۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 763785

سیدحمید خویی در شرح اوصاف متقین در نهج‌البلاغه اظهار کرد: متقین در عین نرمش، قاطع و استوار هستند و این یکی از زیبایی‌های شخصیت مؤمن و متقی است که می‌تواند تعادلی بین اضداد و ارزش‌های اخلاقی ایجاد کند.

متقین در عین نرمش، قاطع و استوارند

به گزارش قدس آنلاین، سیدحمید خویی محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سلسله درس‌گفتارهای «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» به بیان نکاتی درباره خصوصیات متقین از منظر حضرت علی(ع) پرداخته که قسمت ‌سی و چهارم آن از نظر می‌گذرد؛

 

در بیان ویژگی‌های متقین در خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه، حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «فَمِنْ عَلاَمَةِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَی لَهُ قُوَّةً فِی دِین، وَ حَزْماً فِی لِین، وَ إِیماناً فِی یَقِین» امام از اینجا به بعد به چند نشانه بارز متقین اشاره می‌کنند. از نشانه‌های متقین این است که در او قوت و نیرومندی در دین را می‌بینید. این سخن بدین معناست که متقین در دینداری خود استوار و قوی بوده و سست‌بنیان و سست عقیده نیستند، با هر شبهه‌ای دچار تزلزل اعتقادی نمی‌شوند، تعصب منطقی و به جایی نسبت به معتقدات خودشان دارند و این همان چیزی است که اسم آن را غیرت دینی گذاشته‌ایم.

 

شاید یکی از جلوه‌های بسیار زیبای این غیرت دینی همانی است که در سلوک قمر منیر بنی‌هاشم در روز عاشورا یافته‌ایم که وقتی دست راست وی را ناجوانمردانه قطع می‌کنند فرمود: «وَاللّه إن قَطَعتُمُ یَمینی إنّی اُحامی أبَداً عَن دینی» یعنی به خدا سوگند که اگر دست راستم را هم قطع کنید دست از حمایت از دین برنخواهم داشت. این همان قوت در دین و احساس التزام به نصرتِ دین است.

 

این نصرتِ دین، تکلیف قطعی و حتمی هر مسلمان است و مخصوص اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا نیست که ما در سلام دادن به آنها عرض می‌کنیم «سلام بر شما ای یارانِ دین خدا» هر مسلمانی باید یار و یاور دین خدا باشد و هرچه درجه تقوا بیشتر باشد این الزام به نصرت بیشتر می‌شود. باید هم در اعتقادات دینی و هم در دفاع از دین نیرومند بود و همچنین در حفظ حرمت دین التزام استواری داشت.

قرآن کریم خطاب به مؤمنان می‌فرماید اگر در جایی نشستید و دیدید که خدا و آموزه‌های دینی مورد استهزا قرار می‌گیرد کمترین واکنش شما این است که آنجا ننشینید که اگر چنین نکنید شما هم مانند آنها هستید و حکم استهزا کنندگان آیات الهی را دارید.

 

خصوصیت بعدی متقین این است که در عین نرمش، قاطع و استوار هستند و این یکی از زیبایی‌های شخصیت مؤمن و متقی است که می‌تواند تعادلی بین اضداد، ارزش‌های اخلاقی ایجاد کند؛ یعنی شخص متقی، نرم‌خو است اما این نرم‌خویی باعث تزلزل او در تصمیم‌گیری و ناپایداری وی در برنامه‌ریزی نمی‌شود بلکه در عین نرم‌خویی، استوار و پایدار در عمل و تصمیم است.

 

خصوصیت دیگر متقین این است که ایمان مبتنی بر یقین دارند لذا وقتی این ایمان در معرض شبهات قرار گیرد متزلزل نمی‌شود و این یقین، طبیعی و بدیهی است که جز با معرفت دینی و تقویت دانسته‌های دینی قابل حصول نیست.

منبع: ایکنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.