۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 767562

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: برای شناخت الهام قلبی از خطورات نفسانی باید طبق بیان مبارک امام صادق(ع) آن را با قرآن کریم تطبیق دهیم، اگر سازگار بود، صحیح است، اما چنانچه منافات داشت، صحیح نیست و گمراه کننده است.

راه شناخت الهامات قلبی از الهامات نفسانی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده، عصر یکشنبه در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه در دفتر امام جمعه بندرعباس، اظهارداشت: ما در رابطه با خداوند متعال قرب زمانی و مکانی را مدنظر قرار نمی دهیم، بلکه بایستی سعی کنیم که به قرب وجودی برسیم که البته برخی از بزرگان قرب تشریفی را هم آورده اند، یعنی انسان به واسطه عمل صالح به شرافت می رسد و به واسطه شرافت به خداوند نزدیک می شود.

وی بیان کرد: امیرالمومنین علی علیه السلام در مناجات شعبانیه عالی ترین درجه معرفت و قرب به خداوند را بیان کرده است و آن هم انقطاع از ماسوی الله است، از این رو اگر کسی از هر چه غیر خدا جدا شود، به خداوند تبارک و تعالی اتصال پیدا می کند.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به مسئله "الهام"، گفت: برخی از الهامات فطری هستند مانند فجور و تقوا که دو راه پیش روی انسان هستند، از این رو اگر ما کسی که دروغ می گوید را دروغگو خطاب کنیم ناراحت می شود، زیرا به صورت فطری می داند خوب و بد چیست؛ اما الهام بالاتری وجود دارد که قلبی است و اختصاص به معصومین علیهم السلام هم ندارد و این نوع می تواند در خواب یا بیداری باشد و در قلب انسانهای صالح الهام می شود.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در بحث الهام یک زنگ خطری به وجود می آید، زیرا ممکن است برخی از الهامات خطورات نفسانی باشد و افراد از آن تعبیر به الهام قلبی کنند، از این رو باید راه بازشناسی آن ها را هم یاد بگیریم.

وی ادامه داد: برای شناخت الهام قلبی از خطورات نفسانی باید طبق بیان مبارک امام صادق(ع) آن را با قرآن کریم تطبیق دهیم، اگر سازگار بود، صحیح است، اما چنانچه منافات داشت، صحیح نیست و گمراه کننده است. نکته دیگر توجه به آرامشی است که زیر سایه الهام به دست می آید و این آرامش دستاورد الهامات قلبی است که از جانب خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده خاطرنشان کرد: برخی الهامات گرایشی است و برای انسان علاقه، میل و گرایش به سمت میل معنوی ایجاد می کند، اما یک سری از الهامات معرفتی و شناختی هم وجود دارد که راه شناخت الهی را هموار می کند و تمایلات را به سوی خداوند سوق می دهد.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.