کیفیت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن بیانگر طراحی و خط دهی احتمالی کره‌ای‌ها در پشت این ماجراست. در واقع مجوزی که صادر شده به معنای آزاد  شدن واقعی دارایی‌های ایران نیست بلکه مجوزی برای برداشت کره و ژاپن از اموال بلوکه کرده ایران و در مرحله بعد کانالیزه کردن این دارایی‌ها در مسیر تجارت اجباری با این دو کشور خاص و متحد آمریکاست.

به نام تهران، به کام سئول

قدس آنلاین: دولت جو بایدن اعلام کرد که مجوز آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در دو کشور همپیمان خود کره جنوبی و ژاپن را صادر کرده است.

این اقدام ظاهراه یک گام رو به جلو و پالس مثبت برای کمک به مذاکرات فنی و سیاسی در وین برای احیای برجام به نظر می‌رسید، اما انتشار جزئیات اقدام واشنگتن نشان داد ماجرا چیز دیگریست و یک نمایش تبلیغاتی صرف روی صحنه رفته است.

ماجرا از این قرار است که وزارت امور خارجه آمریکا، موافقت خود را با لغو بخشی از تحریم های نفتی کشورمان را با عنوان فراهم شدن امکان دسترسی ایران به دارایی های بلوکه شده خودش در ژاپن و کره جنوبی، اعلام کرده است. امابر اساس این معافیت، منابع مالی به ظاهر آزاد شده کشورمان، تنها برای پرداخت به صادرکنندگان ژاپنی و کره‌ای مجاز اعلام شده است و به معنای جواز انتقال پول به ایران نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مجوز که توسط آنتونی بلینکن امضا شده دائمی نیست و تنها ۹۰ روز اعتبار دارد و به گفته "واشنگتن فری‌بیکن" باعث کاهش ذخایر خارجی ارز ایران خواهد شد.

این اتفاق در پی رایزنی‌های چند روزه وزیر دارایی رره جنوبی که به واشنگتن سفر کرده با همتای آمریکایی خودش رخ داده است. اتفاقی که سرنخ برخی واقعیت‌ها را در این ماجرا روشن می‌کند.

دولت آمریکا این اقدام خود را به عنوان یک امتیاز در آستانه دور هفتم مذاکرات متوقف مانده و کند وین برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای این توافق جلوه می‌دهد.

مقامات آمریکایی در چند روز اخیر اعلام کردند که برای برگزاری دور هفتم گفتگوها و بازگشت به وین آمادگی دارند. با این حال به نظر نمی‌رسد این گفتگوها در دولت روحانی اگر هم برگزار شود به نتیجه نهایی برسد. بویژه آنکه بیست و دومین و آخرین گزارش برجامی محمدجواد ظریف به مجلس و بند پایانی آن که عملاً تشریح کننده دیدگاه‌های او و وضعیت مذاکرات جاری بود به معنای واگذاری این پرونده به دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی تلقی شده است.

آزاد سازی اموال کره و ژاپن بجای ایران

​​​​اما کیفیت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن بیانگر طراحی و خط دهی کره‌ای‌ها در پشت این ماجراست. کره ای ها که در سه سال گذشته در کارشکنی و بدعهدی با یران کم نگذاشته بودند این بار هم در ماجرای آزاد سازی دارایی‌های ایران دو دوزه بازی کرده‌اند.

در واقع مجوزی که صادر شده به معنای آزاد شدن واقعی دارایی‌های ایران نیست بلکه مجوزی برای برداشت کره و ژاپن از اموال بلوکه کرده ایران و در مرحله بعد کانالیزه کردن این دارایی‌ها در مسیر تجارت اجباری با این دو کشور خاص و متحد آمریکاست. در حقیقت باید گفت اموال شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی در این توافق آزاد شده و دارایی‌های ایران در بهترین حالت در اختیار اقتصاد این دو کشور قرار می‌گیرد.

اقدام دولت کره در برداشت ۷۰ میلیون دلار از طلب شرکتها و تجار خود بر مبنای این توافق بیانگر توافق پشت پرده و همکاری سئول و واشنگتن در این نقشه جدید است.

استقبال و پیشواز کره از مجوز آمریکا

جالب آنکه برخی منابع گزارش داده‌اند که از هفته‌ها قبل از اعلام این مجوز توسط آمریکا دولت کره اقدام به برداشت از حساب ایران و پرداخت به شرکتهای کره‌ای طرف تجاری با ایران بوده است که به گزارش ایندیپندنت فارسی به نقل از روزنامه انگلیسی‌زبان جونگ‌آنگ که در کره جنوبی منتشر می‌شود، تعداد آنها به ۴۰ شرکت می‌رسد.

در واقع به این ترتیب نه آمریکا عملا پولهای بلوکه شده ایران را آزاد کرده و نه کره آنها را به ایران داده است بلکه تنها مجوز دست درازی کرده به اموال ایران و معافیت شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی از تحریم های آمریکا صادر شده است و بازنده در این میان تهران خواهد بود.

