کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: انتقادات و برخی از رفتارهای غیر اخلاقی که نسبت به کابینه پیشنهادی آقای رئیسی می بینیم ناشی از برآورده نشدن انتظارات برخی است که تلاش می کردند تا ترکیب خود را وارد وزارتخانه ها کنند، لذا آنها انتظار چنین ترکیب جوان و خلاقی را بخصوص برای تیم اقتصادی نداشتند.

مهمترین امتیازهای تیم اقتصادی پیشنهادی دولت آقای رئیسی چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، کابینه دولت سیزدهم مشخص شد. یکی از بارزترین ویژگی این کابینه که در دولت های گذشته بخصوص در دولت مسن آقای روحانی کمتر دیده شد مساله جوانگرایی ومیدان دادن به مدیران انقلابی با رویکردهای حمایت از مردم است که در عملکرد آنها و سوابق اجراییشان پر واضح است. محمود کریمی بیرانوند کارشناس اقتصادی نگاهی دارد به کلیت ترکیب کابینه آقای رئیسی بخصوص وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه های مرتبط با مسائل اقتصادی کشور.

محمود کریمی بیرانوند کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص کلیت تیم اقتصادی پیشنهادی از سوی شخص رئیس جمهور گفت: متاسفانه کشور به لحاظ وضعیت اقتصادی در شرایط خاصی به سر می برد. شرایطی که بخش بزرگی از آن ناشی از  انفعال دولت یازدهم ودوازدهم وعدم انجام ماموریت ها و برنامه های مهمی است که باید صورت می گرفته،ضمن اینکه تداوم اعمال سیاست های غلط اقتصادی نیز اقتصاد کشور را در شرایط حساس و خاصی قرار داده است. امروز وضعیت در شاخص های بسیاری مثل نرخ تورم، نرخ بیکاری، مشارکت پایین نیروی فعال در بازار کار کشور، نرخ ارز، وضعیت بورس و شاخص های کلان اقتصاد متوسط رشد اقتصادی، شاخص تشکیل سرمایه خالص بسیار نگران کننده است، بنابراین در وضعیت خاص اقتصادی به سرمی بریم که نیازمند روی کار آمدن تیم اقتصادی معتقد به حرکت جهادی و برنامه ریزهستیم تا بتواند کشور را از وضعیت فعلی خارج کند و به سمت رونق و جهش اقتصادی هدایت کند.

وی درخصوص تیم اقتصادی کابینه پیشنهادی آقای رئیس جمهور خاطر نشان کرد: بنده بر این باورم کابینه اقتصادی اقای رئیسی مشخصا وزارت صمت، وزرات اقتصاد، وزارت کار، وزارت جهاد کشاورزی به خوبی بسته شده است چرا که این ترکیب؛ می تواند اقتصاد را به خوبی مدیریت کند. وزرای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت سیزدهم، برخلاف جو سازی های روزهای گذشته   به لحاظ ذهنی، تئوری و مبنایی کاملا با هم همفکر و هم جهت هستند و این یک امتیاز مهم است که همگی در یک طیف علمی قرار دارند.

بیرانوند دراین باره تصریح کرد: افرادی معتقد به اصول سیاست اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت ها و  توانمندی های داخلی، ضمن اینکه سوابق کاری آنها در مجموعه هایی که تا پیش از این فعالیت داشته اند نشان می دهد مبنای نظری آنها در نوع مدیریتشان اعمال و اجرا شده است.

کارشناس اقتصادی در این باره مشخصا توضیح داد: مثلا آقای عبدالملکی در معاونت اشتغال کمیته اقتصاد ایده های خوبی را اجرا کردند که در نوع خود برای اشتغالزایی و خودکفایی و درآمد زایی موثر بود. آقای ساداتی نژاد در کمیسیون کشاورزی خوب ظاهر شدند. سابقه ی آقای  دکتر فاطمی امین در آستان قدس با اعمال  سیاست های اقتصادی و عملکرد خوب در این زمینه بسیار قابل دفاع است.  دکتر میر کاظمی شخصیت برنامه ریز منظم دقیق و مدیری اهل مشورت و تعامل با کارشناسان ومشاوران است و آقای دکتر خاندوزی هم ایده های خوب اقتصادی و به جهت علمی سوابق خوبی دارند از این منظر تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی؛ ترکیب یکدستی است که که مهمترین شاخصه آنها انسجام در ایده، فکر و ذهنیتی است که نسبت به حل مسائل اقتصادی دارند.لذا تیم اقتصادی که مبنای فکری و گذشته عملیاتی خوبی دارند و به شدت به هم نزدیک هستند حل مشکلات اقتصادی و هماهنگی برای حل چالش های اقتصادی را افزایش می دهد.

