سخنران حرم مطهر رضوی به تبیین نشانه های شیعه واقعی از منظر امام محمد باقر(ع) با توجه به حدیثی نورانی از آن حضرت پرداخت.

تواضع، خشوع و امانت‌داری؛ مهمترین ویژگی‌های شیعه از منظر امام محمد باقر(ع) است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمد سیدآبادی در ویژه برنامه شب شهادت مظلومانه حضرت امام محمد باقر(ع) که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: باقرالعلوم(ع) در حدیثی نورانی ویژگی‌های را بیان کرده‌اند که با توجه به این حدیث می‌توانیم شیعه واقعی را تشخیص دهیم.

وی تصریح کرد: اولین نشانه شیعه از منظر امام محمد باقر(ع) تواضع و فروتنی است. شیعه واقعی کسی است که از تکبر و خود برتر بینی بپرهیزد. اهل بیت(ع) مظهر تواضع بودند و در برابر خدا و خلق تواضع داشتند و شیعیان خود را نیز به تواضع و فروتنی دعوت می‌کردند.

این کارشناس دینی افزود: انسان مومن در هر موقعیت و هر جایگاهی که قرار داشته باشد نسبت به مردم فروتن است. خداوند نیز در قرآن خضوع را از جمله نشانه‌های انسان های با ایمان معرفی کرده است.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شیعه از منظر امام محمدباقر(ع) را خشوع معرفی کرد و افزود: خشوع یک مرحله بالاتر از تواضع و به معنای کرنش کردن دل و روح در برابر خداوند است. انسان‌های مومن و شیعیان کسانی هستند که دل‌های آن‌ها در برابر خدا و خلق خدا نرم و خاشع است.

سخنران حرم رضوی سومین نشانه شیعه از منظر امام پنجم(ع) را امانت داری معرفی و بیان کرد: امانت در مفاهیم و فرهنگ دینی تنها امانت مالی نیست و در دین مبین اسلام امین به کسی می‌گویند که نسبت به مال و ناموس و آبروی مردم امانت دارد باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین مصادیق امانت مسئولیتی است که در حکومت به افراد واگذار می‌شود و زمانی که گفته می‌شود امانت را باید به اهلش سپرد، منظور این است مسئولیت‌های مهم تنها باید به کسانی واگذار شود که توانایی انجام آن را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی افزود: چهارمین شاخصه شیعه از دیدگاه امام باقر(ع) این است که فرد همواره ذکر خدا بر لب داشته باشد. البته ذکر خدا تنها در گفتن «لااله الاالله»، «سبحان الله» و ... خلاصه نمی‌شود، بلکه فرد باید در همه شئون زندگی و در هنگام انجام هر کاری رضایت خدا را مد نظر قرار دهد.

اهمیت دادن به نماز و روزه، تعهد داشتن نسبت به همسایه و رعایت حق او، کمک به مستضعفین، در راه ماندگان و ایتام از دیگر شاخصه‌های تشخیص شیعه از منظر امام پنجم بود که حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی به آن اشاره کرد و گفت: شیعه بودن تنها در اظهار دوستی اهل بیت(ع) خلاصه نمی‌شود بلکه شیعه واقعی کسی است که علاوه بر محبت قلبی پیرو دستورات آن بزرگواران نیز باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.