یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶

سخنران حرم مطهر رضوی:

معیار برتری انسان‌ها از منظر دین اسلام تقوای الهی است

حال و هوای حرم مطهر رضوی در شب میلاد امام رضا (ع)

حجت الاسلام سید حسین حسینی گفت: معیار برتری انسان‌ها بر یکدیگر از منظر دین مبین اسلام رعایت تقوای الهی است.

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی به عوامل ولایت گریزی در امت اسلام پرداخت و گفت: یکی از مهمترین دلایل این امر در صدر اسلام قومیت‌گرایی و تعصبات قبیله‌ای بود.

وی تصریح کرد: در هنگام بعثت پیامبر اکرم(ص) دو قبیله بزرگ قحطانیان و عدنانیان در شبه جزیره عربستان زندگی می‌کردند. گروه اول عرب اصیل و گروه دوم عرب مستعربه بودند یعنی از سرزمین های دیگر به عربستان مهاجرت کرده بودند.  

این کارشناس دینی افزود: پیامبر اکرم(ص) از قبیله عدنانیان بودند به همین دلیل برخی از اعرب به بهانه اینکه پیامبر(ص) جزو اعراب اصیل نیستند از قبول پذیرش ولایت آن حضرت سرباز زدند و اسلام نیاوردند.

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌های دین مبین اسلام مبارزه با تعصبات قومی و قبیله‌ای بود. خداوند در قرآن کریم صراحتا ملاک برتری انسان‌ها بر یکدیگر را رعایت تقوای الهی و پیروی از دستورات دین معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که ملاک برتری انسان‌ها بر یکدیگر پول، ثروت، قدرت و ... بود به یکباره معیارها تغییر کرد و افرادی همانند سلمان فارسی، ابوذر غفاری، بلال حبشی و ... به سبب رعایت تقوای الهی جایگاه بسیار بالایی در جامعه اسلامی و نزد پیامبر اکرم(ص) پیدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اظهار کرد: بزرگان مکه از جمله ابوسفیان که در نهایت ثروت و قدرت قرار داشتند نمی‌توانستند ببینند که برده‌ای سیاه پوست از چنان محبوبیت و جایگاهی برخوردار است که موذن پیامبر اکرم(ص) شده به همین دلیل ولایت‌گریز شدند.  

وی خاطر نشان کرد: نه تنها پیامبر اسلام(ص) بلکه سایر پیامبران الهی نیز با چنین مشکلاتی مواجه بودند و مردم می‌گفتند کسی که پیامبر خدا است باید دارای ثروت و قدرت زیادی باشد تا به او ایمان بیاوریم.

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: مهدی موعود(عج) کسی است که خداوند به وسیله او زمین را پر از عدل و داد می‌کند و کسی هم که منتظر آن حضرت است باید با پرهیز از دروغ، غیبت، رشوه، ربا، احتکار و ... زمینه را برای ظهور آن حضرت فراهم کند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.