وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر شهریارِ روشن ضمیر را روایت دغدغه‌های بشری عنوان کرد که فارغ از تعلق زمان و مکان جریان دارد و تجلی مکاشفات و دریافت‌های عمیق این شاعر عارف و جواهر کلام است که در کنار مردم با صفا و با وفای خود زیسته و از زبان آنان فریاد سخن سر داده است.

شعر شهریار روشن ضمیر، روایت دغدغه‌های بشری است

به گزارش قدس آنلاین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی در پیامی به همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار به مناسبت این روز قرائت شد آورده است

«به نام خداوند جان آفرین  / حکیم سخن در زبان  آفرین

خداوند بخشنده دستگیر /  کریم خطا بخش پوزش‌پذیر

طوطی عشقم و عشق از پس آیینۀ غیب / با زبان دل من گاه سخن می‌گوید

زبان فخیم فارسی، همواره چون حلقه‌ای هویت ملی ایرانیان را به‌هم پیوند داده و رشته تمسک و وحدت ملی مردمان جغرافیای این سامان اهورایی را استحکام بخشیده است.

از سوی دیگر، رشحات این زبان لطیف و عزیز از مرزهای ایران اسلامی نیز فراتر رفته و مشتاقان و دلدادگانش را در جای جای این عالم، مسحور خود ساخته است.

وی ادامه می دهد : تردیدی نیست که در درازنای تاریخِ این مرز و بوم کهن، همه‌ اقوام و تیره‌های گوناگون در سایه لوا و لاله‌های  آن، فرهنگ متعالیِ ایران را رقم زده‌اند و چشمه جوشان و  خروشان شعر فارسی، تنوع و تکثر اقوام ایرانی و گویش‌های شیرین آنان را در زلال خود صیقل داده و چون گوهرهای گرانبهایی زینت این خاک زرخیز کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: براستی می توان گفت: شعر همچون پرتویی از مبشرات است که به سان طوفان واژه‌ها در روح متلاطم شاعر به جنبش در می‌آید.

شعر، همان مجمع فضائلی‌است که با روح و روان شنونده در هم آمیخته و با جذبه‌ای عمیق، غوغای وجودی شاعر را که در دامن واژه‌ها به آوازی دلنشین مبدل گشته در ملکوت اعلی منتشر می‌کند.

اسماعیلی آورده است: از همین روی، هر آن دلی که عاشق است، این نوا را به جان می‌خرد. و از این رهگذر، شعر سیدالشعرای ایران، سیدمحمدحسین شهریار تبریزی مجموعه‌ای پرشور و دلکش را ارزانی می‌کند و هر بیتش ضرب‌آهنگِ دل‌هایی‌ می‌شود که برای شعر و ادب ایران می‌تپد و در جان و باطن خود معرفت و معنویت را به ارمغان می‌آورد.  

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه این پیام تاکید دارد : اینک برماست تا با همتی بلند،   ستاره‌گان درخشان آسمان شعر و ادب این سرزمین عظیم اسلامی را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون شهریار شیرین سخن که غزل گفته و دُر سفته‌اند، بیافشانیم.

اسماعیلی در خاتمه این پیام اعلام داشت : بر خود لازم می‌دانم که از تبریز قهرمان و آذربایجان نیکو مرام و مردمان دین مدار آن دیار هم که این روزها میزبان آیین گرامی داشت شعر فاخر فارسی و بزرگداشت منزلت عرفان و معنویت شهریار شعر ایران می‌باشند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته  را به گرمی می‌فشارم.

غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آیت‌الله آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان فرهنگی از جمله حاضران این مراسم بودند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.