امروز عصر سید ابراهیم رئیسی با شرکت در مراسم تحلیف و ادای سوگند ریاست جمهوری، عملاً اقدامات خود را برای تشکیل دولت و انجام وظایف محوله آغاز می‌کند.

فهرست مسافران پاستور

پیش‌تر اخباری از اینکه وی تأکید و تلاش دارد در همان روز تحلیف، اسامی اعضای کابینه خود را به رئیس مجلس تحویل دهد به گوش می‌رسید، اما با اظهارات صریح رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ و تأکید ایشان به رئیس‌جمهور و مجلس شورا بر ضرورت تشکیل سریع دولت جدید، به نظر می‌رسد احتمال معرفی اعضای کابینه در بعدازظهر امروز یا حداکثر یکشنبه آینده تقویت شده باشد.

معاونان رئیس‌جمهور

اما از اعضای دولت و معاونان رئیس‌جمهور سیزدهم چه خبر؟ هر روز که می‌گذرد، اسامی جدیدتر و پالوده‌تری به گوش می‌رسد و این گمانه اولیه را تقویت می‌کند که رئیسی به‌شدت روی تشکیل یک کابینه کاری، مستقل، غیرجناحی و در عین حال جوان و چابک اصرار دارد. شنیده‌ها حاکی است که او با بسیاری از نامزدهای وزارت ساعت‌ها به بحث نشسته و میزان کارایی و تخصص آن‌ها را محک زده، از آن‌ها برنامه خواسته است. برخی وقتی شرایط دشوار پیش رو پس از هشت سال دولت روحانی را از نزدیک دیده‌اند، جا زده‌اند و برخی امیدوارانه، عزم جزم خود را برای تغییر و اصلاح نشان داده‌اند.

اگر یادتان باشد هنوز رئیسی رئیس‌جمهور نشده بود، برایش در فضای مجازی، کابینه تعیین کرده بودند و هر روز که می‌گذشت، گروه‌ها و سازمان‌ها و افراد، بسته به میل خود اسامی دلخواه خود را به عنوان کابینه رئیسی به افکار عمومی قالب می‌کردند؛ موضوعی که بارها از سوی نزدیکان رئیس‌جمهور سیزدهم تکذیب شد.

حالا چند ساعت مانده به مراسم تحلیف، خبرنگار ما  با دسترسی به برخی منابع متعدد، ‌ به فهرستی تقریباً نهایی دسترسی پیدا کرده که به نظر می‌رسد حداکثر با چند تغییر کوچک، همانی باشد که دکتر رئیسی امروز و فردا به مجلس ارائه می‌کند تا کار بررسی آن‌ها کلید بخورد.

گزینه قطعی معاون اولی رئیس‌جمهور که در همه فهرست‌ها مشترک بوده، دکتر محمد مخبر دزفولی رئیس فعلی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی است. از دکتر فرهاد رهبر نیز به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور یاد می‌شود. برای ریاست سازمان برنامه و بودجه از دکتر سیدمسعود میرکاظمی نام برده می‌شود. گفته می‌شود معاونت امور اداری و استخدامی رئیس‌جمهور نیز به دکتر لطف‌الله فروزنده دهکردی رسیده است و معاون علمی رئیس‌جمهور نیز از میان این دو چهره معرفی خواهد شد؛ دکتر سورنا ستاری و دکتر سیدمحمد صاحبکار. ریاست سازمان انرژی اتمی هم به احتمال زیاد نصیب دکتر سیدمحمودرضا آقامیری می‌شود و احمد امیرآبادی فراهانی هم معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور خواهد شد. دریادار علی شمخانی هم در دبیری شورای عالی امنیت ملی ابقا خواهد شد و مسئولیت دفتر رئیس‌جمهور هم به غلامحسین اسماعیلی سخنگوی فعلی قوه قضائیه واگذار خواهد شد. برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از میان عزت‌الله ضرغامی و سید سعیدرضا عاملی یک نفر معرفی خواهد شد. همچنین برای مسئولیت راهبردی ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم از دکتر علی باقری کنی و دکتر محمدباقر خرمشاد یاد می‌شود. برای معاون رئیس‌جمهور و ریاست بنیاد شهید هم شانس سعید اوحدی و محمد دهقان بیشتر و برای معاونت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شانس دکتر فاطمه واعظ جوادی بالاست.

وزرای دولت

اما از معاونان رئیس‌جمهور که بگذریم، مسئولیت وزارتخانه‌ها به عهده چه کسانی خواهد بود. از افراد زیر به عنوان وزیران کابینه سیزدهم یاد می‌شود: به ترتیب الفبا: وزارت آموزش و پرورش: مهندس احمد حیدری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: دکتر عیسی زارع‌پور، وزارت امور اقتصادی و دارایی: سید مسعود میرکاظمی، وزارت امور خارجه: دکتر حسین امیرعبداللهیان با قائم‌مقامی مهدی صفری. برای وزارت اطلاعات گفته می‌شود دو گزینه از داخل وزارت (محمد پورفلاح و احمد خزایی) و دو گزینه از خارج وزارت (علی عبداللهی و حسین طائب) مد نظرند. برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم از دو گزینه یاد می‌کنند؛ دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و دکتر محمدهادی ایمانیه که ظاهراً شانس دومی افزایش یافته است. گفته می‌شود وزیر دادگستری دکتر علی بهادری جهرمی است و امیر حاتمی و محمد اسلامی هم در وزارتخانه‌های دفاع و  راه و شهرسازی ابقا می‌شوند. وزیر صنعت، معدن، تجارت (صمت) هم دکتر سیدرضا فاطمی امین است و برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم از سه گزینه یاد می‌شود؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل و دکتر محمدباقر خرمشاد. دکتر محمدمهدی اسماعیلی برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی است و دکتر مهرداد بذرپاش هم برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی معرفی می‌شود و برای وزارت کشاورزی هم دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد. از احمد وحیدی برای وزارت کشور یاد می‌کنند. وزیر نفت از بین مهدی دوستی، جواد اوجی و رستم قاسمی انتخاب می‌شود. وزیر نیرو عباس علی‌آبادی و وزیر ورزش و جوانان هم حمید سجادی است.  برخی خبرهای تأییدنشده هم حاکی است محسن رضایی استاندار خوزستان با اختیارات ویژه و حق شرکت در جلسات هیئت دولت منصوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.