مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین(ع)» در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در بخش کنشگران فضای مجازی در دو سطح عمومی و تخصصی از ۱۰ فعال تقدیر خواهد شد.

هم‌افزایی ۵ نهاد در سوگواره ملت امام حسین/ کنشگران عاشورایی تقدیر می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مرتضی حاجیانی مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست خبری بخش کنشگران مجازی سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) که در سالن جلسات انتشار سوره مهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموعه تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در قم مستقر است و در سراسر کشور شعبه دارد، از اوایل دهه ۹۰ کار خود را در حوزه تبلیغ در فضای مجازی آغاز کرده و سرپرستی این دفتر بر عهده حوزویان است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۳ این دفتر برگزاری سوگواره‌های خود را در سطح حوزویان آغاز کرد، گفت: فراخوان اولیه سوگواره‌های دفتر با عنوان سوگواره مجازی «بلاغ» مخصوص حوزویان فعال در تبلیغ نوین منتشر شد. تبلیغ نوین به معنای فعالیت تبلیغی در فضای مجازی، رسانه‌های تصویری و ... است که این سوگواره حدود ۶ سال در فضای حوزه برگزار شد.

تقدیر از ۵ فعال فضای مجازی در سوگواره سال گذشته «اشراق»

حاجیانی ادامه داد: سوگواره هفتم با تأسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت ملی برگزار شد تا نظرات و تولیدات افراد دیگر نیز در این عرصه‌ها دیده و شنیده شود. عنوان این سوگواره در سال گذشته «اشراق» نامیده شد که در مجموع بیش از ۵ میلیون پست با رویکرد عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) و تبلیغ در این عرصه منتشر شد که ۵ هزار پست آن معیارها و ملاک‌های لازم سوگواره را دارا بود و در دبیرخانه به ثبت رسید. در نهایت ۱۴۰ لینک به داوری رسید و هیأت داوران نیز ۵ نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کردند.

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در سال هشتم برگزاری این سوگواره تحولی جدید را رقم زدیم گفت: تصمیم گرفتیم اگر کار موازی در نهادهای فرهنگی دیگر نیز صورت می‌گیرد، با آنها هم‌افزایی کنیم تا هم در هزینه‌کرد بودجه‌ها صرفه‌جویی شود و هم هر نهادی کار تخصصی خود را انجام دهد. بنابراین با دو سوگواره فعال در این عرصه هم‌افزایی کردیم و سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) را تشکیل دادیم.

وی افزود: در کنار سوگواره «اشراق» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شد، سوگواره «مهر محرم» مطرح بود که در حوزه عکاسی و دیگر حوزه‌های رسانه‌ای مرتبط با تصویر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با محوریت اداره کل ارشاد استان سمنان برگزار می‌شد که ۱۴ دوره از آن نیز برگزار شده بود. از سوی دیگر سوگواره «بوی سیب» با محوریت رادیو معارف هم برگزار می‌شد که هر سه این سوگواره‌ها هم‌افزایی کردند تا در قالب سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) فراخوان مشترک دهند.

حاجیانی گفت:‌ مجموعه بسیج رسانه نیز برای تحت پوشش قرار دادن آثار خبرنگاران فعال در این حوزه پای کار آمد و بخش خادمین رسانه را اضافه کرد و در حوزه بین‌الملل نیز شبکه جهانی ولایت پای کار آمده است تا آثاری را در این بخش گردآوری کند تا در مجموع برای برگزاری این سوگواره، ۵ نهاد مشارکت داشته باشند. سه بخش آفرینش ادبی، طراحی و گرافیک و کنشگران عاشورایی با دبیری سوگواره «اشراق»، بخش صوت و پادکست با دبیری سوگواره «بوی سیب» و بخش عکاسی و ویدئو با دبیری سوگواره «مهر محرم» برگزار خواهد شد. تلاش کردیم عناوین این سوگواره‌ها هم حفظ شود تا مخاطبان گذشته آنها از دست نروند.

