مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: در سال گذشته حدود ۱۱۰۰ دستگاه و از ابتداء سال جاری تا کنون بیش از ۶۸۰۰ ماینر توسط شرکت توزیع برق مشهد جمع‌آوری شده که حدودا ۱۸ هزار مگاوات در پی کشف ماینرها صرفه‌جویی صورت گرفته است.

کشف ۶۸۰۰ ماینر در مشهد از ابتداء سال ۱۴۰۰

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا رمضانی در خصوص چالش‌های پیش‌ روی صنعت برق و مشکلات وابسته که در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شرکت‌های برق در تمام دنیا از سه بخش تولید، انتقال و توزیع تشکیل می‌شود. با جرأت می‌توان گفت شرکت توزیع برق مشهد در شرایط کاملا مطلوبی قرار دارد و می‌تواند برق شهر دیگری همچون مشهد را بدون هیچ کمک و سرمایه‌گذاری جدیدی تامین کند.

وی افزود: یکی از دلایل مشکل تولید برق، خشکسالی شدیدی است که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. تا کنون نیروگاه‌های برق آبی در کشور به دلیل خشکسالی و کمبود آب ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات تولید خود را از دست داده‌اند. و مسئله دوم نیز گرمای بیش از حد هوا  است.

مصرف گاز نیروگاه‌های گازی روزانه حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد عنوان کرد: در  زمستان گذشته تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها با چالش مواجه شد. با توجه به اینکه  میزان مصرف گاز خانگی در کشور ۶۵۰ میلیون‌مترمکعب است در زمستان سال قبل به دلیل کاهش بسیار شدید دمای هوا مخصوصا در بهمن ماه، مصرف گاز خانگی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی، شرکت ملی گاز هیچ تعهدی نسبت به تامین گاز نداشت و گاز نیروگاه‌ها را قطع می‌کرد. لازم به ذکر است که مصرف گاز نیروگاه‌های گازی روزانه چیزی حدود ۱۴۰ میلیون متر مکعب است و شرکت گاز به جای این که گاز خانگی را قطع کند، مستقیما اقدام به قطع گاز نیروگاه‌ها می‌کرد و پس از این ماجرا تقریبا نصف نیروگاه‌های گازی کشور در زمستان سال گذشته قطع شدند.

رمضانی با اشاره به جمع‌آوری ماینرها در مشهد خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، موضوعی که اخیرا در زمینه خاموشی‌ها و مصرف برق پیش آمده ماینرها هستند. براساس بررسی‌ها در کشور، ماینرها چیزی حدود ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارند و این پدیده باعث شد ۲۰۰۰ مگاوات از سهم تولید به سوی ماینرها سوق داده شود. در گذشته به مشهد بهشت ماینرها  گفته می‌شد زیرا در طی سال‌های قبل در مشهد اصلا خاموشی صورت نمی‌گرفت.

وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۱۱۰۰ دستگاه و از ابتداء سال جاری تا کنون بیش از ۶۸۰۰ ماینر در مشهد توسط شرکت توزیع برق مشهد جمع‌آوری شده است و حدودا ۱۸ هزار مگاوات در پی کشف ماینرها در مشهد صرفه‌جویی صورت گرفته است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد افزود: تمام شهرک‌های صنعتی مشهد در داخل شهر، پیک بار مصرف برقشان ۱۲۰ مگاوات است که ۲۰ مگاوات از این آمار را از جمع‌آوری ماینرها به دست آورده‌ایم.

 در بخش‌های تجاری و صنعتی در خصوص جبران خسارت‌ها به دلیل  قطعی برق تاکنون هیچ بیمه‌ای در نظر گرفته نشده است

رمضانی در پاسخ به این که تا کنون چه اقدامی در جهت جبران خسارات به وسایل برقی در مشهد در پی قطعی‌های برق صورت گرفته است، گفت: در سایت سازمان برق بخشی ایجاد شده است و مردمی که لوازم خانگی‌شان دچار خسارت شده می‌توانند با پاسخ دادن به چند سوال و ارائه چند مستند مبنی بر واقعیت داشتن خسارات، پیگیر جبران آن باشند. جبران خسارات لوازم خانگی در پی نوسانات برق برعهده شرکت بیمه است. البته در طی سال جاری هیچ قراردادی با شرکت‌های بیمه منعقد نشده است اما شرکت توزیع نیروی برق مشهد تا زمانی که قراردادهای رسمی با شرکت‌های بیمه امضا شود و خسارات به طور کامل جبران شود، با پرداخت یک میلیارد تومان در امورات و ادارات مختلف به جبران بخشی از خسارات می‌پردازد، اما متاسفانه در بخش‌های تجاری و صنعتی در خصوص جبران خسارت‌ها به دلیل  قطعی برق  تاکنون هیچ بیمه‌ای در نظر گرفته نشده و آنچه بیمه شده است تنها برای بخش لوازم خانگی منازل بوده است.

چه مردم و چه مسئولین، عادت به مدیریت منابع ندارند/قطعی‌های برق قابل پیش‌بینی بوده است

وی در ادامه گفت: ما در یک کشور گرم و خشک زندگی می‌کنیم و نباید تنها به منابع آبی اتکا کرد. نباید اجازه دهیم تا اینگونه آب مصرف شود. ۵۰ درصد آب کشور صرف دستگاه‌های سرمایشی می‌شود و بهتر بود در این زمینه تدبیر مطلوبی به کار برده شود. چه مردم و چه مسئولین، عادت به مدیریت منابع ندارند. قطعی‌های برق قابل پیش‌بینی بوده است و تلنگری بود که باید بر ما وارد می‌شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد عنوان کرد: وظیفه آگاه‌سازی مردم در مصرف برق به عهده شرکت توزیع برق است. مسئولین این شرکت به صورت مرتب با مشترکین در تماس‌ هستند و آگاه‌سازی را انجام می‌دهند. تمامی خدمات وابسته به نیروی برق است اما وقتی که اصل اقتصاد در کشور مطلوب نباشد بازدهی لازم رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.