آیت الله عالمی گفت: پس از انجام اعمال حج مانند سعی صفا و مروه و مشعر و عرفات و سنگ زدن به شیطان، درعمل حاجیان نفس خود را ذبح کرده و تسلیم فرمان الهی می شوند و به این ترتیب حج به کمال خود می رسد و زائر در روز عید قربان حاجی شده و به آن سطحی که خداوند معرفی کرده است، می رسد.

ذبح نفس در عید قربان / خیران از قربانی فراموش نکنند

آیت الله حسن عالمی به مناسبت فرارسیدن عید قربان و در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار کرد: عید اضحی یا همان عید قربان، یکی از سه عید مهمی است که در اسلام بسیار بزرگ شمرده شده است. این عید یک رابطه بسیار نزدیک و پررنگی با مراسم حج دارد و این موضوع فضای فراوان معرفتی را در پیش روی ما قرار داده که باید به آن توجه شود.

وی با بیان این نکته که انجام مناسک حج قبل از آمدن دین اسلام نیز انجام می شده است، تصریح کرد: بنابر روایات، حج در ابتدا بوسیله حضرت آدم(ع) انجام شده و کعبه توسط او ساخته شده است. اما به مرور زمان و حوادث گوناگون، کعبه به تدریج تخریب و ارکان کعبه در زیر گردوغبارها دفن شد. به همین دلیل حضرت ابراهیم(ع)، با کمک حضرت اسماعیل(ع) و همسر خود هاجر توانست دوباره این خانه گرامی را بنا کند.

آیت الله عالمی عنوان کرد: حاجیان پس از انجام مناسک حج در روز عیدقربان و با تراشیدن سر خود از احرام خارج می شوند. به تعبیر دیگر در این مرحله پس از انجام اعمال حج مانند سعی صفا و مروه و مشعر و عرفات و سنگ زدن به شیطان، درعمل نفس خود را ذبح کرده و تسلیم فرمان الهی می شوند و به این ترتیب حج به کمال خود می رسد و زائر در روز عید قربان حاجی شده و به آن سطحی که خداوند معرفی کرده می رسد. این از نشانه های اهمیت و عظمت عید قربان است و ارتباط تنگاتنگ این عید با مراسم حج را نشان می دهد.

وی متذکر شد: باید توجه داشت که این عید تنها منحصر به مراسم حج نیست و در تمام بلاد و مناطق اسلامی گسترده شده است. نماز عید قربان از جمله اعمالی است که در این روز وارد شده است و تماما مشابه نماز عید فطر بوده و تنها نیت آن متفاوت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی دیگر از وظایف مهم این روز، انجام قربانی است. این عمل را می توان لطف حضرت حق تعالی در حق نیازمندان دانست که به توانمندان دستور می دهد تا از مال خود برای محرومان قربانی کنند. تقسیم گوشت قربانی بین نیازمندان، بسیار مهم و دارای ثواب زیاد است.

وی خاطرنشان ساخت: کسی که راضی می شود مال و سرمایه خود را در راه رضای خدا برای نیازمندان هزینه کند، قیمت و بهای خودش پیش خداوند متعال افزون می شود. قربانی کردن گوسفند و تقسیم گوشت آن بین نیازمندان، به تربیت و کنترل بر نفس نیاز است. انسان نباید همه چیز را برای خود بخواهد و بخشی از نعمت هایی که خداوند عطا کرده است را باید به دیگران ببخشد.    

وی درپایان با ذکر این نکته که در روایات داریم، روزی عید است که در آن گناهی انجام نشود، گفت: باید به این نکته توجه کنیم که به همراه انجام اعمال روز عید قربان، از گناه هم پرهیز نماییم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.