۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
کد خبر: 771193

رئیس جمهور ترکیه اظهار کرد، احتمالا در جریان نشستش با جو بایدن در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ماه اینده میلادی خواستار دریافت غرامت از بابت کنار گذاشته شدن آنکارا از برنامه خرید جنگنده‌های پیشرفته رادارگریز اف-۳۵ خواهد شد.

اردوغان: آمریکا پولمان را پس دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ رجب طیب اردوغان در صحبت با خبرنگاران در ضمن پرواز بازگشتش از روسیه، جایی که در آنجا به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور رفته بود،‌ گفت، ترکیه از معامله اش با روسیه بر سر خرید سامانه های اس-۴۰۰ "عقب نشینی نخواهد کرد".

این توافق موجب کنار گذاشته شدن ترکیه از برنامه بین المللی تولید و خرید جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ شد.

اردوغان اظهار امیدواری کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در جریان نشست گروه ۲۰ در شهر رم ملاقات کند تا با او بر سر پروژه اف-۳۵ از جمله  مبلغ ۱.۴ میلیارد دلاری پرداخت شده از سوی ترکیه قبل از کنار گذاشته شدنش از این برنامه به بحث بپردازد.

اردوغان گفت که احتمالا یک نشست دیگر نیز بین او  و همتای آمریکایی‌اش در حاشیه کنفرانس آب و هوایی ماه نوامبر در شهر گلاسکوی اسکاتلند انجام شود.

اردوغان اظهار کرد:‌ما ۱.۴ میلیارد دلار پول دادیم. چه اتفاقی برای این پول خواهد افتاد؟ ما این پول را آسان به دست نیاوردیم و آسان هم به دست نمی‌آوریم. آنها یا باید هواپیماهای ما را بدهند یا پولهای ما را برگردانند.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های کشورش برای خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ بیشتر به رغم تهدیدات آمریکا در خصوص اعمال تحریم‌های بیشتر پاسخ داد:‌

فرآیند خرید اس-۴۰۰ ادامه می یابد. عقب نشینی وجود نخواهد داشت.

مذاکرات اخیر اردوغان با پوتین در شهر سوچی متمرکز بر اتخاذ گامهایی با هدف تعمیق همکاری دفاعی بین ترکیه و روسیه از جمله شراکت بر سر موتورهای هواپیما، جنگنده ها و زیر دریایی های بود.

به گفته اردوغان، روسیه احتمالا در ساخت دومین و سومین نیروگاه هسته ای ترکیه و همچنین سکوی پرتاب موشکهای فضایی این کشور مشارکت خواهد کرد.

اردوغان با هدف بحث با پوتین بر سر وضعیت سوریه به شهر سوچی سفر کرد. این در حالی است که اردوغان گفت، او و پوتین بر سر تداوم همکاری کشورهایشان برای بازیابی آرامش در ادلب سوریه توافق کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.