دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی کارشناسی ارشد از بعد از ظهر امروز از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

مجازشدگان کنکور کارشناسی ارشد برای انتخاب رشته چه کنند؟ / انتشار دفترچه انتخاب رشته از عصر امروز

به گزارش قدس آنلاین،  نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ امروز از طریق سایت سازمان سنجش منتشر شد و از ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ ثبت‌نام کننده این آزمون، ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ مجاز به انتخاب رشته شدند.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌هاست، از بعدازظهر امروز دوشنبه مورخ هشتم شهریور ۱۴۰۰ در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قابل دریافت است.  

به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه می‌شود ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی اقدام کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده در کارنامه اعلام نتایج اولیه، کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کرده و پس از آن در فرم پیش‌نویس (نمونه‌ای که به همین منظور در دفترچه راهنمای شماره ۲ قرار دارد) درج کنند.

در نهایت پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، از روز چهارشنبه مورخ دهم شهریور ۱۴۰۰ لغایت ساعت ۲۴:۰۰ روز شنبه مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰، برای انتخاب رشته با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه و یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به متقاضی داده شده است نسبت به ثبت کد رشته محل‌های انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل)  و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند.

پس از تأئید نهایی رشته‌های انتخابی توسط متقاضی، رسید انتخاب رشته از طریق سیستم در اختیار وی قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

به مجاز شدگان توصیه می‌شود، قبل از اقدام به تکمیل نهایی فرم انتخاب رشته خود، توضیحات و اطلاعات مربوط به آن (محل تحصیل، نوع دوره، میزان شهریه و ...) و همچنین اطلاعات مندرج در بخش پیوست‌های دفترچه راهنمای انتخاب رشته را حسب مورد مطالعه نموده و مد نظر داشته باشند.  

سیستم انتخاب رشته، تا حدودی هوشمند پیش‌بینی شده که در حد امکان خطاهای احتمالی متقاضیان را در زمان انتخاب رشته اینترنتی به آنان تذکر دهد؛ به عنوان مثال انتخاب کد رشته محلی که متقاضی در آزمون آن شرکت نکرده و یا اینکه در گرایشی از گرایش‌های رشته امتحانی خود مجاز به انتخاب رشته نشده است و ...). لذا لازم است متقاضیان نسبت به رفع خطاهای داده شده اقدام کنند.  

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته، لازم است اطلاعیه‌های سازمان سنجش، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط ارگانهای بورس دهنده و مؤسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌نمایند را به دقت مطالعه کنند.

متقاضیان رشته‌ محل‌های دارای شرایط خاص ضمن مطالعه دقیق شرایط و ضوابط این گونه رشته‌ها، توجه داشته باشند منحصراً مجاز به انتخاب حداکثر ۲ کدرشته محل از این نوع کدرشته محل‌ها هستند؛ در این مورد،  اطلاعیه این سازمان درخصوص معرفی شدگان چند برابر ظرفیت و برنامه زمانی مصاحبه و سایر مراحل گزینش از طریق درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در تاریخ‌ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.

انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های شاهد، امام صادق (ع) و دانشگاه غیرانتفاعی خاتم از شرط محدودیت انتخاب حداکثر ۲ کدرشته‌محل رشته‌های دارای شرایط خاص و بورسیه مستثنی هستند.

همه متقاضیان کدرشته‌های امتحانی ۱۱۳۱-۱۱۳۹- ۱۱۴۸ (رشته مدیریت امور شهری) که مجاز به انتخاب رشته شده باشند لازم است برای اطلاع از زمان مصاحبه علمی به اطلاعیه‌ سازمان سنجش که در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر می‌شود، توجه کنند.

با توجه به مصوبه یازدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مورخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ شرکت در آزمون عملی و تشریحی در کدرشته‌های امتحانی ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ منحصراً برای متقاضیانی که براساس کارنامه نتایج اولیه در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز به انتخاب رشته باشند و تمایل به انتخاب رشته محل‌های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) را در فرم انتخاب رشته خود داشته باشند،  ضرورت دارد.  به عبارت دیگر برای متقاضیانی که در دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) مجاز نشوند و یا در فرم انتخاب رشته خود رشته محل‌های دوره‌های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور و مجازی را درج کنند و یا برای انتخاب رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند،  آزمون عملی برگزار نخواهد شد. ملاک پذیرش در رشته محل‌های دوره های غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، پیام نور، مجازی و دانشگاه آزاد اسلامی نمره کل نهایی بدون احتساب آزمون‌های عملی و تشریحی حسب مورد در هریک از کد ضریب ها خواهد بود.

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه)  برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون‌های عملی، تشریحی و پروژه (که از هفته آخر شهریور ماه خواهد بود)  به اطلاعیه‌ سازمان سنجش که در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر می‌شود، مراجعه کنند.

