رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در توضیح اینکه چه کسی تعیین کننده قیمت زعفران است بیان کرد: تولیدکننده در قیمت‌گذاری محصول نقشی ندارد و منطق عرضه و تقاضا تنها تعیین کننده قیمت بازار است.

تولیدکننده نقشی در تعیین قیمت گذاری زعفران ندارد

غلامرضا میری با بیان اینکه تعیین کننده قیمت زعفران عرضه و تقاضا است، به قدس آنلاین گفت: کشورهایی که خریدار زعفران ما هستند مجبورند با قیمت تعیین شده ما آن را خریداری کنند، چون زعفران در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی شود، طبیعی است که ما تعیین کننده قیمت باشیم، یعنی اگر ما امروز قیمت زعفران را ۲۰ میلیون تومان یا حتی بالاتر هم تعیین کنیم، باز هم باقیمت تضمین شده دربازار جهانی بفروش میرسد.

نایب ‌رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: بارها اعلام کرده‌ایم که تولیدکننده در قیمت‌گذاری محصول نقشی ندارد و منطق عرضه و تقاضا تنها تعیین کننده قیمت بازار است.

وی افزود: زعفران یک محصول صادراتی است که ۲۰ درصد از آن در داخل و ۸۰ درصد آن در خارج مصرف می‌شود، بنابراین، دولت باید بتواند از کشاورز حمایت های لازم را به عمل بیاورد و برای قیمت زعفران قیمت مناسبی را تعیین کند.

میری در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت زعفران گران است؟، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران نسبت به زمان مشابه اش در سال گذشته حدود ۷۰۰ دلار به فروش می رسد، درواقع نسبت به گذشته این قیمت نصف شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران یادآور شد: متاسفانه قیمت ها از سه سال گذشته تا به امروز افزایش خیلی مختصری داشته، این در حالی است که نیاز آن کشاورز نسبت به سال گذشته چندین برابر شده، بنابراین، باید قیمت محصول به شکلی تعیین شود که برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دلالان در تعیین قیمت زعفران چقدر تاثیر گذار هستند؟، متذکر شد: اگر تضمین قیمتی به کشاورز بدهیم او اصلا با دلال کار نمی کند، زعفران یک محصول ملی بوده و دردنیا مطرح است، اما از این کشاورز و از این محصول استراتژیک حمایت نمی شود، این در حالی است که ما دردنیا اولین تولید کننده هستیم، زعفران ما انحصاری است، اگر حمایت شود، می تواند در بازارهای جهانی فروش خیلی خوبی داشته باشیم، اما با این وضع کشاورز مجبور می شود بعد از هزینه سنگین‌جمع اوری زعفران به هر کسی که خریدار زعفرانش باشد آن را بفروشد، بنابراین، وی باید حمایت شود تا دست دلالان از این بازار و محصول کوتاه بماند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.