از سوی دیگر مجوز سه ماهه برای تجارت کره و ژاپن با ایران در شرایطی که کشورمان به شدت نیازمند اقلام مختلف است کانالیزه کردن تجارت ایران با این دو کشور است. آنهم در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته با کارشکنی به ویژه کره‌ای‌ها و ناروزدن شرکتهای طرف قرارداد کره‌ای با طرف های ایرانی بارها اعلام کرد که این نامردی را فراموش نخواهد کرد و این موضوع در آینده روابط تجاری دو کشور و سخت شدن بازگشت این کشورها به اقتصاد ایران تأثیرگذار خواهد بود. بدین ترتیب کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها با همکاری آمریکا عملاً تلاش دارند تا این پولهای ایران را به کانال تجاری خودشان منتقل کنند.

این در شرایطی است که بانکهای کره‌ای نه تنها سودی به پولهای ایرانی پرداخت نکرده و نمی‌کنند که اعلام کرده‌اند برای نگهداری این پولها کارمزد و اجرت هم دریافت خواهند کرد.

بی قانونی آمریکا و سوءاستفاده کره‌ای‌ها

این اتفاق ممکن است در کوتاه مدت به ظاهر به نفع کره و ژاپن تمام شود اما در درازمدت این رفتار در کارنامه بد آنها وخاطرات مردم ایران ثبت خواهد شد و بی پاسخ نخواهد ماند.

به گفته ابوالفضل عمویی نماینده مرم تهران کره‌ای‌ها هرگز با این روشها و ترفندها نمی‌توانند جای پای قبلی خود را در اقتصاد و بازار ایران باز کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه دارایی‌های بلوکه شده مردم ایران در کره و ژاپن حاصل فروش نفت ایران است و سالها بصورت غیرقانونی حبس شده، گفت: آمریکایی‌ها با سروصدای زیادی گفتند اموال ایران را آزاد می‌کنند، اما بعد  معلوم شد تنها زمینه برداشت شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی از منابع ایران را فراهم می‌کنند و منابع در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد که این اقدام غیر قانونی و البته تبعیض‌آمیز است.

وی با بیان اینکه از دید ما این یک حرکت غیر قانونی است، افزود: این پول مال ایران است و آمریکا در استفاده از منابع ایران در تجارت مشروع و بشردوستانه ایجاد مانع می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: این موضع علی‌رغم موارد مکرری است که مقامات کره‌ای اعلام کردند با ما در آزاد سازی منابع‌مان همکاری می‌کنند و این اتفاق دست بردن سئول در اموال ایران برای پرداخت شرکت‌های کره‌ای یک نشانه روشن دیگر از رفتار غلط طرف کره‌ای هم هست.

وی با تاکید بر اینکه دولت کره در برداشت ۷۰ میلیون دلار طلب شرکتهای خودش از مجوز آمریکا سوءاستفاده و فرصت طلبی کرده اظهار داشت: این رفتار طرف کره‌ای در ذهن مردم ایرانی و دولتمردان ما به عنوان یک نقطه انتقادی و تیره در آینده  روابط سیاسی و اقتصادی ما می‌ماند.

وی درباره اینکه اتفاق مذکور تلاشی برای تحمیل کره و ژاپن به اقتصاد ایران است؟ تصریح کرد: آینده روابط تجاری ایران به خود طرفهای ایرانی بر می‌گردد. عمویی با یادآوری اینکه وابستگی ما به کره در بخش لوازم خانگی و بعضاً خودرو سازی بوده گفت: در دوران تحریم و بدعهدی این طرف‌های تجاری تولید ملی جایگزین صنایع و تولیدات کره‌ای و دیگر کشورها شده و این سیاست مورد حمایت نظام و دولت خواهد بود و ادامه می‌یاید. آنها هستند که خودشان را از بازار ایران حدف شده می‌بینند.

وی تاکید کرد: این اقدام آمریکایی‌ها نه فقط در جهت منافع ایران نبوده و امتیاز و گامی مثبت به شمار نمی‌رود که به مذاکرات جاری کمک کند. چونکه عملاً به ضرر منافع ایران است و در این چارچوب به عنوان یک نقطه منفی در آینده روابط ما باقی خواهد ماند.

اموال ایران در اختیار کره و ژاپن قرار گرفته

یک عضو هیئت رئیسه مجلس هم به این اتفاق و کانالیزه کردن دارای های ایران و دست درازی کره به آن واکنش نشان داد و گفت: دارایی های ایران آزاد نشده بلکه در اختیار دو کشور دیگر قرار گرفته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با فارس افزود: دارایی‌های کشور ما در کره و ژاپن آزاد شده و در اختیار شرکت‌های این دو کشور قرار گرفته تا کالاها و محصولات خود را بدون هیچ زحمت و به دور از هر بازار رقابتی به ایران بفروشند.

حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: این اقدام نه تنها آزادسازی دارایی‌ها نیست بلکه به معنای این است که دارایی‌های ایران را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده‌اند.

وی افزود: مقامات سیاست خارجی ما باید نسبت به این نحوه آزادسازی دارایی‌های ایران هوشمندانه برخورد کند وآن را  به هیچ وجه به عنوان آزادسازی دارایی‌های کشورمان از طرف غربی قبول نکنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: مقامات سیاست خارجی ما باید واکنش لازم را نسبت به این اقدام نشان دهند که دارایی‌های کشور ما در اختیار دو کشور دیگر قرار داده شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.