سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گفت: در حال حاضر ‌ حدودا ۱۲۰ معدن راکد که دارای پروانه بهره برداری معتبر هستند را شناسایی کرده ایم‌ به همه آنها اخطار داده ایم که طبق قانون در مهلت ‌مقرر معادن را فعال کنند.

 ۱۲۰معدن راکد در استان خراسان داریم

محمد توکلی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان خراسان رضوی در توضیح وضعیت معادن راکد استان خراسان رضوی به قدس آنلاین گفت: در حال حاضر ما یکسری معدن راکد در استان خراسان رضوی داریم که این معادن در واقع دو مدل هستند، یکسری معادنی که پروانه بهره برداری معتبر دارند که با توجه به شرایط کشور و رکود بازار وضعیت نیمه فعال دارند، بعضی معادن هم مانند مصالح ساختمانی و شن و ماسه  که به خاطر رکود بازار به خصوص پروژه های عمرانی دولت به صورت نیمه فعال هستند.

وی افزود: این معادن در صورتی که پروژه دولتی نیاز به مصالح ساختمانی داشته باشد معدن‌ مورد نظر فعالیت می کند که درواقع حدود ۴۰ درصد از کل معادن استان به این صورت به این شکل فعالیت می کنند.

توکلی ادامه داد: متاسفانه با توجه به کاهش بودجه های عمرانی بالطبع خیلی از پروژه ها اجرا نمی شود، به همین دلیل بیشتر معادن مانند سنگ‌لاشه وشن و ماسه کم کار یا غیر فعال شده اند، البته نا گفته نماند، همه این معادن دارای پروانه هستند.

سرپرست معاونت امور معادن سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: ناگفته نماند که از بین این معادن هم مهمترها را جدا کرده و اخطاریه های لازم طبق دستور وزارتخانه به آنها داده شده که درصورت اتمام زمان‌ اخطاریه، روند اداری سلب صلاحیت معادن اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب طی طریق اداری معادنی که صاحبان آنها صلاحیت اداره، نگهداری و بهره برداری کافی را ندارند انجام و اجرا می شود از صاحبان آن گرفته و در مزایده به افزادی که صلاحی فنی داشته باشند واگذار می شود.

توکلی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد معدن راکد از در سال گذشته شناسایی شده؟، گفت: درهمین راستا از بهمن‌سال گذشته تاکنون دو مزایده برگزار شده که در آن معادنی که راکد هستند به کسانی که داری صلاحیت مالی  فنی و  هستند از طریق مزایده و سامانه ستاد ایران واگذار شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ‌حدودا ۱۲۰ معدن راکد که دارای پروانه بهره برداری معتبر هستند را شناسایی کرده ایم‌ به همه انها اخطار داده ایم که طبق قانون در مهلت ‌مقرر معادن را فعال کنند، یادآور شد: در غیر این صورت این افزاد و معادن به شورای معادن‌استان‌ معرفی شده تا طبق تصمیمات استاندار با آنها برخورد شود.

توکلی در پاسخ به این سئوال که آیا در جهت واگذاری معادن راکد اقداماتی انجام شده؟، گفت: خیر، تاکنون واگذاری در این خصوص نداشته ایم، چون منتظر آغاز به کار دولت جدید هستیم، اما در همین راستا در بهمن ماه سال گذشته حدود ۶۰ معدن واگذار کردیم و تا خرداد ماه سال جاری هم ۳۴۸ معدن در فهرست مزایده داشتیم که به دلیل اینکه قبلا هم گفتم، چون منتظر اغاز به کار دولت جدید هستیم، هنوز پاکت های مزایده در سامانه ستاد ایران باز نشدند و منتظر دستور دادستان هستیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.