نخست‌وزیر عراق روز گذشته برای دومین بار، ظرف کمتر از یک سال، راهی واشنگتن شد.

مأموریت غیرممکن «الکاظمی»

قدس آنلاین: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق روز گذشته برای دومین بار، ظرف کمتر از یک سال، در مقام نخست وزیری عراق راهی واشنگتن شد، تا بحث همکاری‌های دو جانبه و موضوعات دارای اهمیت را با مقامات آمریکایی به رایزنی بگذارد.

الکاظمی در حالی بار سفر به آمریکا را می‌بندد که درعراق نگاه‌ها معطوف به این مهم است که آیا در این سفر چارچوبی برای خروج ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی حاضر در این کشورتعیین می‌شود یا خیر؟

مشاور الکاظمی، اما اهداف سفر دوباره وی به واشنگتن را بررسی جدول زمانی کاهش نیروهای مستشاری آمریکا عنوان کرده و می‌گوید تعیین جدول زمانی به معنای بازگشت روابط بغداد و واشنگتن به مرحله پیش از سقوط موصل در سال ۲۰۱۴ و فعالیت زیر چتر توافقنامه چارچوب راهبردی میان جمهوری عراق و آمریکاست.

الکاظمی خود به تازگی در مصاحبه با شبکه سعودی الحدث اهداف سفرش به واشنگتن را دریک جمله خلاصه می‌کند: «پایان حضور نظامی آمریکا درخاک عراق». زیرا به اعتقاد وی نیروهای عراقی از آمادگی لازم برخوردارند و جز ایفای نقش آموزشی و اطلاعاتی، نیازی به حضور نظامیان آمریکا در عراق احساس نمی‌شود.

در این راستا و به منظور بررسی شرایط، اهداف و دستاورهای احتمالی سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا، با «محمدعلی الحکیم» مدیر خبرگزاری النخیل و تحلیلگر مسائل عراق گفت‌وگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

** نگاه و تحلیل شما نسبت به شرایط سفر الکاظمی به واشنگتن و دیدار با مقامات آمریکایی چیست؟

این دومین سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا در یک سال گذشته است؛ یکبار در دوره ترامپ و حالا در دوره ریاست جمهوری بایدن. همانطور که می دانید، با سرکار آمدن جو بایدن، بسیاری از امور تغییر کرده و براین اساس شرایط این سفر الکاظمی با سفر قبلی او متفاوت خواهد بود؛ چراکه دیدگاه جمهوری خواهان و دیدگاه دموکرات ها در قبال منطقه و به ویژه عراق متفاوت است، یعنی در واقع درست است که هر دو گروه در نهایت یک هدف را دارند و آن ایجاد فتنه، آشوب وناامنی است، اما ابزارها، روش ها و متدهای آنها با هم متفاوت است.

** اهداف این سفر چه خواهد بود و الکاظمی چه موضوعاتی را طی آن با طرف آمریکایی مطرح خواهد کرد؟

این سفر درچارچوب گفت و گوهای راهبردی میان آمریکا و عراق انجام می شود و طی آن موضوعات مختلفی اعم از انتخابات عراق، خروج نیروهای آمریکایی و جدول زمانی مربوط به آن، آینده عراق در سایه بحران های موجود، موضوع تحریم ها علیه ایران و بدهی های عراق، موضوع افغانستان و..... مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و عراق به دنبال آن است که سطح روابط با آمریکا را به سطح ماقبل سقوط موصل بدست داعش در سال 2014 بازگرداند، اما من اعتقاد ندارم که این سفر دستاوردهای مثبت و امیدبخشی برای عراق و منطقه داشته باشد، زیرا آمریکا دهه های متمادی است که به توافقاتی که با طرف های مختلف منعقد کرده، پایبند نبوده است، کما اینکه در مورد توافق هسته ای با ایران شاهد آن بودیم و حتی در توافق راهبردی که باصطلاح با عراق همپیمان خود منعقد کرده پایبند نبوده و هنگامی که داعش وارد عراق شد آمریکا این کشور را رها کرد و حتی یک سلاح ساده هم به عراق نداد و از همه تعهدات شانه خالی کرد، اما امیداوریم افراد متخصص و وطن دوستی همراه کاظمی عازم واشنگتن شوند تا توافقاتی انجام نشود که به صورت یکجانبه فقط منافع آمریکا را در نظر داشته باشد. خواسته های مردم عراق کاملا واضح است، الان حضور آمریکا در عراق مبهم است، نه تعداد نیروهای آنها مشخص است نه مأموریت آنها. مشخص نیست که سفارت آنها در عراق باید چه نقشی را ایفا کند؛ آیا حقیقتا یک سفارتخانه و مکان دیپلماتیک است یا یک پایگاه نظامی؟ این سفارتخانه هشت برابر از سازمان ملل بزرگتر است و و بزرگترین سفارت دنیاست که شباهتی با سفارتخانه های معمولی ندارد؛ بنابراین باید این موضوعات مشخص شود و الکاظمی همچینن باید به دنبال تحقق دستاوردهای اقتصادی در این سفر باشد و نقش نظامی آمریکا را کمرنگ کند. گروه های مقاومت خواستار موضع واضح و شفاف الکاظمی در قبال خروج نیروهای آمریکایی هستند و به او تأکید کرده اند که خاک عراق مأمنی برای این نیروها نخواهد بود.

