جلسه هم‌اندیشی اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد با اعضای قرارگاه رسانه‌ای استان برگزار شد و طرفین به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

  پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه زیارتی در مشهد مقدس

اولویت فرهنگی شورای ششم

در ابتدای این جلسه که مدیران رسانه‌های مختلف استان حضور داشتند، نصرپور؛ مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی و مسئول قرارگاه رسانه‌ای استان گفت: شورای شهر باید از ظرفیت نیروهای جوان، باتجربه و متخصص استفاده کند. این واقعیت را باید بپذیریم که در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی دچار مشکل هستیم و در برخی آسیب‌های اجتماعی رتبه اول تا پنجم را داریم و این در شأن شهر مشهد نیست بنابراین حضور منتخبان متعهد و انقلابی این مطالبه مردم را پررنگ کرده است.

وی افزود: مسائل و مشکلات فرهنگی مردم مشهد مختص مناطق حاشیه و قشر کم‌درآمد نیست، بلکه قشر متوسط و بالاتر هم متأثر از تهاجم فرهنگی و ماهواره‌ای هستند که حاشیه‌های فرهنگی را در شهر مشهد ایجاد کرده و حل آن توسط شورای شهر، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. همچنین شفافیت در حوزه‌های مالی یکی از مطالبات و انتظاراتی است که عموم جامعه از مسئولان و دست‌اندرکاران امور شهری در دوره جدید دارند. وی تأکید کرد: یکی از عوامل تهدیدکننده انقلاب و نارضایتی مردم، فاصله گرفتن مسئولان از مردم و سبک زندگی اشرافی‌گری است که لازم است در این دوره، مدیرانی در رأس امور شهرداری گذارده شوند که سبک زندگی آن‌ها با ارزش‌های اسلام و انقلاب همتراز باشد.

رسانه‌ها، چشم مدیران هستند

محمدیان، دبیر قرارگاه رسانه استان نیز گفت: خراسان رضوی دومین قطب رسانه‌ای کشور است و شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در جبهه رسانه دارد. وی بیان داشت: ما نخستین استانی هستیم که قرارگاه رسانه را راه‌اندازی کردیم؛ قرارگاهی که در آن خط‌کشی سیاسی نیست و دغدغه‌مندان انقلاب و فعالان رسانه و فضای مجازی دور هم جمع شدند و در حد توان خودشان تأثیرگذار بودند. وی افزود: نگاه اعضای شورای جدید شهر مشهد به جبهه رسانه باید متفاوت باشد. اصحاب رسانه را باید مانند چشم خود ببینید، اگر کسی شما را نقد کرد دلیل بر این نیست که دشمن شماست، بلکه نقد سازنده است و در اجرای کار به شما کمک می‌کند.

توجه بیشتر به جایگاه ملی مشهد

حسن موحدیان، منتخب شورای شهر که در حال حاضر ریاست سنی شورا را عهده‌دار است در ادامه این جلسه گفت: مشهد، کلانشهر مذهبی جهان اسلام است بنابراین باید به آن توجه ملی بشود؛ چرا که اثرات فرهنگی در مشهد بازتاب کشوری دارد و دولت باید به این شهر توجه بیشتری داشته باشد.

وی افزود: دولت باید به بودجه محلی مشهد توجه خاص داشته باشد؛ یکی از مشکلات ما در شهر مشهد نقاط کم‌برخوردار و حاشیه‌نشینی است که این شورا رویکرد خاصی به این موضوع خواهد داشت و ما تلاش می‌کنیم شرایط محیطی را در این مناطق به نحو پایدار و فراگیر بسترسازی کنیم تا کرامت، شرافت و امنیت شهروندان در این مناطق تأمین شود. اقدام‌های پایداری برای مسکن این عزیزان انجام خواهیم داد و هر کاری در نقاط کم‌برخوردار انجام دهیم بدون تردید با مشارکت خودشان خواهد بود و توسعه خواهیم داد، به مسائل فرهنگی توجه خاصی داریم، اما به این معنی نیست که پروژه‌های شهری را رها کنیم.  موحدیان با اشاره به سخنان مطرح شده در جلسه اظهار کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در امنیت روانی جامعه دارند و نقد منصفانه آن‌ها می‌تواند در رفع نقایص مدیران نقش بسزایی داشته باشد. بنده به عنوان فرماندار وقت مشهد در سال ۸۸ سپاسگزار نقش‌آفرینی رسانه‌ها برای بازگرداندن آرامش به شهر هستم.