با هشتگ #ملت_امام_حسین پست منتشر کنید

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در حوزه کنشگران عاشورایی که سال گذشته اضافه و برگزار شد، دو بخش فعال خواهند بود گفت: بخش اول مردمی و عمومی است که برای شرکت در آن هر کسی می‌تواند به تولید محتوا در فضای مجازی با هشتگ #ملت_امام_حسین بپردازد که تمامی این آثار بررسی و واکاوی خواهد شد تا در نهایت کنشگران برتر تقدیر شوند. در بخش تخصصی نیز بنا داریم از افراد فعال و اثرگذار در فضای مجازی که کنشگر عاشورایی به حساب می‌آیند تقدیر و تشکر کنیم. برای این امر هم افراد می‌توانند فعالیت‌های خود را به دبیرخانه معرفی کنند و هم مردم می‌توانند افراد و صفحات فعال در این حوزه را به دبیرخانه به عنوان مخاطبان معرفی کنند. در نهایت هم فعالان این عرصه و هم معرفی‌کنندگان تجلیل خواهند شد.

حاجیانی افزود: دبیری بخش کنشگران عاشورایی بر عهده مهرناز خسروی و هیأت داوران نیز شامل راحله امینیان و حجج اسلام شهاب مرادی و احسان بی‌آزار تهرانی خواهد بود. تا ۱۵ مهرماه تمامی آثار در این حوزه گردآوری خواهد شد و پس از آن فرآیند، داوری آغاز و در دی ماه نیز ان‌شاءالله مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

تقدیر از ۱۰ کنشگر عاشورایی در دو سطح عمومی و بین‌المللی

مدیرکل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در این عرصه رسالت ما شناسایی فعالان این حوزه، ‌ تقویت آنها و معرفی آنها به جامعه رسانه‌ای کشور است گفت: سال اول دبیرخانه مشترک سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین (ع) در رادیو معارف مستقر شده است و تمام دبیران اجرایی در این مرکز حضور دارند و دبیرکل سوگواره امسال نیز مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف است. در بخش کنشگران عاشورایی در بخش عمومی ۵ جایزه یک میلیون تومانی، ۵ جایزه سه میلیون تومانی به نفرات برتر اهدا خواهد شد.

برگزاری میزگرد و نشست‌های تخصصی در خصوص فعالیت عاشورایی در فضای مجازی

در بخش پایانی این نشست نیز مهرناز خسروی دبیر بخش کنشگران عاشورایی اظهار داشت: جدای از بررسی آثار و داوری‌های صورت گرفته در قالب پخش زنده‌هایی با حضور اعضای هیأت داوران و همچنین میزگردهایی به بررسی فعالیت افراد در فضای مجازی در این حوزه‌ها خواهیم پرداخت.

وی افزود:  افراد می‌توانند با مراجعه به سایت سوگواره به نشانی www.soogvareh.eshragh.ir آثار مدنظر خود را برای داوری ارسال کنند. متأسفانه در فضای مجازی به خصوص در پلتفرم‌های پرمخاطب مانند اینستاگرام شاهد کمبود مطالب ارزشی در حوزه جبهه انقلاب هستیم که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها شاهد رشد تولیدات از این دست باشیم.

براساس این گزارش، فراخوان سوگواره ملت امام حسین(ع) در دو بخش مردمی و تخصصی منتشر شده است. علاقمندان به شرکت در بخش مردمی می‌توانند با تولید و انتشار محتوا با هشتگ #ملت امام حسین در سوگواره شرکت کنند.

بخش‌های حرفه‌ای این پویش نیز عبارتند از:

بخش رسانه‌های تصویری: عکس: تک عکس حرفه‌ای و مجموعه عکس/ فیلم کوتاه ۳ دقیقه: (مستند کوتاه، داستانی کوتاه) و پویانمایی، موشن‌گرافیک و نماهنگ

بخش رسانه‌های مکتوب: شعر، داستان، فیلمنامه

بخش صوتی و رادیویی: پادکست و نغمات آئینی، فیچر و آکاپلا و ایده‌های برتر رادیویی

بخش کنشگران فضای مجازی: فعالان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ‌ها

بخش طراحی و گرافیک: پوستر، عکس نوشت، اطلاع نگاشت

بخش خادمین رسانه‌های حسینی: خبر، گزارش، مصاحبه

بخش بین‌الملل عربی، انگلیسی و هوسا: در تمامی بخش‌ها

مهلت ارسال آثار ۱۵ مهرماه مصادف با آخر صفر است و افراد برای کسب اطلاعات بیش‌تر و ارسال آثار می‌توانند به نشانی tnoih.ir مراجعه کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.