** با توجه به اظهاراتی که طی روزهای گذشته از زبان مسئولان آمریکایی در ارتباط با خروج نیروهای این کشور گفته شده، آیا الکاظمی تسلیم فشارهای آمریکایی خواهد شد یا تحت هر شرایطی برای تحقق خواسته مردم عراق تلاش خواهد کرد؟

باید تعارف را کنار بگذاریم، متأسفانه الکاظمی در روابط خود با محور آمریکایی و محور مقاومت، وسط چوب را هم نگرفته است، یعنی در واقع او بیشتر از اینکه به سمت محور مقاومت و خواسته های اکثریت مردم عراق متمایل باشد، به سمت محور آمریکایی تمایل دارد. آمریکا بارها توافقنامه راهبردی خود با عراق را نقض کرده است که مهمترین آن ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و حملات گاه به گاه آن علیه مواضع الحشد الشعبی و نیروهای عراقی است. آنها میهمان رسمی عراق را به شهادت رساندند، بارها مواضع و پایگاه های الحشدالشعبی را هدف قرار دادند، وجود صهیونیست ها در سفارت آمریکا بر همگان واضح است و موساد رژیم صهیونیستی آنجا در حال فعالیت است. آمریکا می خواهد سناریویی مشابه آنچه در افغانستان پیاده کرده را در عراق پیاده و با ایجاد نا امنی و فتنه های داخلی، اینگونه جلوه دهد که حضور آمریکا در منطقه ضروری است، اما الکاظمی باید به آنها تأکید کند که تنها راه برقراری امنیت و ثبات در عراق، خروج شما از منطقه و حمایت نکردن شما از گروه های تروریستی است.

** همانطور که گفتید موضوع انتخابات پارلمانی آینده در عراق یکی از موضوعات مورد بررسی در سفر الکاظمی خواهد بود؛ موضع آمریکا در قبال این انتخابات چیست؟

بسیاری از کشورهای عربی در منطقه و نیز در سطح بین المللی، آمریکا و اتحادیه اروپا نمی خواهند که انتخابات پارلمانی عراق برگزار شود؛ همچنین سازمان ملل و بلاسخارت نماینده آن در عراق نیز تلاش می کند تا در اجرای انتخابات مانع تراشی کند. بسیاری از گروه های سیاسی فاسد نیز که می دانند در انتخابات آینده جایی در پارلمان نخواهند داشت نیز مخالف انتخابات هستند، اما مردم و مرجعیت خواهان برگزاری انتخابات هستند، بنابراین تا این لحظه احتمال لغو یا تعویق برگزاری انتخابات وجود دارد که در ارتباط با این موضوع سناریوهای متعددی مطرح است که الکاظمی در سفر خود به آمریکا این سناریوها را بررسی می کند؛ سناریوی اول اینکه دولت اضطراری یا انتقالی تشکیل شود. دوم سناریوی ایجاد آشوب در کشور که عواقب بسیار بدی دارد که متأسفانه برخی از کشورها به ویژه کشورهای عربی منطقه به دنبال اجرای این سناریو هستند، اما به نظر من و بفضل حکمت مرجعیت این سناریو محقق نخواهد شد، اما تشکیل دولت اضطراری محتمل است؛ در صورت عدم اجرای انتخابات در موعد مقرر، به نظر من انتخابات دیگر برگزار نخواهد شد. آمریکا باید در سفر الکاظمی موضع خود را شفاف اعلام کند و از آمریکا بخواهد تا به حاکمیت عراق احترام بگذارد و فتنه انگیزی را کنار بگذارد.

** الکاظمی در سفر خود به واشنگتن، در ارتباط با موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران و بدهی های عراق به آن چه اقدامی انجام خواهد داد؟

عراق به هیچ وجه خواهان تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا که هم به ایران آسیب زده و هم منافع عراق را هدف قرار داده، نیست. حجم مبادلات تجاری ایران و عراق بیش از 12 میلیارد دلار است، بنابراین الکاظمی در این سفر، باید به دنبال یافتن راهی برای تسهیل تعامل با ایران باشد، زیرا این حالت به نفع هیچکس نیست. من فکر می کنم او پس از بازگشت خود از واشنگتن حامل پیامی از جانب آمریکایی ها به ایران برای حل اختلافات خواهد بود، زیرا منطقه در برهه کنونی تاب هیچ گونه نزاع جدید را ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.