تقویت فرهنگ، استفاده از جوانان مومن و مقابله با توطئه های دشمنان نظام از جمله توصیه های مهم مراجع و علما به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدارهای روز پنج شنبه بود.

مهمترین توصیه های مراجع و علما به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، استان قم در دومین هفته متوالی و در حالی که تنها دو هفته از آغاز کار دولت سیزدهم می گذرد، میزان یکی دیگر از وزرای دولت بود، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنج شنبه در سفری یک روزه با حضور در بیوت مراجع و علما با ایشان دیدار و گفتگو کرد.

برای تقویت فرهنگ و ارزش های دینی در جامعه تلاش شود

حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، نقش انبیاء  الهی در تربیت مردم و تقویت ارزش های دینی را مورد توجه قرار دادند و گفتند: معتقدیم تربیت انسان و تقویت فرهنگ از امور بسیار مهم هر جامعه ای است و باید زمینه این کارها بیش از گذشته در کشور تقویت شود.

ایشان بیان کردند: انسان سازی که مشکل ترین کارهای دنیاست، کار انبیا و ائمه علیهم السلام و جانشینان آنها بوده است. خداوند متعال نعمت های فراوانی به انسان ها عنایت کرده است.

معظم له با اشاره به آیه ۶۴ سوره آل عمران افزودند: انسان به دلیل وجود ابعاد متعدد دارای نیازها و نعمتهای فراوانی است؛ مساله انسان سازی به اندازه ای اهمیت دارد که خداوند بر او منت نهاد و پیغمبری از جنس خودشان برانگیخت تا مردم را از اخلاق بد پیراسته و به اخلاق خوب آراسته می کرد و قران را به مردم می آموخت تا مردم در طول زمان به  قران مراجعه کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در ۲۰ جای قرآن از حکمت نام برده است، گفتند: حکمت به معنای ارزش است؛ پیامبر اسلام ارزش ها را به انسان ها معرفی کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه دادند: درست است که در راستای انسان سازی باید به ابعاد سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی توجه کرد، اما بعد فرهنگی از همه ابعاد مهمتر است چون بعد انسان سازی است. خداوند در وجود انسان ها، غریزه قرار داده و براساس آن زندگی خود را تامین می کند اما خداوند، انسان را مختار آفرید و لذا باید خودش اقدام کند، فعالیت کند و بداند و در راه خودسازی گام بردارد.

معظم له در ادامه عنوان کردند: امروز دنیا به ما نگاه می کند تا ببیند پیام ما برای انسان سازی چیست و لذا در برابر زر و زور و تزویر، انسان سازی کار و مسئولیت سنگینی است؛ حضرت امیر در نامه ۵ نهج البلاغه به والی آذربایجان نوشت: «باید حکمران و مسئول بداند، این کار شما وسیله امرار معاش نیست بلکه امانتی در برابر میلیون ها انسان و خداوند است». لذا شغل شما بسیار بسیار حساس است.

ایشان اظهار داشتند: اسلام سه چیز را خیلی اهمیت داده است؛ اول ایمان و اعتقاد است که اولین گام مسلمان بودن است و از درون انسان سرچشمه می گیرد. در قرآن کریم ۷۵۰ آیه در مورد توحید و ۲۰۰۰ آیه در مورد معاد است پس می بینیم خداوند چقدر در زمینه اعتقاد انسان در قرآن کریم سرمایه گذاری کرده است.

این مرجع تقلید گفتند: اولین کار شما، ایجاد باورها و ایمان و اعتقاد مردم است و اینکه بدانند اسلام و انقلاب با باور قلبی ارتباط دارد و ایمان مردم بود که انسان ها را فوج فوج به جهاد و جبهه ها کشانید و شهدایی تقدیم شد. باید سعی کنید این ایمان و عقیده را تقویت کنید و ما هم سرمایه های فراوانی داریم.

حوزه های علمیه همراه و یاور دولت است

آیت الله علیرضا اعرافی نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، اظهارکرد: انتخاب شما را به عنوان یک جوان خوش فکر، با انگیزه، جهادی گرامی می دارم و آمادگی کامل حوزه و دستگاه های زیرمجموعه حوزه علمیه را با دولت جدید و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعلام می کنم.

