رئیس اداره منابع آب بانه گفت: به دلیل خشکسالی و عدم رعایت الگوی مصرف شاهد قطع آب شرب در تعدادی از محلات این شهرستان و کاهش شدید منابع آب پشت سدها هستیم.

آب سدهای بانه رو به اتمام است/آبرسانی با تانکر در شهر مرزی بانه

به گزارش قدس آنلاین، انور کریمی کانی اظهار کرد: امسال بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان مرزی بانه جدی است و بسیاری از روستاها و محلات حاشیه‌ای این شهرستان دچار تنش کم آبی شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر در برخی محلات بانه به دلیل ارتفاع زیاد و کمبود آب با استفاده از تانکر آبرسانی سیار می‌شود و برخی محلات با قطعی آب و برخی هم با افت فشار روبرو هستند.

رئیس اداره منابع آب شهرستان بانه خاطرنشان کرد: آب سدهای بانه رو به اتمام است و در برخی ساعات آب بخشی از شهر نیز به طور کلی قطع می‌شود که با این شرایط صرفه جویی یکی از مهمترین وظایف شهروندان در این شرایط کم آبی است.

کریمی افزود: به دلیل کاهش بارندگی شاهد عدم ذخیره آب مناسب در این شهرستان هستیم و علاوه بر این نیز شرایط جغرافیایی بانه موجب کاهش حجم آب سدهای عباس آباد و سد بانه به میزان ۷۰ درصد شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون به دلایلی آب جیره بندی نشده و مردم با بحران کم آبی مواجه نشدند اما تنها راه حل این مشکل صرفه جویی در مصرف آب است چرا که در اوایل پاییز ممکن است آبی وجود نداشته باشد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان بانه اعلام کرد: هم اکنون سد عباس آباد بانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب آب ذخیره دارد و آب این سد نیز با نشت و تبخیر همراه است.

کریمی افزود: آبی که تحویل ایستگاه پمپاژ داده می‌شود هر ماه ۶۰۰ هزار متر مکعب کاهش می‌یابد و هم اکنون سد بانه یک میلیون و هشتصد هزار متر مکعب ذخیره آب دارد که ماهانه ۶۰۰ هزار مترمکعب آب این سد کاهش می‌یابد و در مهر ماه هیچ گونه ذخیره‌ای ندارد چرا که در این سد تا ششصد هزار متر مکعب قابل برداشت است.

کریمی کانی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه بانه کوهستانی است هیچ گونه منبع ذخیره آب زیرزمینی وجود ندارد و شهرستان بانه بر روی یک گسل جوان قرار گرفته و لایه خاکی که آب ذخیره می‌کند وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکل کم آبی در بانه نیازمند همکاری مردم و صرفه جویی در مصرف آب است، آب سدهای بانه تقریباً تمام شده شده و در صورت عدم صرفه جویی در پایان تابستان امسال احتمال جیره بندی مصرف منابع آبی در بانه وجود دارد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.