مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: بانکهای این شهرستان به رغم مصوبات شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی از پرداخت تسهیلات به دامداران طفره می‌روند و آنها را با وجود انبوه مسائل و مشکلات تنها گذاشته اند.

عدم حمایت بانکها دامداران گنابادی را با مشکل مواجه کرده است

به گزارش قدس آنلاین، نعمت غفوری  افزود: در حالی که بیش از ۷۰ درصد گردش مالی اقتصاد گناباد در حوزه دام و طیور و باغات بویژه باغات پسته و صنایع تبدیلی و تکمیلی شیر، گوشت و سایر صنایع مرتبط با بخش کشاورزی است و حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ خانواده در حوزه کشاورزی و دامپروری  شهرستان فعالیت دارند، بانکهای این شهرستان از پرداخت تسهیلات حتی با بهره ۱۸ درصد و یک ساله به دامداران طفره رفته و از آنها حمایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: نیاز امسال شهرستان گناباد به تسهیلات بانکی جهت تامین نقدینگی در حوزه دام و طیور ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال به شورای هماهنگی بانکهای استان اعلام شده که پس از بررسی منابع در این شورا سهم این شهرستان در مرحله نخست ۴۰۰ میلیارد ریال تعیین و ابلاغ گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با این حال بانکهای شهرستان با اعلام اینکه منابعی در اختیار نداریم تاکنون از پرداخت تسهیلات در این زمینه خودداری کرده‌اند.

وی افزود: مشکل کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت آن در گناباد به دلیل دوری از مرکز استان، کمبود بارندگی و فقر مراتع موجب افزایش مشکلات دامداران این شهرستان شده است.

غفوری ادامه داد: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی محصولات زراعی آبی و کاهش ۹۰ درصدی محصولات دیم طی سالجاری، کاهش ۳۰ درصدی تولید شیر و گوشت و کاهش ۹۰ درصدی تولید علوفه در مراتع شهرستان گناباد را به همراه داشته است.
وی گفت: استمرار معضل خشکسالی و افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خوراک دام و مواد اولیه کنسانتره طی یک سال گذشته موجب شده است صنعت دامداری که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی این شهرستان دارد با تنگناهای بسیار دست به گریبان باشد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد افزود: علاوه بر این به علت نبود کشتارگاه صنعتی در گناباد دامداران این شهرستان مجبور هستند دامهای خود را برای فروش به مرکز خراسان رضوی یا خارج از استان انتقال دهند.

وی با اشاره به پیگیری برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد کشتارگاه صنعتی و فرآوری و بسته بندی محصولات دامی در گناباد ابراز امیدواری کرد با راه اندازی این واحد صرفه اقتصادی برای دامداران این شهرستان افزایش یابد.

غفوری ادامه داد: بطور میانگین ماهانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن نهاده در این شهرستان توزیع می شود که از این میزان نهاده‌های هشت هزار راس دام در دامداریهای صنعتی به صورت کامل توزیع می شود و نهاده حدود  ۲۰ هزار راس دام سنتی بطور کامل توزیع نمی شود و دامداران سنتی مجبورند کسری نهاده مورد نیاز خود را با قیمت بیشتر از بازار آزاد  خریداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.