۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 764564

پنجشنبه گذشته یعنی دقیقاً یک هفته پس از انجام مراسم تحلیف رئیس جمهور بود که منابع خبری ارسال لیست ابتدایی اعضای کابینه به مجلس برای بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی خانه ملت را رسانه‌ای کردند.

واکنش‌ها به وزرای پیشنهادی رئیسی

در نسخه دست‌نوشته‌ای که از سید ابراهیم رئیسی درباره معرفی کابینه‌اش به رسانه‌ها درز کرد، برخی تغییرات دقیقه نودی وزرا بیش از همه به چشم آمد. همین موضوع سبب شده در سه روز گذشته بحث‌های مختلفی از سوی طیف‌های سیاسی درباره انتخاب کابینه سیزدهم شکل گیرد و هر کدام از دریچه خود به نقد یا تأیید آن بپردازند.

تجربه کابینه اندک است و همسویی لازم را ندارند

در طیف اصول‌گرا هر چند انتقادهایی از کم تجربگی برخی مهره‌های معرفی شده در حوزه اجرایی مطرح است، اما جوان‌گرایی نسبی و تشکیل کابینه از سوی رئیسی به‌دور از سهم خواهی سیاسی چیزی است که مورد استقبال قرار گرفته، در همین راستا احمد توکلی درباره کابینه می‌گوید: به‌طور کلی باید بگویم در ترکیب کابینه متخصص و غیرمتخصص، خوب و بد و با تجربه و بی‌تجربه با هم قاطی و درهم تنیده هستند. یعنی بخشی از وزرای پیشنهادی قابل دفاع هستند، اما افراد و چهره‌هایی هم وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها دفاع کرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در عین حال دو انتقاد کلی را می‌توان به لیست وزرای معرفی شده داشته باشیم؛ در مجموع تجربه کابینه اندک است و از سوی دیگر اعضای مختلف کابینه نیز با هم همسویی ندارند. این تنوع در دیدگاه‌ها ممکن است در ادامه سبب عدم توزان و تعادل کابینه شود.با این حال عباس سلیمی نمین تحلیلگر سیاسی کشورمان هم در گفت‌وگو با ما، یک نکته مثبت کابینه معرفی شده را معرفی آن به‌دور از

سهم خواهی‌ها خواند و گفت: تغییرات دقیقه نودی حاصل شده در اسامی وزرای پیشنهادی هم به این دلیل صورت گرفت تا مشورت‌ها صورت گرفته و نظرات مختلف دیده شود. افرادی مانند ضرغامی، خاندوزی یا قرایی آشتیانی به کابینه اضافه شدند که همگی افراد کارکشته‌ای هستند. انتخاب افراد برای وزارتخانه ها در این مقطع بسیار مهم است؛ چراکه کشور با مشکلات انباشته شده زیادی دست به گریبان است. درنتیجه رئیسی می‌خواهد با معرفی مهره‌های شایسته،

سیاست گذاری‌های هر بخش را به وزرا واگذار کرده و خود بر حل سیاست‌گذاری و امور کلان کشور تمرکز کند.

اصلاح طلبان ادامه پروژه تخریب رئیسی

در سوی مقابل اصلاح طلبان که تا پیش از این و با امید دشت کردن برخی پست‌ها در دولت رئیسی از انتقاد از وی اجتناب کرده بودند، این بار صریح‌تر به رجزخوانی علیه رئیسی پرداختند. هر چند محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصلاحات در دولت هفتم از پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره کابینه طفره رفت با این حال محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا از عدم حضور زنان در کابینه انتقاد کرده و گفت: تک‌جنسیتی بودن کابینه پیشنهادی، خلاف ژست انتخاباتی رئیسی است. این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه معتقدم کابینه پیشنهاد شده صرف نظر از تک تک افراد، کابینه‌ای قوی نیست، گفت: با توجه به شرایط فعلی که نیازمند نیروهای باتجربه در حوزه اقتصاد، سیاست خارجه و بهداشت بودیم، لازم بود افرادی به کار گرفته شوند تا بتوانند مسئله تورم، تحریم و کرونا را حل کنند که به نظر می‌رسد این چهره‌ها، چهره‌هایی نیستند که بتوانند به طور فوری اقدام ویژه‌ای انجام دهند.

جالب‌تر از این اتفاقات، واکنش طرف‌های خارجی به حضور برخی چهره ها در کابینه رئیسی بود. پایگاه اطلاع‌رسانی دبکا فایل وابسته به سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی درباره پیام حضور امیرعبداللهیان در رأس دستگاه دیپلماسی ایران نوشت: معاون وزیر خارجه در امور عربی و آفریقایی که نزدیکی فکری زیادی به محور مقاومت و سپاه دارد، از طرف ابراهیم رئیسی برای وزارت خارجه ایران پیشنهاد شده است. روزنامه هاآرتص هم در گزارشی به برخی از وزرای کابینه رئیس‌جمهور جدید ایران پرداخت و کار را با تکرار ادعاهای واهی و اتهام به سردار احمد وحیدی آغاز کرد. جالب‌تر از همه ادعای کذب رسانه سعودی درباره نسبت فامیلی بین حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم با خانواده رئیسی و علم الهدی بود. خود باغگلی اما در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفته است: بنده هیچ نسبتی جز برادر دینی با آقای رئیسی ندارم و حتی دانشجوی خانم علم الهدی هم نبوده‌ام و فقط ایشان را در یک همایش دیدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.