بیرانوند با اشاره به موارد دیگری که به زعم وی نقاط مثبت انتخاب وزرا در دولت آقای رئیسی است گفت: نکته مثبت دیگر تیم آقای رئیسی، توجه به جوانگرای است. در شرایطی که اقتصاد کشور به دست مدیران مسن حل و فصل نشد نیازمند یک خانه تکانی با رویکرد حضور جوانان و دادن عرصه به جوانان سالم، صالح و اهل مشورت با روحیه جهادی برای تکان دادن اقتصاد کشور هستیم که خوشبختانه در کابینه دولت سیزدهم رعایت شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آقای دکتر خاندوزی، دکتر فاطمی امین، عبدالملکی از جمله چهره های جوانی هستند که حضور آنها در کابینه جوانان کشور را به توجه دولت به استفاده از جوانان امیدوار می کند، همچنین انتخاب وزرای جوان نیز پاسخی به مطالبه دولت جوان و حزب اللهی و جهادی رهبر معظم انقلاب است. بی تردید جناب آقای رئیسی در این موضوع  انتخاب هوشمندانه ای داشتند، بنابراین می توان گفت در مجموع کابینه به طرز چشمگیری مثبت چیده شده و امیدواریم تیم اقتصادی و سایر وزرای پیشنهادی با  حداکثر آرا از مجلس رای اعتماد بگیرند.

محمود کریمی بیرانوند کارشناس اقتصادی درباره یک نکته مهم روشنگری کرد و گفت: به هر حال نمی توان گفت مدیری خالی از نقص و ایراد است، چرا که در سابقه کاری هر مدیری می توان اشکالاتی پیدا کرد که انتقاداتی بر او وارد شود اما توجه به دو نکته در این باره الزامی است.اینکه حوزه عملکردی فردی که برای وزارت یک وزارتخانه انتخاب شده را اینگونه بررسی کنیم که سوابق کلی وی چگونه بوده است؟ آیا سابقه خوبی داشته یا نداشته؟ یعنی مبنای اصلی ارزیابی ها این محورها باید باشد نه مسائل دیگری، به این دلیل که برخی از انتقادات صورت گرفته به برخی از وزرای پیشنهادی مربوط به برخی نظریات کارشناسی است. لازم به ذکر است هر فردی در مقام کارشناس و در مقام نظریه پرداز می تواند یک سری ایده هایی داشته باشد  که مورد انتقاد قرار بگیرد اما این موضوع نمی تواند کلیت توانایی فرد را زیر سوال ببرد. به این دلیل از نظر بنده تیم اقتصادی دکتر رئیسی به لحاظ علمی در رشته های تخصصی خود وزنه ای به شمار می روند. دانشگاهیان متخصصی که هر کدام در رشته های خود استاد ونظریه چرداز هستند لذا به دلیل مسائل سیاسی نباید بی انصافی کنیم و به دلیل طرح برخی ایده ها در گذشته دچار بد اخلاقی شویم و افراد را در معرض انتقادات تند قرار دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انتقادات و برخی از رفتارهای غیر اخلاقی که نسبت به کابینه پیشنهادی آقای رئیسی می بینیم ناشی از برآورده نشدن انتظارات برخی است که تلاش می کردند تا ترکیب خود وارد وزارتخانه ها شوند، لذا آنها انتظار چنین ترکیب جوان و خلاقی را بخصوص برای تیم اقتصادی نداشتند. تبعا این جریانات در روزهای آینده رسانه ها  فضای مجازی و مجلس را تحت فشار قرار می دهند چرا که به دلیل منافع فردی و گروهی خود کماکان امیدوارند با سوء استفاده از فضای  سیاست زده کشور بتوانند اقتصاد و معیشت مردم را گروگان خواسته های خود نگاه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.