مدیر حوزه های علمیه، افزود: همان اندازه که حوزه علمیه مطالبه گر آرمان ها و ارزش های دینی و اخلاقی است به همان اندازه نیزپاسخگو می باشد. این خط اصولی است که دنبال می کنیم و خود را بر مبنا و اساس همین اصول تعریف کرده و با اتکای به همین سیاست و راهبرد در مقام مطالبه گری و پاسخگویی قرار می گیریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دو مقوله «هنر» و «فرهنگ» شاکله اصلی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ادامه داد: هر چقدر نسبت به این دو مقوله مهم با بکارگیری حوزه و دانشگاه سرمایه گذاری و هدف گذاری شود، این وزارتخانه به برنامه ها و نقش راهبردی خود نزدیک تر می گردد.

امام جمعه قم ادامه داد: در این مسیر، شهر قم به عنوان مرجع علمی می تواند یار بسیار خوب و مؤثری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و در این خصوص نیاز به اعداد و ارقام نیست، چرا که همه چیز خود گویا و مشخص است، قم کانون بزرگ علمی و فرهنگی جهان اسلام و تشیع است و پمپاژ کننده معارف ارزشمند و علوم اسلامی و انسانی بوده و لذا در این جایگاه می بایست تعریف شده و مورد توجه قرار بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: شهر قم آمادگی دارد در این جایگاه، شأن و منزلت به جهت بارگاه منورّ حضرت فاطمه معصومه(س) و وجود مراجع معظم تقلید و حوزه های علمیه در این مسیر همراه و یاور دولت و همه وزارتخانه به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته دیگری که باید نسبت به آن توجه و اهتمام بیشتری داشته باشید، نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساماندهی و ارتقا بخشی شوراهای فرهنگ عمومی در مرکز و استان ها و شهرها است. در این برهه نیاز است که این شوراها از نظر نرم افزاری و سخت افزاری ارتقا یابد و نقش موثرتری در ارتقای فرهنگی و پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی و نیز اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایفا کند.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: تحقق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند اهتمام لازم در قوه مقننه و قوه مجریه است، این شورا در این زمینه دچار یک خلأ است و باید با تدابیری این کاستی جبران شود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد:  تحول برنامه ها نیازمند توسعه و پیشرفت و تعمیق علمی و اهتمام به تحقیق و پژوهش در زمینه های علوم پایه و اسلامی و کاربردی است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: امید است در دولت سیزدهم و با تلاش های جنابعالی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این خلأ ها جبران شده و  مصوبات شورای فرهنگ عمومی از ضمانت اجرای بیشتری برخوردار گردد.

ضرورت اصلاح زیر ساخت ها و ارتقای منابع انسانی وزارتخانه و نیز اهتمام بیشتر به مسائل هنری و زمینه های همکاری حوزه و وزارت نکات دیگری بود که مدیر حوزه‌های علمیه بدان اشاره کرد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به فعالیت تعداد زیادی از طلاب فاضل حوزه های علمیه در عرصه هنر و ادبیات اشاره کرد و گفت: در این عرصه باید بنیادهای علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه و دانشگاه را تقویت کنید و ما در نظام رشته های حوزه و توسعه دامنه علوم اسلامی و انسانی ناظر بر این قلمروها، ضمن تاکید بر اهتمام جدی طلاب نسبت به حوزه های هنری شعر و ادبیات توجه لازم را داریم.

آرایش دشمن برای مبارزه فرهنگی است

آیت الله حسینی بوشهری نیز در دیدار محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در قم برگزار شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر چه نسبت به وزارتخانه های دیگر دارای امکانات کمتر است، ولی مسئولیتش بسیار سنگین است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بیان داشت: رهبر انقلاب از فرهنگ تعبیر به هوا می کنند. اگر هوا سالم باشد، مردم هم سالم می مانند و اگر هوا آلوده باشد، مردم هم آسیب خواهند دید.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، عنوان کرد: امروزه فرهنگ با سیاست زدگی آمیخته شده است، فرهنگ است که به سیاست و اقتصاد و اجتماعی و ... جهت می دهد. معتقدیم  بن مایه کار حرکت جامعه، فرهنگ است. فرهنگ، هر سود دهی که داشته باشد، در بقیه اجزاء اثربخش است. لذا دشمنان قبل از این  که مبارزه رو در رو با نظام داشته باشند، تلاش شان از بین بردن فکر و فرهنگ است، چون می دانند اگر در جامعه ای فرهنگ نباشد، روحیه شهادت طلبگی  هم نخواهد بود.

