یک کارشناس دینی گفت: امام سجاد(ع) نقش موثری در امتداد نهضت کربلا و رساندن پیام این قیام خونین به بشریت داشتند.

امام سجاد(ع)؛ امتداد دهنده نهضت کربلا

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدمحسن دعایی؛ کارشناس دینی و سخنران حرم مطهر رضوی در سلسله جلسات پرسمان دینی که در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، به نقش موثر امام سجاد(ع) در نهضت عاشورا پرداخت و بیان کرد: امام سجاد(ع) در طول دوران اسارت از کربلا تا شام و بعد از آن در بازگشت به شهر مدینه اقدامات گسترده‌ای در زمینه ابلاغ پیام نهضت خونین عاشورا انجام دادند.

وی تصریح کرد: آن حضرت بارها در کوفه و شام خطبه خوانده و مردم را نسبت به ظلم و ستمی که بر اهل بیت پیامبر(ص) روا شده بود آگاه کردند و برای این منظور گاهی از سخنان آتشین و گاهی نیز از زبان شعر استفاده می‌کردند.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: امام سجاد(ع) در این خطبه‌ها خود را به عنوان یکی از اهل بیت پیامبر(ص) معرفی می‌کردند تا به مردم یادآوری کنند این اسیران که به زنجیر کشیده شده‌اند اهل بیت پیامبر(ص) هستند و به این ترتیب احساسات مردم بر علیه حکومت بنی امیه برانگیخته می‌شد.

وی بیان کرد: دستگاه فاسد بنی امیه با تبلیغات قوی که داشتند شهدا و اسرای کربلا را یک عده افراد خارج شده از دین به مردم معرفی کرده بودند و امام سجاد(ع) سعی کردند این تبلیغات دشمن را خنثی کنند تا مردم با حقیقتی که در کربلا رخ داد آشنا شوند.

این پژوهشگر دینی افزود: آن حضرت بارها پیمان شکنی مردم کوفه را به آنها یادآوری کرد و این امر موجب شد که مردم کوفه متوجه اشتباه خود شوند و برای جبران این اشتباه به خونخواهی حسین بن علی(ع) دست به قیام بزنند.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: امام سجاد(ع) زمانی که وارد دارالخلافه کوفه شدند با شجاعت و صلابت بسیار در برابر ابن زیاد ایستاد و او را ملامت کرد. اینگونه سخن گفتن توسط شخصی که در بند اسارت است آن هم در مقابل انسان ستمگری همچون ابن زیاد نشان دهنده اوج شجاعت امام سجاد(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان شیعیان و پیروان مکتب امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) باید درس مقاومت در برابر دشمن را از آنها بیاموزیم و تا آخرین نفس در راه دفاع از حق تلاش کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.