بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور، دیدگاه‌های خود را در خصوص ویژگی‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم بیان کرد.

سیاست‌گذاران اقتصادی دولت باید در محافل علمی خوشنام باشند

به گزارش قدس آنلاین متن نامه بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به رئیس جمهور پیرامون لزوم توجه به ویژگی‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
ریاست محترم جمهور
سلام علیکم؛

انتخاب جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور اسلامی ایران را تبریک گفته و امید است با توجه به درس عبرت گران دولت‌های یازدهم و دوازدهم فرصت چهار ساله آتی به‌عنوان یک فرصت تاریخی برای حل مسائل اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد. اکنون که در آستانه معرفی کابینه دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی قرار داریم، حسب وظیفه و دلسوزی لازم دانستیم نکاتی را خدمت جنابعالی پیرامون تیم اقتصادی دولت سیزدهم عرض کنیم.

 اقتصاد ایران با چالش‌های جدی مواجه است؛ بحران بدهی دولت و بانک‌ها، رشد فزاینده نقدینگی، عدم وجود استراتژی توسعه صنعتی، کمبود و تخصیص نامناسب منابع آب، یارانه‌های قابل توجه و ناکارآمد، بحران عدم سیاست‌گذاری صحیح ارز، نرخ بالای بیکاری در بین جوانان و تحصیلکردگان، کسری بودجه قابل توجه، تورم افسار گسیخته و افزایش قابل توجه نابرابری هر یک چالش‌هایی به شدت نگران‌کننده هستند. بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بر حسب وظیفه نگران سرنوشت کشور در این پیچ تاریخی بیم آن دارد که فشارهای سیاسی و چانه‌زنی‌های مختلف در نهایت منجر به انتخابی شود که موجب عملکرد ناموفق و ناکارآمد اقتصاد کشور شود. بر این باوریم که یکی از ضرورت‌های دستیابی به رشد اقتصادی، عدالت و ثبات اقتصادی تعیین تیم اقتصادی کارآمد و متخصص است. امیدواریم در نظر گرفتن ملاحظات زیر در این تصمیم‌گیری خطیر مدنظر باشد:

سیاست‌گذاری پولی و مالی، منصبی تخصصی و حرفه‌ای است. در عمل، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به اتکای دانش اقتصادی خود تصمیماتی بگیرند که مسیر اقتصادی آینده کشور را تعیین می‌کند؛ بنابراین یکی از شرایط لازم احراز این دو پست تخصص در امور اقتصادی است. همانند دیگر علوم، جایگاه تخصصی و علمی، اظهارنظرهای اقتصادی، سابقه تحقیق و پژوهش ایشان بهترین نشانه برای شناسایی متخصصان خبره است.

با توجه به آنکه سیاست‌گذاری یکی از وظایف این دو جایگاه حساس است، ضروریست این دو مقام مسئول علاوه بر تجربه مدیریت دولتی، با اصول علم سیاست‌گذاری نیز آشنا بوده و سوابق روشنی در زمینه پیشنهاد سیاست‌های مشخص، سازنده و موثر اقتصادی داشته باشند. بهترین ابزار برای محک کارآمدی یک مدیر، سابقه عملکردی ایشان است.

سیاست‌گذاران اقتصادی دولت باید در محافل علمی اقتصاد خوشنام باشند تا فرصت داشته باشند سیاست‌های اقتصادی دولت را به‌وضوح برای اقتصاددانان تشریح کنند. ایشان باید بتوانند با تحلیل دقیق شرایط، توصیفی نزدیک به واقع از نتایج سیاست‌ها ارائه کنند و همراهی مردم و کارشناسان را با سیاست‌های دولت کسب کنند.

آشنایی عمیق با ذات نظم بانکی و شیوه اثرگذاری آن بر بخش‌های مختلف اقتصاد، فهم دقیق از کارکرد قیمت‌های نسبی، دانش صحیح از نظام بازار و نظام قیمتگذاری، آشنا با تجربه های سایر کشورها و روندهای گذشته اقتصاد ایران، شناخت کافی از مزیت های نسبی و تجارت بین الملل، دید کافی نسبت به اثر وضعی سیاستگذاری دستگاه‌های خارج از وزارت اقتصاد بر سیاست‌های اقتصادی کشور مانند بانک مرکزی، سیاستگذاری مبتنی بر عدالت، دانش کافی نسبت به فضای کسب و کار، فهم کافی از وزن متغیرهای مختلف بر وضعیت بحرانی کنونی اقتصاد ایران و در یک جمله دانش نظری سطح بالا برای وزیر اقتصاد یک ضرورت است.

وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم باید دارای ویژگی‌های ویژه‌ای باشد تا بتواند وجاهت سپردن وظیفه خطیر راهبردی و فرماندهی جنگ اقتصادی را پیدا کند؛ دانش اقتصادی، توان اجرایی و سابقه حضور در جایگاه‌های تصمیمی‌گیری، سلامت اقتصادی، باور به عدالت اقتصادی و بازتوزیع ثروت، توان تصمیم گیری در بزنگاه‌های حساس، توان اقناع مردم، رسانه‌ها و نخبگان سیاسی و در نهایت توان مقابله با تصمیم‌های سیاسی که به ضرر معیشت مردم است شاخص‌های لازم برای وزیر اقتصاد در دولت سیزدهم هستند.

متأسفانه برخی نامزدهای مناصب کلیدی اقتصادی که در روزهای اخیر نامشان در رسانه‌ها مطرح است، واجد این شرایط نیستند. بسیج دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بدون هرگونه حمایت از گروه یا فرد خاصی، درخواست دارد تیم اقتصادی کارآمد و هماهنگی در دولت سیزدهم، برای مقابله با چالش‌های اقتصادی سهمگین موجود و آتی و کسب دستاوردهای در شأن ملت بزرگ ایران شکل گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.