تحلیلگر بازارهای مالی جهانی می‌گوید: بدنه اجتماعی و اقتصادی کشور همیشه از پولهای سرگردان آسیب دیده و این پولها هر بار به صورت ناهوشیارانه سراغ بازارهایی مانند ملک، بورس، طلا و... رفته‌اند اما اگر این پول وارد ارز دیجیتال شود، عملاً حکم ذخیره ارزی دارد که در بانک مرکزی انجام می‌گیرد و می‌توان از پشتوانه‌اش بهره برد.

 بلاک‌چین مصداق دعوای شرق و غرب است/ به جای پذیرش FATF رمزارزها را به رسمیّت بشناسیم

تیم اقتصادی دولت سیزدهم و بانک مرکزی تازه نفسی که در روزهای آینده کارش را شروع می‌کند با واقعیتی انکار ناپذیر به نام جذابیت روزافزون ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاران ایرانی، مواجه است.

در حالی که جهان امروز، بهره گیری اصولی از ظرفیت ارزهای دیجیتال به نفع اقتصاد را پذیرفته و اجرایی کرده، هنوز در ایران این حوزه بین قانونی بودن و نبودن در تلاطم است اما در همین تلاطم‌ها و بی‌افقی، باز هم ایرانیان زیادی ارزهای دیجتال را برای سودگیری حداکثری از سرمایه های خود انتخاب کرده‌اند.

در ادامه گفتگوهای رمزارزی قدس آنلاین با حسین قاهری تحلیلگر بازارهای مالی جهان گفت‌وگو کردیم؛ کسی که در سه دوره، بیشترین بازدهی را از بازار بورس روسیه (Stock Market) دریافت کرده، به دلیل پیش بینی های دقیق و صحیح از  بازارهای مالی جهان، مورد توجه وارن بافت (Warren Buffett) پدر علم سرمایه گذاری در دنیا قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فاینانس برای پروژه‌های نفتی جذب کرده است.

 آقای قاهری! رمزارزها تا حدود زیادی از مرز دولتها و بانکهای مرکزی در جهان عبور کرده‌اند اما هنوز در ایران به جمع بندی همه جانبه از آن نرسیده‌ایم.

 سیستم بانکداری از ابتدا تا امروز سیری تکاملی داشته و معمولاً هر نوع شیفت شدن به سیستم جدید با مقاومت سیستم پیشین مواجه شده است. به تعبیری دیگر از زمان تهاتر، ضرب سکه و... همین طور بوده و در دوره معاصر هم وقتی آرام آرام داشت پولهای فیزیکی جمع می‌شد و کارت بانکی می‌آمد، بسیاری نگران بودند پول فیزیکی در جیبشان نباشد و به کارت بانک اعتماد نداشتند اما تغییر تکنولوژی ناگزیر اتفاق افتاد و می‌افتد.

 آیا اصولا اقتصاد ما حائز ویژگی خاصّی است که ممکن است از محل به رسمیّت شناختن رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین آسیب ببیند؟

 پدیده جدید و تمرکززدای بلاکچین را می توان "دعوای شرق و غرب" نامید. واقعیتی که نمی‌توان انکار کرد این است که تب مشکلات اقتصادی و تورّمی ارزهای جهان‌شمول مانند دلار و پوند به دیگر کشورها منتقل می شود. کشوری مانند ایران اما اگر مشکل خلق نقدینگی دارد، مشکلاتش به داخل کشور محدود است حال آنکه آمریکا با دلار، عملا دارد این تب را به جهان منتقل می‌کند و حتی امروز که تورّم دو رقمی دارد، دلار آن طور که باید و شاید ضعیف نشده است. عمدتا مردم رمزارز را با بیت کوین می شناسند اما قبل از بیت کوین ارزهای دیجیتال دیگری هم داشتیم.  امروز مبتنی بر تمرکززدایی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هر خانه شده یک سِروِر و یک بانک مرکزی است و هر موبایل حکم یک فدرال رزرو را دارد و چنانچه تمام دنیا و دولتها بخواهند مانع حرکت بانکداری نوین شوند، نمی‌توانند و ما هم در ایران نمی‌توانیم در برابر این تغییر جهانی مقاومت کنیم و اصولا این مقاومت اشتباه و نشدنی است ضمن اینکه ما جزو کشورهایی هستیم که از ارز دیجیتال آسیب نمی‌بینیم. ارز دیجیتال اگر قرار باشد به کشوری آسیب بزند آن کشور اول آمریکا، بعد انگلیس و بعد چین است که دلار، پوند و یوان دارند. ارز ما خارج از مرزها قابل استفاده نیست و ارزهای دیجیتال عملاً می‌تواند برای اقتصاد ایران کمک کننده باشد.