مشهد شهر الگو

ناصر نعمتی، مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی در ادامه گفت: مشهد چه در اقدام‌های مدیریتی چه در بحث پروژه‌ای شهری الگوست؛ مهم‌ترین کمکی که اصحاب رسانه می‌توانند به شورای شهر داشته باشند این است که در اجتماعی‌سازی مسائل و پروژه‌ها به آن‌ها کمک کنند؛ ضعف بزرگی که در دوره‌های مختلف شورا وجود داشت، به طوری که مردم در پروژه‌های عمرانی و فرهنگی هیچ دخالتی نداشتند. وی افزود: باید یک تغییر رویکرد در مدیریت جدید شهری اتفاق بیفتد و از شهروندمحوری به سوی خانواده‌محوری تغییر کند؛ به عنوان مثال به جای مبارزه با اعتیاد در خانه سبز، در خانواده از بروز آن پیشگیری کنیم.

وی پیشنهاد داد: جلسات کمیسیون شورا در مناطق مستضعف‌نشین برگزار شود تا به درک متفاوتی از مشکلات برسیم و لازم است با تخریب بناهای هویتی مشهد و سرمایه‌گذاری بی‌منطق مبارزه شود.

القای آرامش شهر رضوی

مروتی، مدیر ایسنای خراسان رضوی گفت: پژوهش‌هایی که انجام شده نشان می‌دهد در مشهد نارضایتی از خدمات و حمل و نقل بسیار بالاست و اعتمادی که باید به خدمتگزاران شهری وجود داشته باشد به اندازه لازم نیست. در شهر رضوی باید یک حس آرامش به زائران منتقل شود که مدیریت شهری نقش ویژه‌ای در این حوزه دارد.

مشهد شهر خلاق

تحفه‌گر، معاون مطبوعاتی ارشاد گفت: مشهد ویژگی‌های خاص خودش را دارد، تیم جدید شورای شهر ترکیبی است از تجربه و نیروی جوان. توقع مردم مشهد در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از شورای جدید بالاست. وی افزود: خراسان رضوی ۴۳۰ نشریه فعال و نیمه‌فعال دارد که ۷۰ درصد آن‌ها در مشهد هستند، به همین دلیل مشهد تنها شهر خلاق در این حوزه انتخاب شد که مدیریت شهری باید به آن توجه کند و بحث زیباسازی شهر نیز باید در دستور کار شورای جدید قرار گیرد.

رسانه، عضو شانزدهم شورا

سعید برند، معاون سردبیر روزنامه خراسان گفت: رسانه‌ها را عضو شانزدهم شورای شهر بدانید و این تعارف نباشد؛ در دوره‌های گذشته همیشه فریاد می‌زدیم مشهد حاشیه شهری هم دارد، اما در دوره جدید نگران این هستیم که بگوییم مشهد فقط حاشیه شهر نیست. ما طرح می‌خواهیم، این طور نباشد که با طرح‌ها و برنامه‌های گذشته مخالفت و غلط انگاشته شود و اینکه در دوره جدید، اعضا نقد را به عنوان تخریب در نظر نگیرند.

انتظار تغییر رویه از سوی مردم

جمال رستم‌زاده، مدیر اداره خبر و رسانه‌های نوین مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی گفت: وقتی مردم شورای جدید انتخاب می‌کنند به دنبال این هستند که مسائل جدید در دوره جدید حل شود و اگر قرار باشد به مشکلات گذشته پرداخته شود که همان اعضای قبلی را انتخاب می‌کردند. وی اظهار کرد: ۵۰ درصد مشکلات مشهد با انتخاب شهردار قوی خود به خود حل می‌شود. طوری نباشد که مسائل در حد حرف بماند و پس از چهار سال دست‌کم چهار مسئله از حاشیه شهر حل شده باشد.

ورود سیاست‌بازی در مدیریت شهری ممنوع

هادی فیاضی، مدیرمسئول روزنامه شهرآرا هم اظهار کرد: از نگاه رسانه و مدیریت شهری؛ مدیریت شهری باید از رسانه استفاده اساسی داشته باشد به دلیل اینکه رسانه‌ها منافع شخصی خودشان را در تولید محتوا در نظر نمی‌گیرند و برای مدیریت شهری، مشاوران امینی هستند. باید به رسانه‌های شناسنامه‌دار توجه داشت؛ چراکه یک رسانه شناسنامه‌دار در حوزه تخریب قدم نخواهد گذاشت.وی افزود: رسانه‌ها در حوزه شفافیت و مطالبه‌گری سردمدار هستند و این موضوع را به یک گفتمان تبدیل خواهند کرد. لازم است مدیریت شهری نگاه سیاسی حتی به رسانه‌های سیاسی نداشته باشد.

