رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه اصناف بر حدود ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی تاثیرگذار است، گفت: حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در ماه به اصناف خسارت وارد شده که این آسیب می‌تواند بیشتر از این ارقام هم باشد.

کرونا ماهیانه ۱۶۰ میلیارد تومان بر اصناف مشهد خسارت وارد کرده است

به گزارش قدس آنلاین، محمود بنانژاد در خصوص تاثیرات کرونا بر عملکرد اصناف طی یک سال و نیم گذشته اظهار کرد: اصناف در چهار دسته شغلی تولید، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی فعالیت می‌کنند که هر کدام ماهیت خاص خود را دارند. در دسته تولیدی با تغییراتی که به صورت فیزیکی یا شیمیایی به آن مواد اولیه وارد می‌کنند، در نهایت محصولی به وجود می‌آید که تولید آن واحد تولیدی می‌شود. در دسته خدمات فنی تعمیرکاران قرار دارند که در حوزه‌های مختلف مانند لوازم خانگی، الکترونیکی، خودرو و... و. فعالیت‌های تعمیری و خدماتی ارائه می‌دهند.

وی افزود: دسته توزیعی، شامل فروشگاه‌های مختلف پوشاک، کفش، طلا و جواهر و ... است که در بخش فروش محصولات خود را توزیع می‌کنند. دسته‌ خدمات مواردی مانند مراکز اقامتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی، حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل درون شهری و ... را شامل می‌شود که هر کدام فعالیت‌های خاص خود را دارند و به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

۱۵۰ هزار واحد صنفی در شهرستان مشهد فعالیت می‌کنند

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: در شهر مشهد حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار واحد صنفی در سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه وجود دارد و این‌ها زیر مجموعه اتاق اصناف مشهد و ۹۶ اتحادیه صنفی در شهر مشهد است که فعالیت آن‌ها در این چهار دسته خلاصه می‌شود. در حوزه واحدهای صنفی، دسته تولیدی حدود ۱۹ درصد، خدمات فنی حدود ۱۷ درصد، توزیع حدود ۴۵ درصد و خدمات نیز حدود ۱۹ درصد فعالیت انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه درصد فعالیت در دسته توزیع بیشتر از دیگر دسته‌ها است اما در واحد تولیدی بیشترین اشتغال را شاهد هستیم زیرا واحدهای تولیدی در هر صنف از تعداد زیادی افراد تشکیل شده که در آن واحد تولیدی فعالیت می‌کنند. کارگاه‌های مختلفی مانند قنادی، کالای خواب، مصالح ساختمانی و ... وجود دارد که محصولات خود را تولید می‌کنند همچنین برای تولید ادوات کشاورزی چندین کارگاه وجود دارد که هر کدام از این‌ها افراد زیادی را مشغول به کار می‌کند.

حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در مشهد و در حوزه اصناف فعالیت می‌کنند

بنانژاد خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی تعداد افراد شاغل در هر واحد صنفی حدود ۲.۳ نفر است. همچنین افرادی هستند که به صورت پاره وقت فعال هستند. اما آمارهای غیر رسمی از فعالیت حدود ۳.۵ نفر در هر واحد صنفی حکایت دارد. بدین معنا که حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در مشهد و در حوزه اصناف اشتغال دارند و فعالیت می‌کنند.

اقتصاد اصناف در شهر مشهد به ورود زائر و مسافر گره خورده است

وی اضافه کرد: اگر این موضوع را به خراسان رضوی تعمیم دهیم حدود ۲۲۰ هزار و در کل کشور هم حدود ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که ما با متوسط کشور تقریبا نزدیک و برابر هستیم. مشهد دومین کلانشهر کشور از جهت تعداد واحد صنفی و جایگاه تشکلی است. اقتصاد اصناف در شهر مشهد به ورود زائر و مسافر گره خورده و این موضوع در زمان کرونا، آسیب زیادی را به اصناف وارد کرد.

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: در شهر مشهد حدود ۵۰۰ پاساژ و مجتمع تجاری وجود دارد که بسیاری از این مجتمع‌های تجاری به واسطه زائران برای خدمات‌دهی به آن‌ها ایجاد شده است. همچنین حدود ۲۷۰ هتل سه ستاره به بالا و نزدیک به ۲۰۰ اقامتگاه در حال احداث وجود دارد که به واسطه زائران صورت گرفت. لازم به ذکر است که حدود ۸۰۰ واحد اقامتی مانند مهمان‌سراها، مهمان‌پذیرها و هتل‌های کوچکتر وجود دارد که در زمان کرونا و به واسطه این اقتصاد وابسته به زائر، اصناف خدماتی و توزیع آسیب بسیار زیادی را متحمل شدند.

خسارت کرونا در حوزه اصناف بر حدود ۱۷.۸ تا ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی تاثیرگذار است

وی افزود: بسیاری از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تعطیل شدند؛ به گونه‌ای که اگر در منطقه‌ای امکان فعالیت وجود داشت، صرفا با محدودیت‌های خاص انجام می‌شد زیرا مردم نگرانی‌هایی را برای حضور در مراسم‌ها داشتند و هم نظارت‌هایی که وجود داشت قاعدتا اجازه نمی‌داد بیشتر از تعدادی که در دستور بود، مهمان متمرکز باشد و باعث ایجاد تجمع شود. آمار رسمی نشان می‌دهد اصناف بر حدود ۱۷.۸ تا ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی تاثیرگذار است که در کل کشور به صورت ماهانه تقریبا ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود. براساس آمارهای رسمی وزارت اقتصاد حدود ۷تا ۸ درصد مربوط به تولید ناخالص ملی در حوزه‌های مختلف، بر اثر بیماری کرونا آسیب‌هایی را متحمل شد و اگر همان ۸ درصد را حساب کنیم حدود ۲هزار میلیارد تومان در ماه برای کشور برآورد می‌شود. اگر این درصد کشوری را در مشهد در نظر بگیریم حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در ماه خسارت وارد شده که می‌تواند بیشتر از این ارقام هم باشد. این عدد بر اساس پراکنش جمعیتی است اما واقعیت چیز دیگری است و  بسیار بیشتر از این عدد به اصناف خسارت وارد شده است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.