۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 763483

مروری بر متن احکام تنفیذ ریاست‌جمهوری و نیز بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در آیین ویژه این رویداد، در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که بعضی شاخص‌های راهبردی در امر حاکمیت و ریاست بر جامعه اسلامی همواره مورد توجه، تکرار و تأکید قرار داشته است.

یادآوری کار بزرگ امام‌خمینی(ره) برای به نتیجه رساندن انقلاب اسلامی و بنیاد نهادن حکومتی بر مبنای قوانین اسلام و آرای مردمی، همیشه دیباچه بیانات و احکام ایشان را شکل داده که علاوه بر قدرشناسی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، یادآور آرمان‌ها و چشم‌انداز روشن آینده کشور است.

احتمالاً پرتکرارترین واژه در بیانات و احکام رهبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ احکام ریاست‌ جمهوری، به‌خصوص در آخرین مراسم آن در روز گذشته، واژه «مردم» است. چه به عنوان منشأ، هویت‌بخش و زیربنای حکومت و ایفاگر نقش اصلی در تعیین مسئولان نظام جمهوری اسلامی از طریق انتخابات گوناگون و چه به عنوان عنصر قوام‌بخش و پشتیبان و  بستر حاکمیت و به همان اندازه مهم به عنوان جامعه هدف خدمت و مسئولیت مسئولان.

توجه به ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه در دوره‌هایی که کشور با مشکلات تحریم جنایتکارانه بیگانگان دست‌وپنجه نرم کرده‌است، و ضرورت توجه به جوانان و هوشیاری دربرابر دشمنان از دیگر محورهای عمومی مشترکی است که بیانات رهبر معظم انقلاب در آیین‌های تنفیذ احکام ریاست‌جمهوری به آن‌ها اشاره داشته‌اند و بسته به شرایط زمانه گاه محورهایی بر این مسائل افزوده شده یا بعضی از آن‌ها مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. روز گذشته و در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب چه در حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری آیت‌لله دکتر سید ابراهیم رئیسی و چه در سخنرانی آن آیین،  در مقایسه با مراسم مشابه پیش از آن، تأکید به صورت معنادار بیشتری بر مردم و مردم‌گرایی داشتند.

ایشان با اشاره مکرر به شعارهای انتخاباتی آیت‌الله رئیسی و برجسته‌سازی «مردم‌گرایی» در برنامه‌های رئیس‌جمهور و نیز با «شخصیت مردمی» خواندن وی، بر تحقق  «دولت مردم» به معنای واقعی کلمه تأکید کردند.

گفت‌وگوی صادقانه با مردم، ارتباط با مردم، حضور در بین مردم و حتی مبارزه بی‌امان با فساد به عنوان نماد و مصداق مردمی بودن، از تأکیدهای پرشمار ایشان در توصیه برای تشکیل دولتی مردمی بود. توصیه‌ای که کم‌وبیش در دوره‌های گذشته ریاست‌جمهوری نیز مورد اشاره قرار گرفته است؛ ازجمله در سخنرانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دوره اول آقای روحانی که فرموده بودند: «به میان مردم بروید، با مردم بی‌واسطه مرتبط بشوید، از مردم بشنوید...»

ایشان با تأکید بر حرکت در چارچوب «برنامه» و پرهیز از روزمرگی و بی‌برنامگی، در کنار برجسته‌سازی ویژگی «کار جهادی» و غنیمت شمردن فرصت‌ها و پرهیز از تعلل و موکول نکردن کار امروز به فردا در کنار  سرعت‌ عمل بخشیدن به کارها؛ از جمله تشکیل هرچه سریع‌تر دولت با معرفی وزرا و بررسی‌های مجلس شورای اسلامی، چارچوبی دقیق و حساب‌شده برای دولت آینده ترسیم کرده‌اند.

خوشبختانه، آنچه در  سخنرانی رئیس‌جمهور محترم در آیین تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری دوره سیزدهم مطرح شد و آنچه پیش از این در دوران تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری از زبان سید ابراهیم رئیسی شنیده‌ایم، هماهنگی و تشابه معناداری با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد و همچنین تا حد زیادی هم‌راستا با ارزش‌های انقلاب اسلامی است. این هماهنگی و هم‌راستایی در کنار سابقه درخشان آیت‌الله رئیسی به‌خصوص در سال‌های اخیر و مسئولیت قوه قضائیه، نویدبخش دوره‌ای روشن و شکوفا برای آینده مردم و نظام جمهوری اسلامی و مقاومت اسلامی است که قطعاً با کار جهادی دولتمردان و حمایت‌های بی‌دریغ مردم و نخبگان، در قالب «دولت مردمی» قابل تحقق خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.