وی اظهار داشت: دشمن در مسئله فرهنگ به دنبال سه کار مهم است، اول تخریب فرهنگ و چالش کشیدن آن است. این ها دنبال این هستند که کاری کنند مردم از فرهنگ بدشان بیاید. برای این مسئله سرمایه گذاری هم کرده اند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: دوم این که، دنبال جایگزین برای فرهنگ هستند. وقتی این کار هم صورت گرفت، مرحله آخر که تسلیم فرهنگ باشد، اتفاق می افتد. این برنامه دشمن است و رهبری هم اعلام خطر کردند، ولی گوش شنوا در این رابطه وجود نداشت.

وی با اشاره به بعضی تغییر رویکردی افراد در قبال فرهنگ، عنوان کرد: باید مواظب این افراد بود. در گذشته هم افرادی بودند که در گذر زمان گرفتار تغییر رویکرد شدند. وقتی این تغییر رویکرد اتفاق بیفتد. در این زمان این شخص تحت تسلط افکار دیگران است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ما هم وزارتخانه و  نهادهای فرهنگی را مسئول در بحث فرهنگ می دانیم، گفت: باید هم افزایی دربحث فرهنگ صورت گیرد. حتی باید ستادی در بحث فرهنگ تشکیل بدهند. وزارت خانه های مختلفی با کمک حوزه و ... بیایند و نقشه راهی تعیین شود و آفت های فرهنگی و آسیب های فرهنگی شناسایی شود.

وی اظهار داشت: فرهنگ تنها در استان مستقر نیست. در همه مناطق فرهنگ است و هنر این وزاتخانه این باشد، فرهنگ ارزشی مناطق مختلف کشور را قوت ببخشیم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: مأموریت اول پیامبر(ص) کار فرهنگی بوده است و ایشان به وسیله فرهنگ، جامعه شرک را به توحید دعوت کردند و دشمن هم این مسیر را نشانه گرفته است.

نباید به ویروس فرهنگ اجازه انتشار داده شود

آیت الله سید احمد خاتمی نیز در دیدار محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: مردم امیدها به این دولت دارند و همه اقشار اولویت را  مبارزه با کرونا می دانند که در این هفته ها، ‌قدم های ستودنی و بلندی برداشته شده و چشم انداز روشنی در مبارزه با این ویروس روشن شده و به برکت اخلاص مسئولان، شاهد هستیم که در این عرصه گشایش خوبی صورت گرفته است.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری افزود: اولویت دوم بحث اقتصاد است و این عرصه نیز نیازمند تلاش جدی مسئولان است و معتقدیم، ‌اگر در مسیر خدا گام برداریم، خدا پیش رو را روشن می کند و از اخلاصی که در مسئولان دولتی و رئیس دولت می بینم، گام های بلندی برای رفع مشکلات برداشته می شود.

وی بیان داشت: اولویت دیگری که رهبر هم فرمود، فرهنگ است و این هم کلید مهمی است. اگر این دیوار شکافته شود، دیوار نظام و انقلاب هم شکافته می شود و باید بدانیم اگر مدیریت فرهنگی به درستی در کشور انجام نگیرد، امکان حل مشکلات اقتصادی و سایر آسیب ها به صورت مطلوب و رضایت بخشی وجود نخواهد داشت.

امام موقت جمعه تهران اظهار داشت: معتقدیم کار فرهنگی نیازمند مدیریت فرهنگی است که در بحث کلان به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سازمانهایی چون صدا و سیما هم رسالت خود را دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به وضعیت نامطلوب سبک زندگی، گفت: با وجود امکانات قابل توجه کشور، اما فرهنگ عمومی ما در مساله اسراف و مصرف مشکل دارد و بسیاری از منابع به هدر می رود و مصرف بهینه ای از آنها نمی شود.

وی عنوان کرد: الان ۴۲ سال از انقلاب می گذرد و وزارت فرهنگ داریم. جای این ارزیابی است چه قدر این پسوند اسلامی را تحقق بخشیده ایم و دولت آقای رئیسی این را ارزیابی کند و اگر تقصیری داشته ایم، جبران کنند.

