یکی از مقامات بلند پایه الجزایر هدف اصلی سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به مغرب را ایجاد یک خط نظامی و دفاعی علیه الجزایر عنوان کرد.

تصمیم رژیم صهیونیستی برای ایجاد خط نظامی با مغرب علیه الجزایر

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه رای الیوم نوشت:

مقام بلند پایه الجزایر در مصاحبه با روزنامه «الشروق» برخی اهداف پشت پرده سفر رسمی اخیر یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به مغرب در چارچوب عادی سازی روابط میان تل آویو و رباط را افشا کرد.

مقام الجزایری در مصاحبه با روزنامه الشروق گفت: دیدار اخیر لاپید به مغرب دو هدف اصلی داشت که هدف نخست ادامه فشار بر آمریکا برای اینکه واشنگتن ادعاهای صحرای غربی (جبهه پولیساریو) را به رسمیت بشناسد و هدف دوم از این سفر هم یک ایجاد یک خط نظامی مغربی–اسرائیلی ضد الجزایر است.

مقام الجزایری تاکید کرد: این تهدید ازطریق سخنان یائیر لاپید در شهر دارالبیضاء که به نام کشور الجزایر اشاره کرد، آشکار شد.

لاپید در این شهر گفت: اسرائیل نگرانی خود را از نقش الجزایر که به ایران نزدیک شده و از پویش اخیر برای ممانعت از دستیابی اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا حمایت کرده است، ابراز می‌دارد.

مقام الجزایری افزود: اظهارات وزیر خارجه اسرائیل همچنین برای حمایت از درخواست کمک ناصر بوریطه، وزیر امورخارجه مغرب در نشست کمیته امور عمومی اسرائیل–آمریکا موسوم به آیپک در ماه مه گذشته بیان شد.

ناصر بوریطه در این نشست ضمن ابراز نارضایتی از نزدیک شدن ایران و الجزایر، مدعی شده بود: ایران با قدرت در غرب آفریقا حضور دارد و این حضور خطر و تهدیدی برای آفریقاست به ویژه اینکه ایران از پرونده صحرای غربی برای ایجاد تزلزل و بی ثباتی در منطقه بهره برداری می‌کند.

مسئول الجزایری تاکید کرد: سفر وزیر خارجه اسرائیل و اظهاراتش بر ضد الجزایر همزمان با حضور فرحات مهنی، بازوی راست رئیس جنبش «الماک» (جنبش جدایی طلبانه قبایل الجزایر) در مغرب صورت گرفت. به طوری که حضور این سازمان که الجزایر آن را تروریستی می‌داند در کنار اسرائیل در مغرب با وقوع آتش سوزی‌های گسترده در الجزایر همزمان شده است. آتش سوزی‌هایی که ده‌ها قربانی نطامی و غیرنظامی گرفت وخسارت‌های مادی زیادی به جا گذاشت.

روزنامه الشروق الجزایر در ادامه نوشت کارشناسان امور امنیتی معتقدند هرگونه حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه الجزایر از طریق یک کشور مرزی یک ماجراجویی است که عواقب و پیامدهای ناگواری به دنبال دارد. کارشناسان امنیتی تاکید کردند این مسئله الجزایر را به انجام حملات شدید بر ضد مغرب وادار خواهد کرد.

سفر یائیر لاپید به مغرب، اولین سفر یک مقام صهیونیستی به این کشور از زمان عادی‌سازی رباط با رژیم صهیونیستی از دسامبر گذشته است. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با هیئتی همراه وارد مراکش شده بود و ضمن افتتاح رسمی دفتر ارتباط رباط-تل آویو، در سخنانی از افتتاح سفارتخانه‌های این رژیم و مراکش تا دو ماه آینده خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.