کرونا سینماداران در خراسان رضوی به ویژه مشهد را به یک چالش جدی کشانده است این که فعالیت کنند یا بسته بمانند و منشا این چالش را هم می توان در اموری چون چندگانگی تصمیم گیران این حوزه و مشخص نشدن سهم سینما در شیوع کرونا جست و جو کرد.

چالش کرونا برای سینماداران خراسان رضوی؛ باز شدن یا بسته ماندن

به گزارش قدس آنلاین، پس از پایان یافتن تعطیلات ۶ روزه کرونایی عمده مشاغل صنفی و غیرصنفی در کشور و اعمال شدید محدودیتهای کرونایی، ستاد ملی مقابله با کرونا فهرست جدیدی از مشاغل هفت گانه ای که مجاز به فعالیت نیستند را منتشر کرد که فعالیت سالنهای سینما و تئاتر نیز در این فهرست قرار گرفت.

غیرمجاز بودن فعالیت سینما و تئاتر در این فهرست اما اعتراض برخی از سینماداران خراسان رضوی به ویژه در مشهد را برانگیخت ولی اتاق اصناف ایران در ابلاغیه ای رسمی سینما و تئاتر را جزء مشاغلی عنوان کرد که مجاز به فعالیت نیستند.

از سوی دیگر انجمن صنفی سینماداران کشور ابتدای هفته کنونی اعلام کرد که سینماها از روز شنبه این هفته می توانند به فعالیت خود ادامه دهند که این گفته برخلاف ابلاغیه اتاق اصناف ایران و به تبع آن اتاق اصناف مشهد برای فعالیت سالنهای سینما بود.

با این حال سالنهای سینمایی زیر مجموعه حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد از روز شنبه بی اعتنا به ابلاغیه اتاق اصناف، فعالیت خود را از سر گرفتند اما سایر سالنهای سینمایی که ضرر زیادی از کرونا دیده بودند حاضر به بازگشایی نشدند، سالنهایی هم که در پاساژها و مجتمع های تجاری قرار داشتند به تبع تعطیلی اجباری آنها همچنان تعطیل باقی ماندند.

سالنهای تئاتر نیز به گفته رییس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی همچنان در تعطیلی به سر می برند و هیچ سالنی در استان هیچ تئاتری را بر روی صحنه ندارد.

کریم جشنی گفت: ابلاغیه ای از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این که سالنهای تئاتر می توانند بعد از تعطیلات ۶ روزه فعالیت خود را از سر گیرند صادر نشده است لذا سالنها به تعطیلی خود ادامه داده اند.

با این حال چنانکه گفته شد حوزه هنری خراسان رضوی سالنهای سینمایی خود را دایر کرده و فروش بلیت نیز داشته است و یکی از مسوولان مرتبط با حوزه سینمایی آن دلیل اصلی این موضوع را حفظ اشتغال کارکنان سینما می داند نه این که به فروش بالای بلیت دل خوش کرده باشند.

اتاق اصناف ارتباطی به سینما و تئاتر ندارد

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: اتاق اصناف ایران ارتباطی به مساله بازگشایی سالنهای سینما ندارد و فقط می تواند در خصوص آن دسته از سالنهای سینمایی که در پاساژها و مجتمع های تجاری قرار دارند اظهار نظر کند.

احمدرضا بهبهانی افزود: سالنهای سینمایی حوزه هنری زیر نظر سازمان سینمایی کشور فعالیت دارند و فقط تصمیمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اجرا می کنند، در ابتدای هفته نیز انجمن صنفی سینماداران کشور اعلام کرد که منعی برای بازگشایی سینماها مشروط به رعایت پروتکلهای بهداشتی نیست و استعلام ما از اداره سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم تایید کننده این موضوع بود.

وی اضافه کرد: از نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در صورتی که سینماداران بتوانند در "سامانه سمپا" فروش اینترنتی بلیت داشته باشند بازگشایی آنها منعی ندارد.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت:با وجود بازگشایی، سالنهای سینما پر نمی شوند و نسبت به تعداد صندلی و فضا، افراد بسیار محدودی به تماشای فیلم می نشینند، به دلیل کم بودن میزان تماشاگران، فاصله اجتماعی بین آنان در سالن سینما بیشتر از ۱۰ متر است چرا که در یک سالن ۴۸۶ نفری گاه فقط ۱۰ نفر تماشاگر فیلم می نشینند و این تعداد محدود جمعیت چگونه می تواند شیوع کرونا را تشدید کند؟

بهبهانی افزود: روز دوشنبه این هفته  ۲ سینمای هویزه و آفریقا که زیر نظر حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد فعالیت می کنند در مجموع ۶۰ بلیت به مبلغ یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان فروختند و میزان فروش دیروز آنها یعنی روز سه شنبه که قیمت بلیت نیم بها بوده نیز در این ۲ سینما ۱۰ بلیت بوده با این وصف آیا خطر این سالنها از حمل و نقل درون شهری و بازار و صنوف برای شیوع کرونا بیشتر است؟

وی اضافه کرد: هم اکنون در هر سیانس جمعیت بسیار کمی از تماشاگران به تماشای فیلم می نشینند اما متصدیان برای حضور حتی ۲ نفر در سالن، کل فضا را ضدعفونی می کنند از این رو هیچ خطری از بابت شیوع کرونا تماشاگران فیلم را تهدید نمی کند.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت:دلیل اصلی ما برای بازگشایی سینما فقط حفظ معیشت و اشتغال کارکنان آن است و این که چراغ فرهنگ و هنر خاموش نباشد اما اگر مسوولی طی نامه رسمی اعلام کند که به فلان دلیل قانع کننده سینما باید تعطیل شود حوزه هنری استان سالنهای سینمایی خود را تعطیل خواهد کرد.

