۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 771388

در سومین جلسه از سلسله جلسات پرسمان دینی حرم مطهر رضوی، موضوعاتی از قبیل «چه کنیم امام رضا(ع) ما را دوست داشته باشد؟»، «راه‌های افزایش محبت امام در دل چیست؟»، «سکوت در برابر ظلم»، «توبه و جبران گناه»، «راه علاج وسوسه‌های شیطانی و راه افزایش بصیرت» از جمله مسائلی بود که در این جلسات به آنها پاسخ داده شد.

چه کنیم امام رضا(ع) ما را دوست داشته باشد؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین احمد امین‌نیا کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی در سومین روز از برنامه پرسمان دینی در پاسخ به سوال «چکار کنیم امام رضا(ع) ما را دوست داشته باشد؟» گفت: اگر به حرف امام رضا(ع) گوش دهیم و بدان عمل کنیم امام رضا(ع) ما را دوست خواهد داشت و لازم نیست دنبال اعمال عجیب و غریب باشیم. اگر همیشه قبل از هر کاری این سوال را از خود بپرسیم که آیا عمل ما موجب رضایت امام می‌شود یا خیر؟ آنگاه محبت امام را در زندگی خود حس خواهیم کرد.

حجت الاسلام امین‌نیا افزود: از سوی دیگر هر چه درباره سرگذشت، سبک زندگی، اعمال و رفتار ایشان بخوانیم و بدانیم، علاقه ما به امام بیشتر می‌شود و کمک می‌کند که طبق میل و فرمایش ایشان عمل کنیم.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام امین نیا با طرح این پرسش که اگر کسی ظلمی را دید و سکوت کرد آیا در آن شریک است؟ با استناد به فرازهایی از زیارت عاشورا پاسخ داد: در زیارت عاشورا چهار ظلم فرهنگی، سیاسی، نظامی و بسترسازی برای این سه موارد مطرح شده است. بسترسازان آنهایی هستند که ظلم را ببینند و سکوت اختیار کنند؛ اگر کسی اینگونه باشد یا تاییدکننده ظالم است و یا استقبال‌کننده از ظلم محسوب می‌شود.

 

سالها گناه را چگونه می‌توان جبران کرد؟

سخنران این مراسم در ادامه گفت: شرط اول برای ورود به طهارت این است که باور داشته باشیم ظلم و خطا کردیم! پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اگر به اندازه سنگینی کوه‌ها و تعداد ریگ‌های بیابان گناه کرده باشید اگر توبه کنید خداوند آنها را می‌بخشد! اما به شرطی که خطا و گناه خود را بپذیریم، آن را جبران کنیم و دیگر آن عمل تکرار نکنیم؛ اگر این شروط اجرا شود در این صورت خداوند بخشنده توبه ما را می‌پذیرد.

در ادامه حجت الاسلام امین نیا در پاسخ به این سوال که راه علاج وسوسه‌های شیطان چیست؟ گفت: در قرآن آمده است: «الذی یوسوس فی الصدور الناس» باید دل را خالی از وسوسه‌های شیطان کنیم و از یاد و نام خدا غافل نشویم. به همین جهت توصیه شده زیاد ذکر بگوییم، ذکر شیطان را از انسان دور می‌کند و غفلت از خدا و قیامت انسان را در صیدگاه شیطان قرار می‌دهد.

 

چگونه بصیرتمان را افزایش دهیم؟

حجت الاسلام امین‌نیا در ادامه با اشاره به راه‌های افزایش بصیرت عنوان کرد: عبرت گرفتن از تاریخ و آنچه بر ما و دیگران گذشته و توجه به تجربیات خود و دیگران موجب درس گرفتن و افزایش بصیرت می‌شود.

وی اضافه کرد: با اهل فکر و اندیشه که دچار هیجان و تحت تاثیر مسائل مختلف قرار نمی‌گیرند ارتباط بگیریم تا همانند آنها در حوادث و پیش‌آمدها با بصیرت عمل کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.