نبود سیاست‌های صادراتی و نیز کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در داخل سبب شده هر ساله بخشی از تولیدات کشاورزی روی دست باغداران بماند. سیب صنعتی از جمله محصولاتی است که هر ساله قصه رها شدن آن زیر درختان پرثمر یا در کنار جاده‌ها ضرورت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ضایعات و ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن بهره‌وری محصولات کشاورزی را به متولیان یادآوری می‌کند.

لبخند باغداران پای درخت سیب

ایران از نظر سطح زیر کشت سیب رتبه سوم و از نظر تولید رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده ودر زمینه صادرات سیب درختی در جایگاه ششم دنیا قرار دارد. هر ساله حدود ۴.۲ میلیون تن سیب درختی در کشور تولید می‌شود که بخش عمده آن به تازه‌خوری، بخشی وارد صنعت کنسانتره و آبگیری و بخشی از آن صادر می‌شود. در این میان آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۶۰ هزار هکتار از مجموع ۲۵۰ هزار هکتار باغات سطح کشور، هم در زمینه تولید و هم در زمینه سطح زیر کشت جایگاه نخست این محصول را در کشور دارد به طوری که یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

۲۰ درصد از کل محصول تولیدی سیب کشور صنعتی است

در حالی که تمامی کارشناسان اقتصادی از ضرورت عدم وابستگی به اقتصاد نفتی سخن گفته و اقتصاد مقاومتی نیز بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده که بر مبنای آن می‌توان با اتکا به تولیدات داخلی کشور اقتصاد ایران را ارتقا داد، این محصول توانسته علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، جایگاه خوبی در سبد صادراتی کشور نیز داشته باشد. بر اساس آمار هر ساله نزدیک به یک میلیون تا ۵/۱ میلیون تن از این محصول به کشورهای هدف صادر می‌شود.

سال گذشته حدود ۷۰ درصد از صادرات کشور محصول تولیدی از آذربایجان غربی بود و ۳۲۶ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت. به طور متوسط ۲۰ درصد از کل محصول تولیدی سیب کشور نیز

درجه ۳ و سیب پادرختی است و مصرف صنعتی دارد.

افزایش تناژ سیب پادرختی به دلیل گرمای زودرس

اما امسال وضعیت کمی با سال‌های گذشته متفاوت است. در سال جاری تنها در دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، تولیدات کشاورزی و سیب بیش از انتظار و ظرفیت بوده است. پیش‌بینی می‌شود مجموع تولید سیب درجه یک، دو و صنعتی آذربایجان غربی با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته به زودی به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

علاوه بر تولید بیش از ۵/۱ میلیون تنی سیب در آذربایجان غربی، راندمان تولید نیز در این استان بسیار بالا برآورد می‌شود؛ به طوری که از هر هکتار باغ ۲۳ تن محصول به صورت متوسط برداشت می‌شود. به تناسب این میزان تولید، گرمای زودرس تناژ سیب صنعتی را نیز بالاتر برده است. رقمی که حدود ۱۵۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته است. طبق برآوردها هم اکنون حدود ۴۰۰ هزار تن سیب صنعتی روی دست کشاورزان باقی مانده و خریداری ندارد.

بی‌اعتنایی تولیدکنندگان به خرید سیب با قیمت مصوب

با وجود اینکه آذربایجان غربی سالانه با تولید ۶۰ هزار تن انواع کنسانتره و آبمیوه، نخستین استان و قطب نخست تولید کنسانتره و آبمیوه کشور به شمار می‌رود اما از پاسخگویی به این حجم از تولید ناتوان است. ۲۴ خط تولید آبمیوه و کنسانتره در این استان فعالیت می‌کنند که مواد اولیه آن‌ها سیب و انگور است اما این واحدهای تولیدی حاضر نیستند سیب‌های باغداران را وارد چرخه صنعت کنند.

با شروع فصل برداشت، کامیون‌های سیب به صورت شبانه‌روزی پشت در کارخانه‌ها معطل هستند و در حالی که بارهای سیب در حال فاسد شدن هستند، کارخانه‌داران تمایلی به خرید این محصولات نشان نمی‌دهند. باغداران می‌گویند کارخانه‌داران به طمع قیمت پایین‌تر به آن‌ها پشت کرده‌اند ولی اهالی صنعت آبمیوه و کنسانتره برداشت زودهنگام محصولات به خاطر گرمای هوا را نوعی غافل‌گیری برای خرید این محصولات عنوان می‌کنند و با تمسک به این دستاویز معتقدند تا آمادگی کامل خطوط تولید خرید را به تأخیر انداخته‌اند.

خرید محصولات پادرختی توسط آستان قدس رضوی

تعیین قیمت سیب، بر اساس قیمت جهانی کنسانتره است که بر این اساس طبق مصوب یک ماه پیش دولتی‌ها و صنعتی‌ها این رقم هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد ولی باغداران می‌گویند واسطه‌ها و خریداران عمده سیب‌ها را به این قیمت نمی‌خرند و با رقمی حدود ۸۵۰ تومان آن هم در جایگاه‌های غیرمجاز پای معامله می‌آیند در چنین شرایطی آستان قدس فارغ از نگاه سود محوری با بسیج امکانات خود برای خرید تمام محصول سیب صنعتی کشاورزان اعلام آمادگی کرده است.

آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی می‌گوید: شرکت‌های آستان قدس رضوی در حال خریداری سیب صنعتی باغداران استان به قیمت حمایتی هستند.

بر اساس آنچه اکبر کرامتی می‌گوید: با توجه به سال‌آوری سیب درختی در سال جاری، تغییرات آب و هوایی در استان، افزایش میزان سیب صنعتی در استان و مشکلات اخیر در جذب این محصول در صنایع تبدیلی و کارخانه‌های کنسانتره استان آستان قدس رضوی برای خرید این محصولات وارد میدان شده است.

خرید بدون محدودیت در میزان خرید محصولات باغداران

وی با یادآوری اینکه به جهت حفظ کیفیت محصول و رعایت مسائل بهداشتی برای تولید کنسانتره و آبمیوه، میوه سالم ضروری است و  باغداران در اسرع وقت و به صورت بهداشتی محصول سیب صنعتی خود را به مراکز مجاز خرید تحویل بدهند می‌گوید: خرید توافقی هر کیلو سیب صنعتی به قیمت هزار و ۴۶۰ تومان به صورت نقدی توسط شرکت سامان بازار رضوی، از شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی در مراکز مجاز خرید سیب صنعتی آغاز شده است و بر اساس توافق انجام شده هیچ گونه محدودیتی در میزان خرید این محصول در مراکز مجاز وجود ندارد.گفتنی است؛ شرکت سامان بازار رضوی به عنوان نقطه اتصال زنجیره تولید و تأمین مصرف‌کننده عمده و خرد با در اختیار داشتن خطوط مختلف تولیدی و توان عملیاتی بازرگانی و پشتیبانی نقش مهمی در ساماندهی بازار در این برهه حساس ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.