 در مقطع فعلی که هنوز ساز و کار مشخّصی وضع نشده، ارزهای دیجیتال برای اقتصاد ایران در حوزه بین الملل چه کاربردی می تواند داشته باشد؟

 امروز زیاد روی پیوستن یا نپیوستن کشور به FATF بحث می‌شود اما به نظر من عضویت ایران کار کاملاً اشتباهی است چون وارد سامانه شفافیتی می‌شویم که ناظرش ۵ کشور هستند. یعنی شفافیت ضد تروریسم با نظارت ۵ کشور اتفاق می افتد ضمن اینکه امکان دسترسی به حساب آن کشورها و نظارت بر آن را نداریم حال آن که آنها این امکان را دارند! در بحث بلاک‌چین امّا شفافیت برای همه است. به این صورت که شما وَلِت ( کیف پول) رمز ارز هر کشوری را داشته باشید می‌توانید کل تراکشنهایش را ببینید. پس از نظر شفافیت برای ما کمک کننده است. اما از این نظر که آیا در این مقطع می‌تواند آسیب بزند؟ بله می‌تواند چون هنوز ساز و کارش را نداریم. امروز صرّافی ها همه به بایننس (Binance یک صرافی رمزارز آنلاین) اعتماد کرده اند و بایننس هم کل تراکنش ها را با "شرکت لویدز"  بیمه کرده اما عملا در ایران چون قانون نداریم هر لحظه این خطر وجود دارد که یک صرّافی که کیف پول رمز ارز خود را دارد، به مشکل فنّی بخورد و یا اینکه نخواهد کارش را ادامه دهد و مردم و کاربران آسیب ببینند. واقعیت این است مردم برای سپرده گذاری ارزی به سیستم بانکی اعتماد ندارند اما در دولت جدید اگر با یک اقدام هوشمندانه، سپرده ارزی به سپرده وَلِت تبدیل شود و شرکتهای بزرگ بیمه و بانکها ولت ملّی خود را ایجاد کنند، مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. با این کار خود به خود سپرده نقدی دلاری در حساب بانکها باقی خواهند ماند، همان طور که امروز میلیاردها دلار در قالب رمز ارزها در حساب بایننس وجود دارد ضمن اینکه امنیّت مورد نظر مردم تامین می شود و نیازی نیست وارد ولت دیگر کشورها شوند.

 آیا این اقدام برای اقتصاد ایران بار تورّمی ندارد؟

 نه. اتفاقاً می‌تواند ابزار ضد تورّمی باشد. ما بدنه اجتماعی و اقتصادی کشور همیشه از پولهای سرگردان آسیب دیده و این پولها هر بار به صورت ناهوشیارانه سراغ بازارهایی مانند ملک، بورس، طلا و... رفته اند اما اگر این پول وارد ارز دیجیتال شود، عملا حکم ذخیره ارزی دارد که در بانک مرکزی انجام می‌گیرد و می‌توان از پشتوانه‌اش بهره برد.

 تصویری که می توان در خصوص نتایج اقتصادی و مالی ایجاد ولت های ملّی توسط بانکها و بیمه ها به دولت جدید ارائه داد، چگونه تصویری است؟

 اگر بانکهای ما ولت‌هایی بزنند دیگر مردم سراغ بایننس که مشکلات رجیستر شدن، به همراه دارد، نمی‌روند. همچنین شرکتهایی که تبادل ارزی به صورت  p۲p یا peer to peer انجام می‌دهند، ریسک شان توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود. متأسفانه امروز این ابزارها فاقد قانون و قاعده هستند و قانونی بودن یا نبودنش معلوم نیست و چنین شرایطی باعث شده دولت هم از تراکنشهای مالی آن، مالیاتی دریافت نکند و امنیّتی هم بر شبکه ولتهای خاصّ، حاکم نیست. بر همین اساس چاره ای جز قانون گذاری نداریم چون با این پدیده تکنولوژیکی، بانکداری جهان درآینده نزدیک تغییرات زیادی به خود خواهد دید. ما اگر با ساز و کارش پیش نرویم استفاده‌اش نصیب دیگر کشورها می شود . امروز چندین هزار توکن و کوین در دیگر کشورها خرید و فروش می‌شود که ایران از آن تقریباً بی بهره است حال آنکه ما با ۸۰ میلیون جمعیت و ورود جمعیت زیادی به این حوزه می‌توانیم کوین و سیستم خودمان را داشته باشیم و با توجه به تحریم می‌توانیم از این محل، درآمد کسب کنیم و هزینه‌های نقل و انتقال را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.