در حالی قاضی درودی، دادستان مرکز خراسان رضوی به خبرنگار قدس اعلام کرد که میانگین ورودی پرونده‌ها به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با کاهش ۱۵/۵ درصدی مواجه شده است.

کاهش ۱۵.۵ درصدی پرونده‌های ورودی به دادسرا

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها به اشتباه عدد مذکور را ۵۰ درصد اعلام کرده بودند این رقم را فقط به برخی دادسراها مربوط دانست و گفت: ورودی پرونده‌ها در تمامی نواحی با این حجم از کاهش مواجه نبود.

درودی،دادستان مشهد افزود:درحال حاضر طرح تحول ارجاع شکوائیه در نواحی ۲، ۳ و ۹ به طور کامل اجرا و دو ناحیه ۶ و ۷ هم در مسیر اجرای کار قرار دارند.

در گذشته اگر به عنوان یک شاکی به دادسراهای شهر مشهد مراجعه می‌کردید حتماً از اطاله دادرسی و رفت‌وآمدهای چند باره به کلانتری و دادسراها گلایه می‌کردید.

دلیل این واقعه هم این بود که پیش از اجرای طرح تحول شکوائیه، اگر شاکی قصد می‌کرد برای ثبت یک شکایت قدمی بردارد ابتدا باید مدت زمان طولانی را در صف‌های عریض و طویل عریضه‌نویسی صبح را زیر آفتاب ظهر می‌کرد.

حالا اگر به سلامتی و با اعصاب خرد نشده می‌توانست متن شکایتش را به عریضه‌نویس بگوید و هزینه آن را هم پرداخت کند، در پرده دوم این تراژدی خسته‌کننده نوبت به باطل کردن تمبر می‌رسید. این راه پر پیچ و خم را اگر طی می‌کرد حالا باید در صف‌های شلوغ ارجاع پرونده‌اش  می‌ایستاد. خوان سوم هم اینجا شروع می‌شد، حالا بماند که خیلی‌ها هم پیش از او و با طی کردن همین ماجراها و دردسر فراوان جلوتر از او قرار داشتند و چشم انتظار دستور قضایی و ارجاع پرونده‌شان بودند، پس باید آن‌ها هم می‌رفتند تا برگه‌های شکایت او اخذ می‌شد.

پس باید ساعت‌ها در انتظار دیدن قاضی می‌ماند که معمولاً این امر هم تا پیش از اجرای این طرح میسر نبود و حجم پرونده‌های ورودی و دستورات تکراری، شاکی را راهی کلانتری محل می‌کرد.

مرحله چهارم هم کم سختی و دردسر نداشت حالا باید شاکی منتظر مأمور می‌ماند تا دستورات قضایی را اجرایی کند چه تحقیقات میدانی و چه دریافت اظهارات که این امر هم بدون‌شک چند روزی زمان می‌برد. شاکی پرونده که ثانیه‌ها را می‌شمارد تا هرچه زودتر پرونده برای آغاز رسیدگی از کلانتری محل به دادسرا فرستاده شود، بازهم نمی‌دانست وقتی پرونده در پنجمین پیچ به شعبه‌ای در دادسرا ارجاع می‌شود باید مدتی درگیر دریافت اظهاراتی باشد که بارها در کلانتری و... تکرار کرده است. خب این‌ها سختی‌اش در مقابل ماجرایی که در نهایت به شاکی بگویند پرونده تو کیفری نیست و باید شکایت حقوقی مطرح کنی، یا دادسرای مرکز استان خراسان رضوی در رسیدگی صالح نیست باید پرونده به شهرستان وقوع جرم و... ارسال شود و از این دست موضوعات، هیچ بود. رویه‌ای که در گذشته وجود داشت نارضایتی‌ها را زیاد می‌کرد و شهروندان به حق مدعی بودند که چرا همان ابتدا حرف آخر را نزدند.

اجرای طرح تحول ارجاع

از همین رو دادستان مشهد به طور ویژه‌ای برای حل مشکل وارد میدان شد و چرخه باطل را با اجرای طرح تحول ارجاع از میان برداشت و درحال حاضر افراد همان ابتدا با قاضی ارجاع طبق یک فرایند نوبت‌دهی عادلانه روبه‌رو  می‌شوند و اگر قرار است پرونده‌ای در انتهای راه با موانع قانونی از مسیر دادرسی حذف شود و زمان و هزینه زیادی از بیت‌المال هدر رود همان ابتدا جلو کار گرفته شود. این اقدام مؤثر قابل لمس میزان رضایتمندی مراجعان به دادسراها را افزایش داده است.

کاهش ورودی پرونده‌ها

قاضی محمدحسین درودی، دادستان مشهد در این زمینه به خبرنگار قدس گفت: با اجرای طرح تحول در ارجاع پرونده‌ها و در مقایسه بازه زمانی یک ساله ۹۸ و ۹۹، می‌توانیم اعلام کنیم حجم ورودی پرونده‌ها به دادسرای مرکز استان کاهشی در حدود ۱۵.۵ درصدی داشته که این رقم به میزان زیادی از اطاله دادرسی‌ها جلوگیری کرده است.

دادستان مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرد: با اجرای این طرح در برخی نواحی مانند ناحیه ۲ دادسرا تا ۵۰ درصد کاهش ورودی پرونده داشته‌ایم. متأسفانه برخی رسانه‌ها این رقم را به اشتباه به کل آمار ورودی پرونده‌ها اختصاص داده بودند.

کدام شکایت‌ها بیشتر بودند؟

قاضی درودی به بیشترین پرونده‌های ورودی به دادسرا از حیث نوع شکایت اشاره کرد و در این زمینه هم گفت: در این بازه زمانی توهین، تهدید، افترا، سرقت و موادمخدر بیشترین فراوانی در میان شکایت‌های واصله به دادسرا را داشت.

درحال حاضر طرح تحول ارجاع شکوائیه در نواحی ۲، ۳ و ۹ به طور کامل اجرا و دو ناحیه ۶ و ۷ هم در مسیر اجرای کار قرار دارند.

دادستان مشهد بیان کرد: در برخی موارد برای آنکه بتوانیم گرفتاری‌های مردم و ایرادهایی را که در فرایند ثبت شکایت و رسیدگی از ابتدا تا انتها وجود دارد را شناسایی و برای حل آن اقدامی کنیم، به صورت میدانی موضوعات را همراه با همکاران قضایی مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر قرار باشد مشکل مردم لمس شود باید همراه با آن‌ها تمامی پیچ‌وخم‌های فرایند رسیدگی به یک شکایت را طی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.