اتاق اصناف فقط مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ابلاغ کرده است

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران نیز در خصوص ابلاغیه این اتاق به منظور غیرمجاز بودن فعالیت سالنهای تئاتر و سینما از ابتدای هفته جاری گفت: آنچه اتاق اصناف ایران در ابلاغیه جدید خود مبنی بر ممنوعیت هفت رسته از مشاغلی صنفی یا غیرصنفی اعلام کرده براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است.

محمود بنانژاد افزود: ما فقط مصوبه را ابلاغ کردیم، سراغ هیچ سالن سینما یا تئاتری برای جلوگیری از فعالیت آنها نرفته ایم، این مصوبه مربوط به ستاد ملی مقابله با کروناست و سینما و تئاتر نیز در زمره مشاغل دارای ممنوعیت فعالیت قرار داشتند.

وی اضافه کرد: در اصل باید متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه آن در استانها درباره فعالیت سالنهای تئاتر و سینما تصمیم بگیرند و اتاق اصناف وظیفه ای در خصوص نظارت بر این بخش ندارد و متولی این بخش نیست و بازرسان این اتاق هم تاکنون نسبت به مهر و موم یا جلوگیری از فعالیت هیچ سالن تئاتر یا سالن سینمایی در مشهد اقدام نکرده اند و از این رو جای هیچ گلایه ای از این اتاق وجود ندارد.

اگر فعالیت سینماها ممنوع بود باید سامانه فروش بلیت هم بسته می شد

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قضاوت در خصوص سهم سالنهای سینما در شیوع کرونا را بر عهده مردم و متولیان گذاشت و تاکید کرد که باید این سهم اندازه گیری و اعلام شود.

جواد روشندل گفت: در سطح کلان کشور، سامانه "سمپا" که سامانه ای برای فروش بلیت سینما در کل کشور است از ابتدای هفته جاری برای کل سینماهای کشور باز شده است و این در حالی است که شرایط استانهای مختلف در خصوص شیوع کرونا تقریبا یکسان است لذا سینماها در شرایط یکسانی می توانند در سمپا بلیت بفروشند.

وی اضافه کرد: اگر ممنوعیتی برای فعالیت سینماها از سوی متولیان این حوزه در سطح کشور اعمال شود به طور قطع ابتدا در سامانه سمپا اعلام می شود که برای برخی شهرها بخش فروش بلیت سینما را باز نکند.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: پیش از تعطیلات ۶ روزه هفته گذشته، مکاتبه ای از سوی دادستان مشهد مبنی بر تعطیلی تمامی سالنهای تئاتر و سینما با این معاونت انجام گرفت که در همان زمان، این نامه به مدیران سینما و تئاتر استان طی نشستی ابلاغ و ملزم به اجرای آن شدند و بعد از آن تمامی سالنهای سینما و تئاتر خراسان رضوی تعطیل شد.

جواد روشندل افزود: بعد از تعطیلات ۶ روزه کل کشور، انجمن صنفی سینماداران اعلام کرد که سینماها می توانند از ابتدای این هفته فعالیت خود را آغاز کنند و به تبع آن سامانه سمپا نیز برای همه سینماها باز شد و تاکنون ابلاغیه جدیدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ارسال نشده که دال بر تعطیل ماندن سالنهای سینمایی باشد.

وی اظهار داشت: چندگانگی تصمیم گیرنده ها و تصمیمات پراکنده، مسوولان استانی را در اجرای مصوبات و ابلاغیه و نظارت بر آن دچار مشکل می کند، از یک سو سازمان سینمایی می گوید هر چه ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گرفت، از سوی دیگر سامانه سمپا برای همه سینماها گشوده می شود.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: نیازمند یک وحدت رویه در اجرای تصمیمات در خصوص ممنوعیتها و محدودیتها هستیم، اگر مرجع تصمیم گیری، ستاد مقابله با کروناست که باید محدودیتها برای کل کشور اجرا شود اما اگر نیست و استانها می توانند برای حوزه خود تصمیم بگیرند فضای مدیریت و تصمیم گیری کشوری باید کمرنگ شود و اقدامات سامانه های کشوری مانند سمپا همگام با مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا باشد.

روشندل افزود: بخشی از این موضوع نیز به مردم باز می گردد یعنی باید به مردم گفت که در شرایط شیوع کرونا چه قدر ضرورت دارد که شهروندان تئاتر یا فیلم ببینند؟

وی اضافه کرد: در هر صورت باید نقش آفرینی مردم را برای پیشگیری و مقابله با کرونا در نظر گرفت و نباید اقدامات سلبی و ایجابی برای ساختارها یا صنوف متعدد ایجاد کرد که از یک طرف میزان تاب آوری آنها کاهش یابد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: باید شرایطی ایجاد کرد که خود سینمادار به جایی برسد که باز گذاشتن سینما در شرایط کرونایی و کاهش تماشاگر را مقرون به صرفه ندانسته و خود اقدام به تعطیلی کند.

روشندل افزود: هر چه قدر میزان آگاه سازی مردم افزایش یابد می توان از میزان بسیاری از تصمیمات ایجابی و سلبی و ابلاغی کاست.

وی با تاکید بر لزوم بررسی مردم و مسوولان در خصوص میزان تاثیرگذاری سالنهای تئاتر و سینما در شیوع کرونا ادامه داد: پژوهشهای ستاد کرونا و یافته های عینی در بیمارستانها نشان می دهد که بیشتر ابتلاها از دورهمی ها نشات می گیرد لذا لازم است که میزان تاثیرگذاری سینما و تئاتر در شیوع کرونا اندازه گیری و اعلام شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.