خطیب حرم مطهر رضوی گفت: نتیجه پیروی از عقل و دین رسیدن به حیات طیبه و زندگی توام با ایمان و آرامش است.

نتیجه پیروی از عقل و دین رسیدن به حیات طیبه است

به گزارش قدس آنلاین،  آیت الله محسن کازرونی در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی دهه اول ماه محرم که شب گذشته در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: در قرآن کریم بارها به «حیات طیبه» اشاره شده که این سبک زندگی تنها نصیب کسانی می‌شود که به خدا ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند.
وی با بیان اینکه تعقل و خردورزی رکن اصلی حیات طیبه را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: انسان اگر عاقلانه فکر کند و تصمیم بگیرد بخشی از حیات طیبه او تامین می‌شود چرا که بسیاری از مشکلات ما در زندگی به خاطر این است که عاقلانه تصمیم نمی‌گیریم.
این مدرس حوزه با بیان اینکه داشتن قدرت تفکر تنها نقطه تمایز انسان و حیوان است، اظهار کرد: عقل، اندیشه، خرد و منطق یک پایه و شرط لازم حیات طیبه است ولی انسان برای داشتن زندگی پاک علاوه بر عقل نیاز به هدایت انبیاء و اولیاء الهی نیز دارند.
وی افزود: عقل با همه قدرتی که دارد گاهی اسیر هوا و هوس و امیال درونی می‌شود، عقلی که اسیر هوا و هوس شود دیگر نمی‌تواند امیر وجود انسان باشد و هیچ تضمینی وجود ندارد که عقل انسان به اسارت نرود و از اسیر هم نمی‌توان توقع فرمان روایی داشت.
آیت الله کازرونی ابراز کرد: عقلی که به دلیل غرور دچار غفلت می‌شود نیاز دارد با تذکرات و آموزه‌های دینی روشن شود، بنابراین در حیات طیبه عقل و دین باید در کنار هم قرار بگیرند و هیچ کدام بدون دیگری زندگی پاک را برای انسان فراهم نمی‌کند.
وی ادامه داد: عقل انسان هر اندازه که کامل باشد، باز هم نمی‌تواند درباره آینده نظر دهد ولی دین به عقل وسعت می‌بخشد و انسان با استفاده از دو بال عقل و دین می‌تواند به حیات طیبه و زندگانی پاک دست پیدا کند.
این مدرس حوزه ببا اشاره به اینکه الگو قرار دادن ائمه معصومین(ع) و پیروی از دستورات آنها یکی از راه‌های رسیدن به حیات طیبه است ابراز کرد: پس از واقعه عاشورا بسیاری از آزادگان جهان با الگو قرار دادن سیدالشهدا(ع) به حیات طیبه دست پیدا کردند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.