پا گذاشته شد و آسیب دید که اقتصاد ما به مدت هشت سال شرطی و حل مشکلات کشور به تصمیمات اروپایی ها موکول شد.

مجلسی که برجام را تصویب کرد، می‌تواند آن را اصلاح کند

وی گفت: چند سال دیگر باید منافع ملت و منافع اقتصادی کشور به منافع اروپایی ها گره زده می شد. هر تصمیمی در مورد برجام، نرخ دلار را بالا و پایین کرده و وضعیت اقتصادی کشور را دچار مشکل می کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: روحانی به جای اینکه در روزهای پایانی دولت خود به این مباحث فراقانونی پرداخته و فرافکنی کند، باید در راستای حل مشکلات مردم اقدام نماید. مردم نگران قطع آب و برق بوده و در تأمین کالاهای اساسی خود دچار مشکل هستند.

جلال‌زاده تصریح کرد: بی انصافی است که روحانی با علم به اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها قانونی نافع بود، مردم را در مقابل مجلس و نمایندگان قرار دهد.

اظهارات «روحانی» برخلاف اصل تفکیک قوا است

وی افزود: همین مجلسی که برجام را به تصویب رسانده، اختیار قانونی دارد که به قانون اجرای برجام تبصره زده و آن را اصلاح کند تا منافع ملی استیفا شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اظهارات رئیس‌جمهور برخلاف قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است. رئیس‌جمهور به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشد و این دوره گذار و انتقال را به کام مردم تلخ نکند.

        

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.