منطقه ویژه زیارتی

دکتر علی یعقوبی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قدس هم در این جلسه گفت: هر شورایی در هر شهر متناسب با ویژگی‌ها و اختصاصات متمایزکننده آن شهر، باید یک نظریه برای اداره آن شهر داشته باشد. یک چتر تئوریک که همه فعالیت‌ها، مأموریت‌ها و اقدامات مدیریت شهری را ذیل خود تعریف کند، معنا ببخشد و در چارچوب خودش مفصل‌بندی و هماهنگ کند.

وی افزود: سؤال اینجاست که آیا مشهد به عنوان یک شهر ملی، بلکه جهانی، با نقطه کانونی مضجع نورانی حضرت رضا (ع) و با جایگاه الهام بخشش در جهان اسلام که سالانه محل رفت و آمد میلیون‌ها زائر است، می‌تواند با روش‌ها و مکانیزم‌های عادی که در سایر شهرها وجود دارد، اداره شود؟ یا اینکه برای اداره و فعالیت این شهر باید مدل و نگاه متفاوتی داشته باشیم؟ اگر همه بایدها و نبایدهایی که در خصوص مشهد گفته می‌شود را بخواهیم در یک‌ نظامواره، عملیاتی کنیم، شاید بتوان گفت ما در مشهد به یک منطقه ویژه زیارتی نیاز داریم که در این منطقه، یک نظام تصمیم‌گیری و حکمرانی خاص، قوانین خاص، بودجه‌ریزی خاص، مبانی هویتی خاص، سهم متفاوت از بودجه ملی و ... حاکم باشد. این ساختار هم در نظام سیاسی ما یک ساختار بیگانه نیست. ما مناطق ویژه اقتصادی را داریم که با توجه به فرصت‌ها و ارزش‌های منطقه‌ای، دارای مدل خاصی از قوانین و مدیریت است. حال برای یک منطقه ویژه زیارتی باید متناسب با ابعاد تمدنی و فرهنگی، اقتصاد زیارت، هویت بصری دینی در شهر و ... تدبیر و قانون‌گذاری شود.

وی در همین راستا ادامه داد: چرا شهردار پایتخت سیاسی در هیئت دولت بتواند حضور داشته باشد اما شهردار پایتخت معنوی، امکان حضور در هیئت دولت نداشته باشد. مشخص است که مسئله فقط حضور نیست، این اتفاق، باعث ایجاد آورده‌های ملی مهم برای پایتخت معنوی ایران خواهد شد و ظرفیت‌ها و شبکه ارتباطی گسترده‌ای را در  دولت به نفع شهر مشهد فعال می‌کند که زمینه‌ساز جهش این شهر به سوی جایگاه واقعی و تمدنی خودش است.

نظارت پیوسته

هاشم دائمی، عضو شورای ششم شهر هم گفت: در یک کلام اگر خواسته باشیم وظیفه شوراهای شهر را خلاصه کنیم؛ قانون‌گذاری و نظارت صحیح بر حسن اجرای آن است. شوراهای شهر باید پایش‌های مستمر، دوره‌ای و منظم برای ارتقای سطح کیفی خدمات در شهر داشته باشند که پس از تصویب قوانین این پایش‌های مستمر وجود داشته باشد؛ چرا که این موضوع یکی از چالش‌های شوراست.

وی افزود: تصویب قوانین در شورای شهر باید متناظر با چند موضوع مهم باشد؛ نخست اینکه قوانین منتج به حل مسائل شهر و شهروندان باشد، دوم اینکه اولویت‌سنجی و اولویت‌گذاری شود و در نهایت تصویب قوانین باید بر مبنای واقعیت‌ها و منجر به رضایتمندی عموم مردم شود.

توجه به معماری ایرانی اسلامی

ضمیری دیگر عضو شورای ششم هم با اشاره به رویه اشتباه تصمیم‌سازی‌ها در زمان تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی شهر گفت: انحصار در انتخاب مشاوران طرح‌های شهری باید از بین برود و مشاورانی با علم بومی و شاخصه‌های اسلامی انتخاب شوند. دغدغه بعدی ما بحث معماری ایرانی اسلامی است که باید در مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.