آیت الله خاتمی گفت: می خواهید وزارت در تراز انقلاب داشته باشید. این آرزوی ما است. برای تحقق این، باید  افرادی هم دارای این اندیشه داشته باشید و  اگر همکاران، همفکر شما نباشند در این راه ناکام خواهید شد، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید چهره هایی بدرخشند که دلداده اسلام باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به رسالت مهم این وزارتخانه در عرصه کتاب عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به داد عرصه کتاب برسد، عرصه فیلم، نوار و کتاب از ابزارهای برجسته نشر فرهنگ  هستند، ‌   فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حال احتضار رفتن است. نباید به ویروس فرهنگ اجازه انتشار داده شود.

آیت الله خاتمی گفت: اهل بیت(ع) از فرهنگ به عنوان غذا نام می برند، دین می گوید به ویروس فرهنگی اجازه نشر ندهید، چرا که بیماری جان را به همراه خواهد داشت.

 

به جوانان میدان داده شود

حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌با اشاره به  آیه شریفه ای از قرآن کریم، گفتند: صحنه امروز دنیا صحنه نبرد و جنگ فرهنگی است. دنیای غرب قصد دارد جوان های ما را از ما بِرُباید و جدا کند، لذا برنامه های خود را به گونه ای پیش ببرید که جوانان را به سمت قرآن و اهل بیت علیهم السلام جذب کند.

ایشان اظهار داشتند: مهم آن است که شما بتوانید در مقام عمل نصایح علما را عملی کنید و معین ما در مقام عمل باشید.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، ‌ در ادامه با اشاره به موضوع بیکاری جوانان بیان داشتند: باید در وزارت ارشاد از جوانان متعهد استفاده شود و به جوانان میدان داده شود.

معظم له با اشاره به وجود هنرمندان موفق و متعهد در جامعه افرودند: از هنرمندانی که در زمینه علم و عمل موفق هستند، استفاده شود و لطف دولت شامل حال آنها شود و از ظرفیت آنها بهره برده شود.

امروز فرهنگ در جامعه مظلوم واقع شده است

آیت الله سید محمد سعیدی نیز در دیدار محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مهمترین پشتوانه مسئولان که مقام معظم رهبری هم روی آن تأکید دارند اعتماد مردم است که متأسفانه این اعتماد خدشه‌دار شده است.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به مسئولان باید ترمیم شود، گفت: امروز که مردم به این نتیجه رسیدند که باید فردی مردمی را انتخاب کنند، مسئولان نیز باید تصمیمات و عملکرد اعتمادساز، امنیت آفرین و بر صراط مستقیم اهل بیت(ع) داشته باشند تا خواسته های مردم از دولت محقق شود.

نماینده ولی فقیه در استان قم گفت: مرعوب بودن برخی مسئولان قبلی در قبال بیگانگان کار دست خودشان و مردم داد که خوشبختانه رئیس جمهور فعلی نشان داده است که برخوردی قاطعانه همراه با منطق با افرادی که گمان می کنند دنیا در دست آنها است داردو باید این ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه درخشان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در آستان قدس رضوی و دستگاه قضا، نسبت به امور اقتصادی و برخورد با مفاسد اقتصادی که مشکل اصلی کشور است، ابراز کرد: یکدست بودن مسئولان از نظر انگیزه خدمت، دیانت و تبعیت از مقام معظم رهبری از نکاتی است که می‌تواند به پیشرفت هر چه بیشتر کشور کمک کند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه رئیس جمهور به عنوان شخص دوم کشور باید مطیع و مجری اوامر و منویات رهبر معظم انقلاب باشد، افزود: فرصت خدمت نعمتی است که در اختیار شما قرار گرفته است و باید با روحیه جهادی و خستگی ناپذیر کارکرده و از ظرفیت نخبگانی کشور چه در فکر و چه در اجرا استفاده کرد.

به ظرفیت های عظیم و نهفته فرهنگی و هنری حوزه علمیه توجه شود

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه امروز اوضاع فرهنگی کشور رضایت بخش نیست، گفت: امروز از جهات مختلفی همچون تولیدات، مصرف و اقتصاد فرهنگی شاهد اوضاع رضایت بخشی نیستیم.

