به تازگی ابعاد تازه‌ای از "لو رفتن سؤالات آزمون وکالت" کانون‌های وکلا از سوی یکی از وکلای پایه یک دادگستری منتشر شده است؛ مسؤلان کانون باید در قبال حقوق ضایع شده داوطلبان این آزمون پاسخگو باشند.

لزوم پاسخگویی مسؤلان کانون در قبال حقوق ضایع شده داوطلبان

به گزارش قدس آنلاین، لو رفتن سؤالات آزمون ۱۳۹۹ کانون‌های وکلا، موضوعی جنجالی بود که بلافاصله پس از برگزاری آزمون در تاریخ ۲۵ تیرماه مطرح شد اما اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، این ادعا را تکذیب و مدعیان لو رفتن سؤالات آزمون را به تعقیب قانونی تهدید کرد!

روابط عمومی اسکودا با انتشار اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: "در پی شایعات کذب و بی‌اساس منتشره در روزهای اخیر در خصوص آزمون جذب کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹ به استحضار داوطلبان عزیز و همکاران گرامی می‌رساند آزمون مذکور همچون سال‌های گذشته در نهایت سلامت و دقت و با نظارت دقیق مراجع نظارتی سازمان سنجش آموزش کشور و توسط آن سازمان برگزار گردیده و صحت آن نیز توسط مراجع نظارتی سازمان سنجش آموزش کشور تأیید شده است.

ضمن تأکید بر عدم توجه به شایعات بی‌اساس مطروحه و سازمان‌یافته، اعلام می‌دارد عوامل شایعه‌پراکنی که اعتبار نهاد مستقل وکالت را برنمی‌تابند و جایگاه سازمان سنجش و احساسات داوطلبان عزیز را همچون مانع‌تراشی در برگزاری آزمون و تعویق‌های مکرر آن نشانه گرفته‌اند، تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت! "

با این حال، صفحه "حقوق خصوصی" در اینستاگرام فیلم گفت‌وگو با محمدمهدی توکلی، استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری منتشر کرده که در آن لو رفتن سؤالات آزمون وکالت ۱۳۹۹ تأیید شده است.

محمدمهدی توکلی درباره لو رفتن برخی سؤالات آزمون وکالت ۹۹ گفت: شب قبل از آزمون یکی از اشخاصی که در مؤسسه ما دانشجو بود، با من و دو نفر از اساتید مؤسسه تماس گرفت و در درس‌های اصول فقه، حقوق مدنی و حقوق تجارت سؤالاتی از ما پرسید که در کمال تعجب روز بعد متوجه شدم، جزو سؤالات آزمون است! سؤالات طرح شده از سوی دانشجوی مؤسسه دقیقاً همان سؤالاتی بود که در آزمون عرضه شده بود حتی آن شخص آنقدر ناشیانه عمل کرد که سؤالات را با گزینه‌ها مطرح کرد که خواست که گزینه درست را بداند و بعد دیدیم که همان سؤالات در آزمون هم مطرح شده است!

وی درباره اینکه آیا سؤالات مطرح شده به میزانی بود که در قبولی داوطلب مؤثر باشد، گفت: اطلاع دارم که در این ۳ درس بسیار اثرگذار هستند؛ این دروس ضریب ۳ و ضریب ۲ دارند و اکثر داوطلبان درصد این دروس را پایین می‌زنند و اگر کسی آنها را بالا بزند، تراز او بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در ۳ درس اصول فقه، حقوق مدنی و حقوق تجارت مشخص است که سؤالات در اختیار این شخص قرار گفته بود و در سایر دروس هم ممکن است این اتفاق افتاده باشد، گفت: اطلاع دقیقی ندارم که داوطلب توسط طراحان به سؤالات دست پیدا کرده یا درز سؤالات، مجرای دیگری داشته است اما سؤالات آزمون وکالت را یا اساتید کانون وکلا طراحی می‌کنند یا اساتیدی که از سوی کانون‌ وکلا معرفی شده‌اند و سازمان سنجش تنها مجری برگزاری آزمون است؛ پس قاعدتاً یا اساتید باید در این خصوص پاسخگو باشند یا کانون وکلا.

لازم به ذکر است؛  با توجه به اطلاعیه قبلی اسکودا که مدعی کذب و شایعه بودن لو رفتن سؤالات آزمون وکالت ۱۳۹۹ شده بودند، کانون‌های وکلا باید جواب قانع‌کننده‌ای برای داوطلبانی که از این ناحیه، حقوق آنها تضییع شده، داشته باشند همچنین سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور بر اساس مأموریت سازمانی خود، باید ابعاد این تخلف را تحت پیگرد قرار دهند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.