بیش از ۱۸ ماه از طراحی و ایجاد شبکه شاد به منظور آموزش مجازی دانش‌آموزان کشور می‌گذرد.

«شاد»و نیاز به تلاش بیشتر

مدت زمانی که به باور کارشناسان برای رفع نقایص و اصلاح یک پیام‌رسان آموزش الکترونیکی کافی است، با وجود این، پلتفرم آن همچنان مثل ابتدای شکل‌گیری‌اش برای ارائه خدمات با کیفیت به دانش‌آموزان و معلمان با مشکل روبه‌رو است.

نواقص شاد

مهرشاد، دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم یکی از دبیرستان‌های شرق استان تهران در این خصوص به قدس می‌گوید: سال گذشته مشکلات این پیام‌رسان خیلی زیاد بود؛ کلاس‌ها آنلاین نبود و به همین خاطر بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان از واتساپ برای آموزش مجازی استفاده می‌کردند. امسال هم بعضی از پیام‌های صوتی معلمان را نمی‌توانیم باز کنیم و یا قطع و وصل اینترنت در روز سه‌شنبه گذشته نشان   می‌دهد پیام‌رسان شاد خیلی با سال گذشته تفاوتی ندارد.

پرویز آری، مدیر مدرسه دولتی ارشاد شهرستان رودهن هم می‌گوید: شاد قطعاً نواقصی دارد که باید رفع شود تا جریان یاددهی و یادگیری در آن با کیفیت بهتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز برخی از دانش‌آموزان و معلمان احراز هویت نشده‌اند و احتمالاً به همین دلیل نتوانسته‌اند وارد کلاس‌های شاد شوند، می‌افزاید: هرچند به‌تازگی امکان ایجاد گروه توسط معلمان و همچنین امکان برقراری ارتباط صوتی بین معلمان و دانش‌آموزان در شبکه شاد فراهم شده ولی ما همچنان مشکل کندی و قطع اینترنت را در این منطقه داریم که ظاهراً به پهنای باند مربوط می‌شود و خیلی به وزارت آموزش و پرورش ربط ندارد.

شبکه شاد نیاز به بازطراحی دارد

دکتر سید علی خالقی‌نژاد، پژوهشگر و کارشناس تعلیم و تربیت در خصوص مشکلات شاد به قدس می‌گوید: شاد یک سامانه یا یک سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی نیست، بلکه یک پیام‌رسان معمولی است چون پیکربندی این پیام‌رسان برای آموزش مجازی ناقص است. پیکربندی به این معنی که یک صفحه اختصاصی یا جایی برای دانش‌آموز داشته باشد تا او بتواند به صورت گروهی در آن فعالیت آموزشی کند و آزمون دهد.

وی می‌افزاید: ما در این پلتفرم نمی‌توانیم پوشه کار و یادگیری مشارکتی داشته باشیم ضمن اینکه به نظر می‌رسد فضای پیام‌رسان شاد در حال شلوغ شدن است یعنی می‌خواهند همه چیز را روی این پیام‌رسان بیاورند؛ در حالی که اصلاً نیازی به این نیست؛ چون رسالت این پلتفرم آن است که آموزش مجازی با کیفیت را به دانش‌آموزان عرضه کند و معلم بتواند در آن درس بدهد و گزارش و آزمون بگیرد و تکالیف دانش‌آموزان را ببیند.

