استان کرکوک طی دو هفته اخیر شاهد افزایش حملات تروریستی و سوء‌استفاده داعش از تضادهای سیاسی و امنیتی در عراق است.

 چرایی تشدید حملات تروریستی داعش در کرکوکِ عراق

قدس آنلاین: برای دومین هفته متوالی، میزان حملات عناصر داعش در استان کرکوک عراق (۲۵۰ کیلومتری شمال بغداد) در حال افزایش است.

این حملات به تلفات افراد در صفوف پلیس و ارتش عراق و نیز هدف قرار دادن افراد آن دسته از قبایل و عشائر عربی که داعش آنها را «مرتد» می‌خواند، منجر شده است.

گناه این قبایل این است که در سال ۲۰۱۶ در عملیات آزادسازی مناطق جنوب غربی استان کرکوک در مقابل داعش و در کنار نیروهای عراقی ایستادگی کردند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی به قلم «عادل النواب»، با اشاره به این موضوع و هشدار درباره افزایش موج حملات تروریستی در کرکوک، نوشت که دلیل اصلی افزایش این حملات؛ سوء‌استفاده تروریست‌ها از اختلافات و تضادهای سیاسی و امنیتی در کرکوک است.

با وجود تدابیر، حملات شبانه داعش در کرکوک ادامه دارد

بنا بر این گزارش، با وجود سفرهای مکرر فرماندهان نظامی و امنیتی به این استان و برگزاری نشست‌های متعدد که تاکنون به افزایش شمار نیروهای نظامی و پلیس در کرکوک و آغاز عملیات‌های نظامی علیه بقایای تروریست‌ها، منجر شده، هنوز حملات شبانه داعش در شهرک‌ها و مناطق مختلف این استان، بویژه در حدود سلسله جبال حمرین و مرزهای دو استان دیالی و صلاح‌الدین در مجاورت کرکوک، ادامه دارد.

العربی الجدید می‌نویسد، در حالی‌که نیروهای امنیتی در کرکوک، دومین استان بزرگ عراق پس از بصره از نظر سرمایه‌های نفتی و گازی، در وضعیت آماده‌باش به سر می‌برند، اخباری در دست است که حاکی از نزدیک بودن زمان آغاز یک عملیات امنیتی گسترده در کرکوک است. در این عملیات بر روی مناطق کوهستانی و روستاهای دوردست برای یافتن عناصر و بقایای داعش، متمرکز است.

شمار قربانیان داعش در کرکوک طی دو هفته اخیر

درباره شمار قربانیان حملات داعش، یک مقام امنیتی عراق می‌گوید طی دو هفته گذشته، ۱۰ نیروی امنیتی کشته و هفت نفر از آن‌ها زخمی شده‌اند. همچنین دو غیر نظامی کشته و پنج نفر از عشائر جنوب و جنوب غرب کرکوک ربوده شدند. یکی از افراد ربوده شده در ازای پرداخت پول، آزاد شد. در این میان چند اقدام انتقام‌جویانه داعش از جمله آتش‌زدن محصولات کشاورزی شهروندان و کشتن حیوانات نیز ثبت شده است.

کرکوک در کنار شهرهایی مثل سنجار، الطوز، خانقین، مخمور، زمار و... از مهم‌ترین مناطق مورد منازعه میان دولت فدرال در بغداد و منطقه کردستان به شمار می‌رود. هنوز سرنوشت سیاسی کرکوک از سال ۲۰۰۳ تاکنون مشخص نیست. پس از اقدام منطقه کردستان در برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق در سال ۲۰۱۷، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت دستور ورود نیروهای مبارزه با تروریسم را به این استان و به دست گرفتن کنترل کامل آن و پس گرفتن اداره آن از احزاب کُرد را صادر کرد. این امر در نهایت به از سرگیری هماهنگی با پیشمرگه و بازگرداندن آن‌ به مرزهای اداری پیشین این استان منجر شد و کمیته‌های عالی امنیتی برای هماهنگی و حفط امنیت کرکوک و مرزهای آن تشکیل شد.

