دو روز پیش منابع خبری گزارش دادند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، روز یکشنبه در تهران با آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کند تا درباره موضوعاتی از جمله انرژی و روابط ایران و عربستان سعودی بحث و تبادل نظر کند.

پیام سفر مصطفی الکاظمی به تهران به عنوان اولین مقام عالی رتبه خارجی پس از ریاست جمهوری آیت الله رئیسی

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در بغداد با تأیید این خبر افزود: این سفر یک روزه خواهد بود و در آن توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بررسی خواهد شد.

از جمله برخی وزرایی که نخست وزیر را در سفر به تهران همراهی خواهند کرد: وزرای دفاع، دارائی، آب رسانی، برق و خارجه هستند. قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز در این سفر الکاظمی را همراهی خواهد کرد.

این دیدار اولین ملاقات کاظمی با آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید ایران است.  براساس این گزارش، کاظمی"مسائل امنیتی، انرژی و روابط بین عربستان سعودی و ایران" را با آیت الله رئیسی مطرح خواهد کرد.

دکتر "ناصرالکنانی" کارشناس مسائل اقتصادی و استراتژیک عراق در گفتگو با خبرنگا قدس در ارتباط با اهداف سفر مصطفی الکاظمی به تهران گفت: طبیعتا اولین هدف از این سفر تأکید بر روابط مستحکم سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور خواهد بود، کما اینکه طی آن موضوعات و مسائل مختلفی که بین دو کشور مانند هماهنگی های امنیتی، بحث وارادت گاز، پرداخت بدهی ها و پیگیری موضوعات مطرح شده و پیام های رد و بدل شده در اجلاس اخیر کشورهای همسایه عراق در بغداد بررسی خواهد شد و موضوع انتخابات آتی در عراق و روند اجرای آن نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

ناصر الکنانی در ارتباط با اینکه آیا در این سفر موضوع تحریم های اقتصادی نیز بررسی خواهد شد یا نه گفت: این سفر بیشتر از آنکه اقتصادی باشد، امنیتی و بررسی همکاری های منطقه ای  است و به منظور تأکید بر روابط مستحکم بین دو کشور انجام می شود، ضمن اینکه مسائل اقتصادی، افزایش سطح مبادلات تجاری، موضوع برق و گاز نیز در وهله بعدی اهمیت بالایی در گفتگوهای بین دو طرف خواهد داشت.

کارشناس عراقی در پاسخ به این سؤال که سفر الکاظمی به تهران چه تأثیری برروند مذاکرات جاری بین ایران و عربستان سعودی خواهد داشت، تصریح کرد: عراق سوپاپ اطمینان بین کشورهای منطقه است؛ یعنی امنیت ایران برای عراق اهمیت دارد، همانگونه که امنیت خودش مهم است. هرگونه اختلاف و خدای نکرده جنگ بین ایران و عربستان به نفع عراق نخواهد بود و امنیت آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ براین اساس نزدیک سازی دیدگاه بین ایران و عربستان برای بغداد اهمیت بالایی دارد و طی سال های اخیر نیز تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم انجام داده است، از این رو در سفر کاظمی به تهران این موضوع نیز بررسی خواهد شد و احتمالا پیام هایی نیز رد و بدل می شود.

وی با اشاره به اینکه پس از آغاز ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، مصطفی الکاظمی اولین مقام عالی رتبه خارجی است که به تهران سفر می کند، گفت: این اقدام این پیام را دارد که روابط بین جمهوری اسلامی و عراق روابط مستحکم و اطمینان بخش برای دو طرف است و الکاظمی می خواهد این اطمینان را بدهد که به تلاش های عراق برای رفع اختلافات کشورهای منطقه و نیز موضوعات بین المللی ادامه خواهد داد، ضمن اینکه از این طریق می خواهد جایگاه خود برای انتخاب به عنوان نخست وزیر آتی پس از انتخابات پارلمانی را تقویت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.