اختلاف بر سر پرسش‌های کنکور امسال میان دو سازمان از دو وزارتخانه همچنان ادامه دارد.

پرسش‌های معیوب در ترازوی «سنجش»

در حالی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور یعنی سازمانی که خودش کتاب‌های درسی را تولید کرده به صراحت می‌گوید برخی از پرسش‌ها خارج از اهداف کتاب‌ها و برخی نیز از بخش حذفیات اعلام شده طراحی شده است، اما ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش می‌گوید هنوز نمی‌داند چند پرسش کنکور اشکال دارد؟! هر چند ملکی، رئیس سازمان پژوهش در تازه‌ترین اظهارنظر در پاسخ به این گفته خدایی اعلام کرد: پرسش‌های  اشتباه کنکور ۲۰ تیر به سازمان‌سنجش ارسال شده اما هنوز سازمان سنجش حاضر نشده ادعای داوطلبان و سازمان پژوهش را بپذیرد!

بی‌توجهی سازمان سنجش به منابع آزمون

محمدرضا سیدصالحی، رئیس گروه ریاضی دفتر تألیف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در گفت وگو با ما ضمن تأیید اینکه ۲۱پرسش ریاضی در کنکور امسال مشکل داشته است، می‌گوید:  براساس بررسی‌های انجام شده در درس ریاضی رشته ریاضی هشت پرسش (۱۴درصد) خارج از کتاب درسی  و

۱۳ پرسش (۲۴درصد) خارج از اهداف کتاب درسی و یک پرسش اشتباه بوده که مشابه همین اتفاق در درس ریاضی گروه آزمایشی علوم تجربی و علوم انسانی نیز افتاده است.

وی اضافه می‌کند: اشکال‌های پرسش‌ها در سایر دروس از جمله فارسی گروه آزمایشی هنر و علوم انسانی نیز مشاهده شده و به طور دقیق و با ریز جزئیات آن به سازمان سنجش گزارش و ارسال شده است. صالحی با بیان اینکه سختی پرسش‌ها یک مسئله و پرسش‌هایی که خارج از محتوای کتاب‌های درسی طراحی شده مسئله‌ای دیگر است، می‌افزاید: راه‌حل تعدادی از پرسش‌ها نیاز به مفاهیمی داشته که خارج از کتاب‌های درسی بوده و پرسش‌هایی طراحی شده که غلط بوده است.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است طراحان این پرسش‌ها مؤلفان کتاب‌های کمک‌درسی باشند، می‌گوید: به این پرسش باید سازمان‌سنجش پاسخ دهد چون آموزش و پرورش اطلاعی از طراحان پرسش‌ها ندارد. ما پیشتر کتاب‌های درسی جدید و حذفیات را به سازمان سنجش اعلام کرده بودیم و انتظار نداشتیم این موضوع مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد.

مگر داوطلبان کنکور وارد دانشگاه شده‌اند؟

خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به تازگی گفته است:« اهداف آموزشی دو وزارتخانه علوم و بهداشت با آموزش و پرورش متفاوت است و ما یک آزمون رقابتی برگزار می‌کنیم که شرایط متفاوتی دارد؛ بنابراین طبیعی است که اهداف آموزشی ما متفاوت و آزمون نیز دشوار باشد».

صالحی در خصوص این اظهارنظر خدایی می‌گوید: طبیعی است که آموزش‌و پرورش آموزش عمومی و وزارت علوم و دانشگاه‌ها عهده‌دار آموزش تخصصی است، اما آیا به فرض تفاوت اهداف آموزشی در دو وزارتخانه، مگر این داوطلبان وارد دانشگاه شده بودند که آقای خدایی چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند. داوطلبان کنکور زیر نظر آموزش و پرورش درس خوانده و مطابق اهداف آموزشی این سازمان؛ بنابراین باید پرسش‌ها منطبق با اهداف آموزشی آموزش و پرورش طراحی می‌شد و وقتی داوطلبان وارد دانشگاه می‌شدند وزارتخانه‌های متبوع می‌توانستند اهداف آموزشی خود را دنبال کنند و این ظلم است که ما پاسخ سؤالاتی را از داوطلبانی بخواهیم که هنوز آموزش‌های دانشگاهی را ندیده‌اند.

سیستم سنجش آموزش کشور یک بلک‌باکس است

سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: متأسفانه سیستم آموزش عالی به گونه‌ای پیش رفته که اگر اشتباهی در کنکور باشد اعتراض داوطلبان به جایی نمی‌رسد و با وجود نارضایتی تعداد زیادی از داوطلبان کنکور امسال، تا این لحظه سازمان‌های نظارتی و مجلس وارد این موضوع نشده‌اند. در حقیقت سیستم سنجش و  آموزش کشور  یک بلک‌باکس است که در همه این سال‌ها نسبت به اعتراض‌های داوطلبان و انتقادهای دلسوزان بی‌پاسخ و بی‌توجه بوده و در نهایت هرسال پس از کنکور اعلام می‌کنند که پلیس ۱۰ نفر را دستگیر کرده و یا انتقاد می‌کنند که آموزش‌وپرورش به جای اینکه اعلام کند پرسش‌ها از کتاب‌های درسی نبوده، چرا به صورت مکتوب به ما اعلام نکرده است.

حسینی ادامه می‌دهد: وقتی پرسش‌ها خارج از کتاب‌های درسی است و سازمان سنجش پاسخگو نیست به این معناست که آن‌ها از منابعی غیر از کتاب‌های درسی یعنی کتاب‌های کمک‌درسی طراحی شده و مافیای کنکور از آن سود می‌برد.

وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان سنجش در خصوص تفاوت اهداف آموزشی دو وزارتخانه با یکدیگر، می‌گوید: این گفته آقای خدایی ضداهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، زیرا رهبر معظم انقلاب این شورا را مسئول هماهنگی اهداف و برنامه‌های آموزشی کشور از دبیرستان تا دکترا کرده‌اند و ادعای تفاوت اهداف این دو وزارتخانه یعنی مخالفت با دستورات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

وی ادامه می‌دهد: در کشور باید ساختار آموزشی به گونه‌ای طراحی شود که اهداف مورد نظر از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دوره دکترا یکسان باشد، زیرا اگر قرار باشد آموزش و پرورش یک انسان بسازد و دانشگاه؛ انسانی متفاوت، نتیجه آن تولید انسان‌هایی چندقطبی می‌شود که به لحاظ بهداشت‌روانی تعریف سالمی ندارد؛ بنابراین اگر تفاوتی بین اهداف آموزشی آموزش‌و پرورش و آموزش عالی وجود دارد، یعنی ما با اوج تناقض ساختار فرهنگی در کشور مواجه هستیم.

چرا پیگیری نمی‌کنند؟

به گفته وی، مسائل مطرح شده بهانه‌ای است برای پاسخ ندادن به این پرسش که چرا سازمان سنجش کنکوری برگزار کرده که به نفع مافیای کنکور است، چرا که اهداف آموزشی همواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ می‌شود و دستوراتی هماهنگ دارد. ضمن آنکه مسئله اصلی کنکور این نیست که چرا در رسانه‌ها مطرح شده بلکه مسئله این است که چرا پرسش‌های کنکور از منابع غیردرسی  طراحی شده و چرا سازمان‌های نظارتی و بازرسی اقدامی در این خصوص انجام نداده‌اند و با وجود آنکه در کمیسیون آموزش  مجلس طرح «تحقیق، تفحص و سنجش» تصویب شده، هنوز در صحن علنی این مهم را مطرح نکرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.