چرایی تمرکز داعش بر روی کرکوک

«علی العبیدی» عضو حزب «الجبهه العربیه» در کرکوک می‌گوید: داعش تلاش می‌کند تا هر منطقه‌ای را که با هدف قرار دادن آن بتواند به بحران‌های سیاسی و اقتصادی دامن بزند، هدف قرار دهد. به همین دلیل نیز بر روی هدف قرار دادن کرکوک و سایر مناطقی که بافت جمعیتی آن یکسان نیست، متمرکز شده است.

راهکارهای پیشنهادی برای تامین امنیت کرکوک

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید، تصریح کرد: این حملات تروریستی نمی‌تواند یک پوشش یا بهانه و انگیزه برای بازگشت نیروهای پیشمرگه به استان کرکوک شود اما دولت منطقه کردستان باید در پر کردن شکاف‌های امنیتی موجود در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور که داعش از آن‌ها به عنوان مخفی‌گاه استفاده می‌کند، همکاری کند.

به اعتقاد العبیدی، راهکار این مسأله، ایجاد تغییرات امنیتی سریع و مشارکت ساکنان استان کرکوک در پرونده امنیتی از طریق جذب بیشترین تعداد ممکن از آن‌ها برای پلیس است.

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، عصر دیروز (دوشنبه - ۲۶ ژوئیه) گفت که دلیل حملات مکرر داعش در کرکوک، شکننده بودن وضعیت امنیتی آن است. فرماندهان امنیتی باید بیشترین تمرکز و تلاش خود را بر روی کرکوک بگذارند و تا زمانی که رصد و تفتیش حقیقی برای یافتن مخفی‌گاه‌های داعش صورت نگیرد، به صورت مستمر شاهد چنین عملیات‌هایی خواهیم بود.

در مقابل «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق می‌گوید که وضعیت امنیتی در کرکوک و اطراف آن، کاملا تحت کنترل است و در این زمینه ما نگرانی‌هایی نداریم.

الخفاجی افزود: «آن‌چه که اخیرا از حملات علیه یگان‌های نظامی شاهد هستیم با هدف رساندن این پیام که داعش هنوز قادر به انجام چنین حملاتی است، صورت می‌گیرد. اما واقعیت چیز دیگری است. ما همچنان در حال عملیات ویژه و اطلاعاتی برای غلبه بر کلیه تروریست‌های داعش در سراسر عراق هستیم.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق افزود: یگان‌های نظامی و امنیتی در کرکوک، طرح‌های برنامه‌ریزی شده جدیدی را برای پر کردن کلیه شکاف‌هایی که داعش در حملات خود از آن‌ها سوء استفاده می کند، تدوین کرده‌اند. علاوه بر آن، مرکز اطلاعات مشترک با نیروهای پیشمرگه نیز فعال شده است و این امر نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد شکاف‌های امنیتی خواهد داشت.

از سوی دیگر، «علی الحسینی» سخنگوی سازمان الحشد الشعبی در شمال عراق از سوء‌استفاده داعش از عدم ثبات سیاسی در کرکوک سخن گفت و تصریح کرد که دلیل نقض‌های امنیتی و حملات تروریستی کرکوک، وجود شکاف در نحوه استقرار نیروهای امنیتی در خط فاصل میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه است و داعش از این موضوع، برای انجام حملات تروریستی و حتی مخفی شدن، سوء‌استفاده می‌کند.

«احمد الشریفی» تحلیلگر امنیتی عراق معتقد است که اوضاع کرکوک نیازمند عملیات‌ نظامی جدید نیست و به عملیات اطلاعاتی سازمان‌دهی شده نیاز داد. 

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد که نبرد کنونی اطلاعاتی و برای شناسایی بقایای داعش که هر از گاهی به جنگ فرسایشی روی می‌آورند، است. عراق در حال حاضر در مرحله اختلافات سیاسی بزرگ و عمیق میان تمامی طرف‌های سیاسی به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات زودهنگام است که قرار است دهم اکتبر آتی برگزار شود. داعش نیز اغلب از این اختلافات برای انجام حملات تروریستی خود سوء استفاده می‌کند لذا باید از آن برحذر ماند و رقابت‌های انتخاباتی را در آرامش و به دور از هرگونه تنشی ادامه داد زیرا این موضوع تاثیر مستقیم و خطرناکی بر اوضاع امنیتی در سراسر شهرهای عراق دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.