وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه اطلاعات درباره دخالت آمریکا در روند انتخابات پارلمانی در روسیه کاملاً جدی است، گفت: بحران مهاجرت در نتیجه اقدامات کشورهای غربی بوجود آمده و مسکو مسئولیت آن را هرگز برعهده نمی‌گیرد.

لاوروف: ناتو از مذاکره با روسیه خودداری می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از انجام مذاکرات با مسکو در زمینه مسائل نظامی بطور جدی خودداری می‌کند، در حالی‌که طرف روسی آماده گفتگوی حرفه‌ای با ناتو است.

لاوروف امروز (چهارشنبه) در پایان نشست شورای وزیران و کمیته امنیتی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «آنها (مقامات ناتو) همچنان قاطعانه مخالف انجام گفت‌وگوهای نظامی با روسیه هستند که بعنوان تنبیه مسکو، بعد از حوادث سال ۲۰۱۴ در اوکراین و شبه جزیره کریمه متوقف شده بود. ما آمادگی داریم تا این مذاکرات، البته مذاکرات حرفه‌ای و محترمانه و نه احساسی و با لحن نیمه هیستریک، از سر گرفته شود.»

وی همچنین در توضیح احضار (روز جمعه) "جان سالیوان" سفیر ایالات متحده در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که مقامات مسکو اطلاعاتی بسیار جدی در رابطه با دخالت آمریکا در روند انتخابات در روسیه به واشنگتن ارائه داده و منتظر توضیح آنها در این زمینه هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «اطلاعاتی که به سفیر آمریکا داده شده، کاملاً جدی هستند. ما منتظر پاسخ و توضیح همتایان آمریکایی هستیم که چطور چنین اتفاقی افتاده است. وی بدون وارد شدن به جزییات، یادآور شد که صحبت بر سر خودداری برخی نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی از توجه به مسائل ممنوع شده و غیرقانونی است.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران، با اشاره به پایان ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-۲" به پایان رسیده، اعلام کرد که اکنون روند کسب مجوز برای این خط لوله از شرکت تنظیم کننده آلمانی آغاز شده که این تشریفات مطابق با قوانین آلمان ممکن است حدود ۴ ماه طول بکشد.

وی در عین حال گفت: «من تردیدی ندارم که تلاش‌ها برای جلوگیری از فعالیت خط لوله "جریان شمالی-۲" ادامه خواهد یافت، به‌خصوص از سوی کشورهای اقلیتی در قاره اروپا، برای مثال جمهوری‌های حوزه دریای بالتیک که صرفاً بر اساس انگیزه‌های ضدروسی هدایت می‌شوند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تأکید کرد که این کشور قصد ندارد مسئولیت بحران مهاجرت احتمالی از افغانستان که نتیجه اقدامات کشورهای غربی است را بر دوش بگیرد. لاوروف گفت: «سیل پناهجویان از افغانستان، از عراق و از تمامی کشورهایی که توسط همتایان غربی ما تحریک شده و دچار مشکلات جدی شده‌اند، بوجود آمده است و اکنون طرف‌های غربی صدای خود را بالا برده و اقدامات دولت بلاروس را "جنگ ترکیبی" می‌نامند. اگر کشورهای غربی تا این اندازه نگران سیل مهاجرت غیرقانونی هستند، باید آرام گرفته و با این مشکل برخوری منطقی داشته باشند. من همینجا می‌خواهم یادآور شوم که موضوع مهاجرین غیرقانونی نخستین بار دقیقاً پس از آنکه ناتو لیبی را بمباران کرد، مطرح شد.»

وی افزود: «زمانی که اتحادیه اروپا درک کرد که مسئولیت بسیار سنگینی به لحاظ موج مهاجرت بر دوشش افتاده، از سایر کشورهای جهان خواست تا مسئولیت سرنوشت این پناهجویان را با آنها شریک شوند. ولی ما قصد نداریم بار چنین مسئولیتی را برعهده بگیریم و نه تنها از آن حمایت نمی‌کنیم، بلکه آن را محکوم می‌کنیم.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که هیچکس قصد ندارد در خصوص به رسمیت شناختن حکومت طالبان بر افغانستان عجله‌ای به‌خرج دهد. وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران دراین باره گفت: «هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. همه می‌گویند که باید با آنها در خصوص مسائل مهم و در وهله نخست مسائل امنیتی، رعایت حقوق شهروندان افغان، تأمین شرایط برای فعالیت عادی نمایندگی‌های دیپلماتیک در ارتباط بود. ولی کسی در به رسمیت شناختن آنها عجله نخواهد کرد.»

لاوروف یادآور شد: «طالبان اهداف خود، از جمله "مبارزه با ترویسم و قاچاق مواد مخدر" را اعلام کرده و سعی دارد دیگران را متقاعد کند که همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا از خاک افغانستان هیچ تهدیدی و بی ثباتی علیه کشورهای همسایه ایجاد نخواهد شد. اکنون ما و اکثر کشورهای جهان از این برخوردها استقبال می‌کنیم و منتظر هستیم تا این  وعده‌ها تحقق پیدا کنند. البته مسلما هنوز زمان کوتاهی گذشته و نمی‌توان نتیجه گیری نهایی را انجام داد. در مرحله فعلی ما از برقراری تماس با آنها حمایت می‌کنیم تا در وهله نخست خطرات احتمالی برای متحدین خود در همسایگی افغانستان و منطقه آسیای مرکزی را کاهش دهیم.»  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.