متقاضیان کدرشته‌های امتحانی دارای پروژه و یا آزمون عملی گروه هنر شامل کدهای ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۲، ۱۳۵۶، ۱۳۵۷، ۱۳۵۸، ۱۳۶۰، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴ که براساس کارنامه نتیجه مجاز به انتخاب دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) هستند در صورت تمایل به انتخاب کدرشته محل‌های مربوط به دوره‌های فوق در فرم انتخاب رشته باید در زمان انتخاب رشته به ازای انتخاب هر پروژه و یا آزمون عملی نسبت به پرداخت مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰ (یک میلیون وپانصد) ریال بابت هزینه برگزاری آزمون عملی از طریق کارت‌های عضو شتاب اقدام و سپس نسبت به انتخاب رشته عمل کنند.

 لازم به توضیح است متقاضیانی مجاز به شرکت در پروژه و یا آزمون عملی رشته‌های امتحانی  فوق خواهند بود که:

 ۱- براساس کارنامه نتایج اولیه در رشته و گرایش مربوط به دوره‌های روزانه و شبانه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

 ۲- همزمان با انجام انتخاب رشته، علاقه‌مندی خود را برای شرکت در پروژه و یا پروژه‌ها اعلام کرده و نسبت به پرداخت هزینه فوق برای هر پروژه اقدام نماید. (متقاضیانی علاقه‌مندی خود را برای شرکت در ۲ و یا ۳ پروژه اعلام ‌نمایند، می‌بایست نسبت به پرداخت هزینه برای هر پروژه به مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰ (یک میلیون وپانصد) ریال اقدام کنند).

 ۳- کدرشته‌محل‌های پذیرش دوره‌های دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) مربوط به هر پروژه و یا آزمون عملی را در فرم انتخاب رشته خود درج نمایند.

در صورتی که متقاضی مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و نوبت دوم (شبانه) در این مرحله نسبت به اعلام علاقه‌مندی و پرداخت هزینه اقدام کند ولی در تاریخ برگزاری پروژه یا آزمون عملی غایب جلسه آزمون باشد،  نتیجه پروژه و یا آزمون عملی برای وی بصورت نمره «۰» صفر منظور شده و نمره کل نهایی متقاضی با اعمال نمره صفر «۰» محاسبه خواهد شد.

متقاضیان لازم است برای اطلاع از اطلاعیه احتمالی اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته و یا رشته‌های جدید تا پایان مهلت انتخاب رشته به پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه کنند تا در صورت صدور این اطلاعیه از محتوای آن اطلاع حاصل کنند.

ح- آن دسته از متقاضیانی که در تقاضانامه ثبت‌نامی برای انتخاب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام‌نور، اعلام علاقه‌مندی نکرده‌اند،  در صورتی که حداقل نمره علمی لازم را برای انتخاب رشته‌های این دانشگاه‌ها کسب کرده باشند،  در ذیل بند الف (مشخصات ثبت‌نامی)  پیغامی را مبنی بر امکان انتخاب این رشته‌ها در کارنامه اعلام نتایج اولیه مشاهده خواهند کرد.  لذا این دسته از متقاضیان در صورتی که علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های مربوط به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور هستند، باید پس از واریز مبلغ ۱۳۷.۰۰۰ (یکصد و سی و هفت هزار) ریال بابت اعلام هر مورد علاقه‌مندی به رشته‌های تحصیلی  دانشگاه پیام نور و یا مؤسسات غیرانتفاعی، از طریق سیستم اینترنتی و توسط کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به اعلام علاقه‌مندی به انتخاب این دانشگاه‌ها و مؤسسات اقدام کرده و سپس این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج کنند.

ط- آن دسته از متقاضیان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، باید پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون و دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ نهم شهریور ۱۴۰۰ به درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

 انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد.  متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

ی- پس از مشاهده کارنامه نتایج اولیه آزمون، آن دسته از متقاضیانی که در خصوص مندرجات کارنامه (به غیر از معدل کاردانی و کارشناسی، نام رشته تحصیلی و یا نام محل اخذ مدرک کارشناسی)  خود سوالی دارند، ضمن توجه به توضیحات مربوط به کارنامه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته و درگاه اطلاع رسانی این سازمان درج گردیده است،  لازم است حداکثر تا تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ منحصراً از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند. لذا از متقاضیان تقاضا می‌شود از ارسال نامه پستی و مراجعه حضوری خودداری نمایند. بدیهی است به تمامی مواردی که از طریق دیگری و یا بعد از تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۰  واصل شود، به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.  

ک- باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و در جهت تسریع در بررسی و ثبت درخواست‌ها به صورت الکترونیکی، متقاضیان می‌توانند به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس http://darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت نمایند. پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می شود. متقاضیان می توانند پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس http://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

ضمناً متقاضیان درصورت لزوم می‌توانند سؤال یا سؤالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور و یا در روزها و ساعات اداری با شماره ‌تلفن‌ ۴۲۱۶۳-۰۲۱ در میان بگذارند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.