وزارت امور خارجه ژاپن، سفیر مسکو در توکیو را به منظور اعتراض رسمی به بازدید نخست وزیر روسیه از جزیره‌ای که مورد مناقشه طرفین است، فراخواند.

ژاپن سفیر روسیه در توکیو را فراخواند

قدس آنلاین: وزارت امور خارجه ژاپن امروز (دوشنبه) میخائیل گالوزین، سفیر مسکو در توکیو را به دلیل بازدید میخائیل میشوستین،  نخست وزیر روسیه  از جزیره «ایتوروپ» که یکی از جزایر کوریل جنوبی است، احضار کرد.

روزنامه کیودو ژاپن گزارش داد: وزارت امور خارجه ژاپن سفیر مسکو در توکیو را به دلیل بازدید نخست وزیر روسیه از جزیره ایتوروپ یکی از جزایر کوریل جنوبی فراخواند.

این روزنامه افزود: وزارت امور خارجه ژاپن، سفیر مسکو  را به منظور اعتراض رسمی به  بازدید نخست وزیر روسیه از  جزیره ایتوروپ، که یکی از جزایر مورد مناقشه است، احضار کرد. 

جزیره ایتوروپ یکی از جزایر مورد مناقشه بین روسیه و ژاپن است که توکیو ادعای حاکمیت آن را دارد.

 کاتسونوبو کاتو، وزیر کابینه یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: توکیو  قصد دارد در رابطه با این موضوع علیه روسیه شکایت کند.

در همین حال، نخست وزیر روسیه اعلام کرد: اخیرا درباره اقدامات اقتصادی و سرمایه گذاری در جزایر کوریل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفتگو کردم و در این بازدید درباره  ایجاد یک منطقه آزاد گمرکی در جزایر کوریل بحث و گفتگو کردیم.

او گفت: روسیه قصد دارد احتمال معافیت‌های مالیاتی را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران که در جزایر کوریل کار می‌کنند، بررسی کند.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم ، ژاپن و روسیه در یک اختلافات ارضی بر سر جزایر کوریل جنوبی به بن بست رسیده اند. ژاپن بر  جزایر ایتوروپ، کوناشیری، شیکوتان، هابومای که در جزایر کوریل واقع هستند و به عنوان جزایر منطقه شمالی شناخته می‌شوند، ادعای حاکمیت می‌کند. در حالی که مسکو اصرار دارد که حق حاکمیت آن بر جزایر، که پس از جنگ جهانی دوم به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شده است، جای بحث ندارد.

در نوامبر ۲۰۱۸، آبه شینزو، نخست وزیر وقت ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه توافق کردند که مذاکرات پیمان صلح را بر اساس اعلامیه مشترک دوران اتحاد جماهیر شوروی تسریع کنند. در این سند، پیش بینی شده که اتحاد جماهیر شوروی پس از انعقاد پیمان صلح ، حاکمیت هابومای و شیکوتان را به ژاپن انتقال خواهد داد. توافق دو رئیس برای استفاده از اعلامیه به عنوان مبنای مذاکرات صلح باعث تشویق مجموعه ای از جلسات در سال بعد از سوی دو کشور  شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.