خالقی نژاد ادامه می‌دهد: آموزش مجازی نیازمند زیرساخت‌های خاصی است و به پهنای باند ویژه نیاز دارد که در برنامه‌ریزی شاد دیده نشده است یا بعضی از ابزارها ممکن است در دسترس دانش‌آموزان به‌ویژه آن‌هایی که در مناطق محروم هستند، نباشد.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اثربخشی سامانه شاد را براساس مطالعات انجام شده با مشارکت ۵۰ هزار معلم در پایه‌های مختلف کشور ۶۰ درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: حال پرسش این است آیا این میزان اثربخشی مناسب آموزش مجازی است؟ به نظر بنده پاسخ منفی است؛ چون یک سامانه یادگیری الکترونیکی یا یک سیستم مدیریت یادگیری برای اینکه بتواند کارش را خوب انجام دهد دست‌کم به ۹۰ درصد اثربخشی نیاز دارد. بنابراین اگر فکر کنیم پیام‌رسان شاد دارد کارش را به خوبی انجام می‌دهد خود را گول زده‌ایم. البته این پیام‌رسان در آموزش مجازی دانش‌آموزان تأثیر دارد؛ اما تأثیرش کامل نیست چون نقص‌های زیادی دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم به سمت آموزش مجازی درست حرکت کنیم باید این پیام‌رسان را توسط کسانی که متخصص یادگیری الکترونیکی هستند بازطراحی کنیم.

چرایی مشکلات پیش روی شاد

علی باقرزاده، مشاور وزیر و رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: اینکه الان بعضی از دانش‌آموزان نمی‌توانند کلاسشان را در شبکه شاد پیدا کنند سه دلیل دارد؛ نخست ممکن است فرایند نام‌نویسی دانش‌آموز از سوی مدرسه کامل نشده باشد. دوم کار کلاس‌بندی دانش‌آموز انجام نشده باشد، مثلاً مشخص نشده دانش‌آموزاز کلاس اول الف است یا اول ب و سوم اینکه معلم کلاس مشخص نشده باشد؛ یعنی مشکل به نبود انتقال اطلاعات برمی‌گردد.

 وی در پاسخ به این پرسش که چرا مدیران وزارت آموزش و پرورش از قبل پیش‌بینی‌های لازم را برای نام‌نویسی دانش‌آموزان و ثبت اطلاعاتشان در سامانه شاد و همچنین تعیین کلاس‌بندی دانش‌آموزان و معلمان نکرده‌اند تا با شروع مدارس، دانش‌آموزان به راحتی وارد کلاس‌های شبکه شاد شوند، می‌گوید: پیش‌بینی‌های لازم از قبل شده بود ولی ما در حال یک نوسازی بزرگ در زیرساخت‌های آی‌تی وزارت آموزش و پرورش کشور هستیم. در واقع قبلاً ۴۵ سامانه جداگانه و مستقل از هم داشتیم که این‌ها در طول یک سال اخیر در قالب پروژه یکپارچه‌سازی دارند به هم متصل می‌شوند. چنین سیستمی گستردگی زیادی دارد و به طور طبیعی هم وقتی یک سیستم نو و مدرن جایگزین یک سیستم قدیمی و کهنه می‌شود ممکن است در مرحله راه‌اندازی با موانع تازه‌ای روبه‌رو شویم. یعنی بخش عمده تأخیر در کارها این نبوده که مدیران نمی‌خواستند کارشان را انجام دهند بلکه مدیران در فضای اصلی یا واقعی کارشان را انجام دادند. یعنی معلم کلاس مشخص و سازماندهی شده است اما این‌ها می‌بایست در سیستم یکپارچه ثبت می‌شد که در اینجا کار کمی با تأخیر اتفاق افتاده است. ضمن اینکه ما از ابتدای مهر حدود ۶۰ هزار تبدیل وضعیت داشتیم که معلمان تازه استخدام هستند. یعنی مدیران مدارس اصلاً در جریان نبودند که معلمانی برایشان می‌آید تا اطلاعاتشان را در سیستم ثبت کنند. البته این تعداد جدا از ۲۰ هزار دانشجوی تربیت معلمی است که به‌تازگی دانش آموخته شده‌اند. به هرحال بخشی از مشکل، طبیعی بوده و بخش دیگر ناشی از تحولی بوده که در سیستم آی‌تی وزارت آموزش و پرورش رخ داده است. همه این مشکلات بزودی برطرف می‌شوند و ما به داده‌های شفاف و روشن و کاملاً یکپارچه دسترسی پیدا می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.