کرونا باز هم رکورد زد و داغ ۶۱۰ هموطن دیگر را بر دل عزیزانشان گذاشت.

غفلت از طب ایرانی در سرزمین «بوعلی»

هر روز بر تعداد جان‌باختگان روز قبل افزوده می‌شود و اکنون ما مانده‌ایم و کرونا و تلاش برای یافتن بهترین نسخه درمان آن از سوی گروه‌ها و مؤسسات درمانی جهان. درمان کرونا و نجات جان بیماران از چنگال مرگ دغدغه‌ای است که ذهن‌های بسیاری از فعالان حوزه پزشکی را به خود مشغول کرده و در این میان، متخصصان طب سنتی نیز تلاش خود را برای بی‌اثر ساختن و مقابله با این ویروس به کار گرفته‌اند. حال نکته اساسی اینجاست در شرایطی که هنوز روش‌های پزشکی رایج پاسخ‌های قاطع و روشنی را در خصوص چرایی شیوع و چگونگی درمان بیماری‌هایی اینچنین نیافته، آیا اثربخشی طب سنتی و شواهد و قرائنش و تحقیقاتی که صورت گرفته قادر است به این پرسش‌ها و نیازهای درمانی پاسخ دهد؟

فوتی‌های کرونا در طب سنتی صفر است

نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: هدف از درمان در طب سنتی و طب رایج، سلامت و نجات جان بیماران است. طب سنتی و طب رایج مکمل یکدیگر هستند، مهم این است این دو به هیچ عنوان با یکدیگر در تقابل نیستند و اگر مسئله مهمی مانند درمان کرونا مطرح باشد، باید هم از متخصصان طب رایج و هم از متخصصان طب سنتی برای درمان بیماران استفاده کرد. احمد کریمی ادامه می‌دهد: اکنون بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد اما طبق گفته WHO یا سازمان بهداشت جهانی تاکنون هیچ داروی واحدی برای درمان مبتلایان شناسایی نشده اما همچنان وزارت بهداشت ما اصرار به استفاده از داروهای غیر مؤثر در درمان بیماران دارد. این متخصص و پژوهشگر طب سنتی از دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها از جمله چین در کنار طب رایج از طب سنتی استفاده می‌کنند و مدعی هستند استفاده از طب سنتی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بسیار تأثیرگذار است، می‌افزاید: در ایران نیز متخصصان طب سنتی آمار مرگ و میر بیماران کرونایی خود را به صفر رسانده و جان بیمارانشان را - با هر مقدار درگیری ریه‌ای که داشته‌اند - با بالا بردن سیستم ایمنی بدنشان نجات داده‌اند. حتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و در مراحل اولیه درمان آن می‌توان با استفاده از آب نمک مخاط بینی و حلق را شست‌وشو داد که طبق بررسی‌های انجام شده اگر بیماران کرونایی دهان و بینی خود را با آب نمک شست‌وشو دهند نیاز آن‌ها به بستری ۱۹ برابر کاهش می‌یابد و هیچ داروی شیمیایی را نمی‌توان جایگزین آن کرد.

دکتر کریمی با اشاره به اینکه در طب سنتی راه‌های متعددی برای درمان بیماری کرونا وجود دارد که می‌تواند به نجات جان بیماران کمک کند، می‌گوید: تحقیقات متعددی در مورد اثربخشی داروهای گیاهی انجام شده که نمونه آن ۴۰۰ مقاله علمی معتبری است که در مورد زنجبیل منتشر شده و از آن به عنوان یک داروی ضد ویروس بسیار قوی در سطح دنیا استفاده می‌شود، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که سازمان بهداشت جهانی به همه کشورها تأکید دارد از طب سنتی کشور خود برای درمان بیماری کرونا استفاده کنید و هم اکنون درصد بالایی از کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان، آمریکا، ژاپن و چین با استفاده از طب سنتی بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کنند تا جایی که چین مدعی است به واسطه طب چینی توانسته بیماری کرونا را مهار کند، اما متأسفانه وزارت بهداشت ما از ظرفیت‌های درمانی این طب در درمان بیماران به‌ویژه بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها غافل است.

باید از روش‌های مختلف بهره‌مند شد

رئیس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش می‌گوید: اشتباهی که امروزه در حوزه پزشکی وجود دارد این است که طب‌ها به طب رایج، طب سنتی، طب اسلامی، طب همیوپاتی، طب سوزنی و... تقسیم شده که این تقسیم‌بندی اشتباه است، چون در واقع ما یک طب داریم و همه این روش‌ها لوازم طب محسوب می‌شوند. مهدی یوسفی ادامه می‌دهد: پزشک باید بتواند از هر یک از این روش‌ها در جایگاه مناسب خود استفاده کند، چرا که در برخی مواقع طب سنتی پاسخگوی درمان نیست و بیمار نیازمند جراحی است و یا بیماری می‌تواند از روش‌های درمانی مختلف و البته تحت نظر پزشک معالج استفاده کند اما در مواردی نظیر درمان کرونا می‌توان به طور همزمان از طب سنتی و طب رایج استفاده کرد و جان بیماران را نجات داد، اما متأسفانه این در حالی است که مسئولان وزارتخانه اجازه ورود پزشکان طب سنتی به بیمارستان‌ها و بر بالین بیماران را نمی‌دهند و بیماران از ظرفیت‌های درمانی این طب بی‌بهره‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیماران کرونایی سرپایی به سادگی در درمانگاه‌های سرپایی و سلامتکده‌های طب سنتی ایرانی تحت درمان قرار دارند، می‌افزاید: دغدغه و نگرانی ما بیماران بدحال بستری در بیمارستان‌ها هستند که متأسفانه مجوز حضور بر بالین آن‌ها را نداریم. بنابراین ضرورت دارد وزارت بهداشت حضور همکاران طب سنتی ایرانی را در مراکز بیمارستانی به رسمیت بشناسد، اما متأسفانه به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن مستندات علمی و تحقیقاتی از ورود آن‌ها به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌شود، در حالی که طی این مدتی که گذشت اغلب داروهایی که برای درمان بیماران کرونایی تجویز شده از جمله «رمدسیویر» ابتدا فاقد اسناد تحقیقاتی برای درمان این بیماری بوده است.

طب سنتی جان بسیاری را نجات داده است

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه در کلانشهرهایی نظیر مشهد سلامتکده‌های اختصاصی برای درمان کرونا دایر شده که تاکنون جان بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نجات داده و روزانه بیش از ۲۰۰ بیمار توسط همکاران ما در این درمانگاه ویزیت می‌شوند، می‌گوید: بیماران می‌توانند آدرس و مشخصات سایر سلامتکده‌های طب سنتی ایرانی را از روی سایت دانشکده‌های طب ایرانی و مکمل دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه مورد نظر خود برداشته و مراجعه کنند. آنچه باید مورد تأکید قرار گیرد این است که درمانگاه‌ها و سلامتکده‌های طب سنتی ایرانی با عطاری‌ها متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.