نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ایران تنها کشوری است که هزینه واکسن های خریداری شده از کوواکس (به میزان ۱۶.۸ میلیون دز) را کامل پرداخت کرده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت: ایران همه هزینه سهم کوواکس را پرداخته است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر حسین در حاشیه بازدید از مرکز واکسیناسیون کووید ۱۹ ایران مال افزود: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله گسترش اپیدمی در سراسر جهان و کمبود منابع برای تولید واکسن، ارسال برخی محموله های خریداری شده اندکی با تاخیر مواجه شده است؛ تاکنون حدود ۵.۸ میلیون دز واکسن به ایران وارد شده و امیدواریم با سایر مذاکراتی که انجام می شود، بتوانیم به زودی از کشورهای دیگر واکسن ها را وارد کنیم. کوواکس هم به زودی محموله جدیدی به ایران ارسال خواهد کرد.

وی اظهارداشت: مردم باید بدانند که واکسن آنها را از ابتلا به بیماری محافظت نمی کند و فقط جلوی موارد شدید بیماری و مرگ و میر را می گیرد، از این رو سایر اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستن مکرر دست ها و پیشگیری از تجمعات باید رعایت شود تا بتوانیم سرایت بیماری را کنترل کنیم.

حسین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور در حال تولید چند واکسن است که دو مورد از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی بر همکاری بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه می تواند در تکمیل ظرفیت های کشور در زمینه سلامت به دولت کمک کند.

واکسن پاستوکووک با همکاری ایران و کوبا در حال تولید است

 محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز درخصوص واکسن پاستوکووک اظهار کرد: واکسن پاستوکووک با همکاری مشترک کشور ایران و کوبا در حال تولید است، طی مذاکراتی که با کشور کوبا انجام شد، ساخت این واکسن از ابتدا مشترکا پیش می رود. حتی تحقیقات بالینی آن نیز مشترک انجام شد. تحقیقات بالینی آن ظرف دو ماه گذشته در کشور به پایان رسید و نتایج آن در اختیار سازمان غذا و دارو قرار گرفته و سازمان غذا و دارو به انستیتو پاستور تاییدیه داده  که پیرو این تاییدیه، تولید این واکسن نیز در کشور به صورت انبوه انجام خواهد شد و امیدواریم این واکسن تا اوایل مهرماه به تولید انبوه برسد و بتوانیم به بهره برداری برسانیم. خوشبختانه نتایج تحقیقات بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا رضایت بخش است.

همچنین علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از کاهش مراجعین سرپایی در مراکز درمانی سرپایی بستری موقت و بخش های بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت: پیش بینی می‌ شود تا اواسط هفته آینده ما شاهد کاهش آمار حتی در بخش بستری باشیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.