۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 764204

محرم، نسیم جان‌بخش بهشتی

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم لواسانی

محرم نخستین ماه از سال هجری قمری است که در کتاب مفاتیح‌الجنان نیز دعاهای مخصوص این روز بیان شده است. در دستورات دین اسلام نیز به دعا کردن توصیه شده و بیان شده است که دعا کردن از بلایا جلوگیری می‌کند، بر این اساس بسیار خوب است که انسان‌ها با دعا انس بگیرند.

دعاهایی که ائمه(ع) بیان می‌کنند دارای باطن و مراتبی است که عوالم قلب، حس، عقل و نفس را در بر می‌گیرد. از این رو در این دعاها علاوه بر نعمت‌های دنیایی، خواسته‌هایی فراتر و متعالی بیان می‌شود و به تعبیری ماندگارترین حاجات از خداوند درخواست می‌شود. به این ترتیب بسیار توصیه شده است که در روز اول ماه محرم، دعا فراموش نشود.

 روز اول ماه محرم، روز مستجاب شدن دعای حضرت زکریا است،  در این خصوص در سوره مریم آمده است که حضرت زکریا(ع) به محراب رفتند و پس از دعا، خداوند به ایشان وعده استجابت دعا داد و لذا خداوند به ایشان فرزندی به نام یحیی عطا فرمود. بنابراین این داستان، مصداق استجابت دعا در روز اول ماه محرم به شمار می‌رود.

 از جمله اعمال این روز خواندن نماز اول ماه است. این نماز دو رکعت دارد و در رکعت اول پس از حمد، ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، پس از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر و سپس دعای کوتاهی از مفاتیح‌الجنان خوانده می‌شود. این نماز برای سلامتی در طول ماه و جلوگیری از بلایا سفارش شده است. 

 روز اول محرم، نخستین روز از ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان است. به شکلی که امام رضا(ع) فرموده‌اند: با فرا رسیدن ماه محرم، کسی پدرم -امام موسی کاظم(ع)- را خندان نمی‌دید و اندوه به طور پیوسته تا دهم محرم همراه ایشان بود و در روز عاشورا این ناراحتی و اندوه به اندازه‌ای بر ایشان غالب می‌شد که سبب می‌شد روز را به عزاداری و گریه بگذرانند.

 همچنین در روز اول محرم، اصحاب فیل به قصد خراب کردن کعبه، به مکه رسیدند، و در آیاتی از قرآن نیز به این موضوع اشاره شده است. این واقعه در مکان و زمانی بسیار خاص و حساس روی داده است، از این رو پرندگانی به نام ابابیل با منقارهای خود سنگ‌های گلی بر سر آن‌ها می‌انداختند و اصحاب فیل را از این طریق می‌کشتند. 

علاوه بر این‌ها، در این روز ریان‌بن‌شبیب از راه دور نزد امام رضا(ع) در مرو آمد و حضرت در خصوص احترام این ماه و مصیبت امام حسین(ع) فرمودند:«إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ‏ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ» به این معنی که بر هر چه خواستی گریه کنی بر امام حسین(ع) گریه کن، زیرا با این گریه و عزاداری به نسل امام حسین(ع) متصل می‌شوی و رحمت بر تو نازل می‌شود.

 در این روز امام حسین(ع) با عبیدالله، پسر حر جعفی در قصر بنی‌مقاتل ملاقات کرده‌اند و سلیمان‌ بن‌ صردخزائی با تابعین خود از کوفه آمدند و در کنار امام حسین(ع) قرار گرفتند. همچنین انقلاب مردم مدینه علیه یزید بن‌ معاویه در این روز اتفاق افتاده است. بنابراین به طور کلی مطالعه تاریخ ایام محرم برای مردم بسیار اثرگذار بوده و سبب رشد آن‌ها می‌شود. زیرا امام حسین(ع) خود را برای تحول افکار مردم و بیداری قلب‌ها به سختی انداختند. 

 در روایتی از رسول خدا(ص) بیان شده است که «آگاه باشید که در طول دوران زندگی شما لحظاتی وجود دارد که نسیم‌های احیاکننده و روح‌بخش و جان‌بخش بهشتی برشما نازل می‌شود. بنابراین خود را در معرض این نسیم قرار دهید». ماه محرم نیز از آن دسته نسیم‌های دل‌انگیز و جان‌بخشی است که از بهشت نازل می‌شود.
 
 این ماه با وجود ظاهر غم‌آلود و حزن‌انگیز در باطن خود دیدار و دوستی امام حسین(ع) و ملاقات با خداوند را به همراه دارد. در واقع دستیابی به نورهایی را میسر می‌سازد که هرگز از بین نخواهد رفت و خاموش نخواهد شد. بنابراین لازم است از چنین موقعیت‌هایی بهره لازم را ببریم تا با کمک از امام حسین(ع) حقیقت نفس پاک و خود را دریابیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.