وی با اشاره به چالش های پیش روی عرصه فرهنگ در کشور، عنوان کرد: نباید در عرصه فرهنگی، نگاه امنیتی حاکم باشد زیرا این موضوع موجب آسیب های بسیاری می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه در عرصه فرهنگ باید نگاه تمدن سازی نوین اسلامی حکمفرمایی کند، به نکات رهبر معظم انقلاب در رابطه با این زمینه در بیانیه گام دوم اشاره کرد و عنوان داشت: باید نگاه بازسازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی به فرهنگ داشته باشیم و بدانیم اگر این نگاه را برجسته سازی کنیم، سطح فرهنگ جامعه ارتقا یافته و ارزش های انقلاب اسلامی در بطن آحاد جامعه بومی سازی و نهادینه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: بدون شک با نگاه حمایتی، ریل گذارانه و تقویت کننده، جایگاه و منزلت مولدان اصلی عرصه فرهنگ و هنر اصالت پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه امروز با تکثر جدی مراکز فرهنگی مواجه هستیم، ابراز کرد: ما دستگاه های متعددی در عرصه فرهنگ داریم و نمی توان ارشاد را یگانه مرجع و دستگاه تأثیرگذار و مدیریت کننده عرصه فرهنگ شناخت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بر ضرورت توجه و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت عظیم فرهنگی و هنری نهفته در حوزه های علمیه تأکید و تصریح کرد: درست است که ارشاد یک دستگاه مولد فرهنگی است، اما می تواند به صورت خلاقانه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد توجه کند و گواهی می دهم که در حوزه های علمیه ظرفیتی بزرگ در عرصه هنر و فرهنگ نهفته است که باید احیا و به آن توجه شود.

وی با تشریح اقدامات دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه های فرهنگی و با بیان اینکه این نهاد مقدس در عرصه فضای مجازی، هنر و رسانه و در مسأله محوری اتفاقات بزرگی را رقم زده است، گفت: ما به دلایل مختلف نمی توانیم حمایت های لازم را از فعالان این عرصه داشته باشیم، از این رو آن نهادی که باید فعالان این عرصه را حمایت کند تا به بازیگران میدانی عرصه فرهنگ تبدیل شوند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر ابراز داشت: این دفتر یک دستگاه حاکمیتی نیست، بلکه یک نهاد انقلابی است که ظرفیت های خود را در عرصه تبلیغ دین و ارتقای سطح فرهنگی جامعه به کار گرفته است.

همراهی و راهبری حوزه های علمیه و صاحب نظران حوزه را می خواهیم

محمدمهدی اسماعیلی نیز در این دیدار ها گفت: حضور شما به عنوان شخصیتی علمی و بین المللی تجربه قابل اتکایی است و ما به عنوان وزارتخانه ای که با پسوند اسلامی به جامعه اسلامی خدمت می کنیم، بیش از گذشته نیازمند توجه و حمایت حوزه های علمیه هستیم.

وی با بیان اینکه همه وزارتخانه درچارچوب نظام اسلامی و زیر لوای ولایت فقیه خدمت رسان جامعه اسلامی است، افزود: امید داریم در دولت جدید احیای ارزش‌های انقلابی را در صدر فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهیم و در این مسیر همراهی و راهبری حوزه های علمیه و صاحب نظران حوزه را می خواهیم.

اسماعیلی ادامه داد: دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف با رویش‌های انقلابی جوانان رو به رو بوده‌ایم و دولت مردمی کنونی باید بتواند این ظرفیت‌ها را به کار بگیرد. لذا عرصه فرهنگ دینی غنی است و ما باید بسترهای شکوفایی فرهنگ غنی دینی را با حضور جوانان انقلابی و رویش‌های شکل گرفته، فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: ما با اتکا به ظرفیت غنی حوزه های علمیه، درصدد حرکت تحولی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و قصد داریم وزارت خانه را به آن وظیفه دیرین و اصلی خود سوق دهیم.

اسماعیلی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برخی سال‌ها، دچار عقب ماندگی‌های شده‌است و ما برای جبران این عقب ماندگی، تعمیق ارتباط با علما، حوزه‌های علمیه و استفاده از توان روحانیت را در دستور کار خود قرار داده ایم و در اولین گام در شوراهای فرهنگ عمومی در دوره جدید حضور روحانیت متعهد و مستعد تقویت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.