۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 771947

یک کارشناس مذهبی درباره جایگاه زیارت امام رضا (ع) گفت: امام کاظم (ع) نعمت‌هایی که شامل شهدای جنگ بدر است و در سوره آل‌عمران آمده را به زوار امام رضا (ع) هم تعلق داده‌اند.

زیارتی که پاداشش بهشت است

به گزارش قدس آنلاین، سی‌ام ماه صفر برابر است با سالروز شهادت امام رضا (ع)، امامی که پیامبر (ص) ولادت و شهادتش در خراسان را بشارت داد و فرمود شفاعت کسی او را زیارت نمی‌کند مگر خداوند گرفتاری‌اش را برطرف کند.

فضائل بی‌شماری برای این امام عزیز بیان شده که در این راستا با حجت‌الاسلام محمدجواد مهریار کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) دقایقی به گفت‌وگو نشستیم.

پذیرش ولایت امام رضا (ع) به عنوان امام هشتم سند شیعه امامیه است

مهریار پذیرش ولایت امام رضا (ع) به عنوان امام هشتم را سبب قرار گرفتن در شیعیان امامیه دانست و گفت: قبول ولایت و امامت هشتمین حجت خدا بر عالم هستی، یعنی امام رضا (ع)، سبب می‌شود تا شیعیان امامیه از دیگر مذاهب و فرقه‌ها جدا شوند. اگر در بین تمام فضائل امام رئوف بررسی و تحقیق شود، قطعاً می‌توان بالاترین فضیلت را در بیان و توصیف رسول خدا (ص) نظاره کرد.

نظر پیامبر (ص) درباره زائر امام رضا (ع)

وی ادامه داد: نبی رحمت در فضیلت امام هشتم فرمودند: «پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنه‌کاری او را زیارت نمی‌کند، جز این‌که خداوند گرفتاری او را برطرف می‌کند و گناهانش را می‌بخشد.» بضعه‌ رسول الله یا همان پاره‌ تن رسول خدا (ص)، وصف جامعی است که بیان کننده‌ تمام صفات و ویژگی‌های رسول خدا است. در روایات وارده از اهل بیت (ع) چند ویژگی برای زیارت ایشان بیان شده است.

مقام زائر امام رضا (ع) هم‌ردیف مقام شهدای بدر است

این کارشناس مذهبی درباره فضائل شخصیتی امام رضا (ع) گفت: مرحوم قمی در بیان فضیلت شخصیت امام رضا (ع)، حدیثی را به نقل از امام کاظم (ع) بیان می‌کند. ایشان می‌نویسد: «روزی امام موسی بن جعفر (ع) در بین فرزندانشان حضور داشتند و مشغول صحبت بودند. امام رضا (ع) در حالی‌که در ابتدای جوانی بودند، از مقابل دیدگان مبارک پدر عبور کردند. در این هنگام، امام کاظم (ع) به آن جمعیت فرمودند: این پسرم (یعنی حضرت رضا) در سرزمین غربت از دنیا می‌رود، هر آن کسی‌که قبر او را زیارت کند و تسلیم امرش شده باشد و به حق امامتش عالم باشد، نزد خدای رحمان مقامی هم‌چون مقام شهدای بدر دارد

شأن نزول آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره مبارکه آل‌عمران

حجت‌الاسلام مهریار با اشاره به نزول آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره مبارکه آل‌عمران برای شهدای جنگ بدر گفت: برای شناخت ویژگی شهدای بدر که به عنوان اولین مدافعین پیامبر گرامی اسلام محسوب می‌شوند، باید به آیات قرآن کریم رجوع کرد. مفسرین بزرگ شیعه، شأن نزول آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره مبارکه آل‌عمران را در مورد شهدای گرانقدر بدر می‌دانند. مرحوم علامه طبرسی در تفسیر خود می‌نویسد: «بعضی گفته‌اند، شأن نزول این آیات در مورد شهدای بدر است. در آن روز چهارده نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند. شش نفر از شهدا، از مهاجرین بودند و هشت نفر از این گرامیان، انصار مدنی بودند

این کارشناس مذهبی ادامه داد: قرآن کریم درباره‌ عنایات خدا به شهدای بدر می‌فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ * فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ * یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ وَأَنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ؛ [آل‌عمران/۱۶۹-۱۷۱] هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. به آن‌چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و برای کسانی‌که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته‌اند شادی می‌کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می‌شوند. دلشادند به نعمت و فضل خدا و این‌که خداوند اجر اهل ایمان را هرگز ضایع نگذارد.» باید گفت شهدای بدر از چند نعمت بی‌پایان الهی بهره دائمی می‌برند و قرآن کریم نعمات بی‌نظیری را برای شهدای بدر بیان می‌کند.

مقام زائر امام رضا (ع) در ردیف شهدا جنگ بدر است

وی درباره نعمت‌های خدا که به شهدای جنگ بدر عنایت شده است، گفت: اولین نعمت، روزی بی‌حسابی است که از فضل خدا به اصحاب بدر عنایت می‌شود و دائمی است. [عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ]، دومین نعمت که ارزانی شهدای بدر شده است، شادمانی به آن‌چه که خداوند از فضلش نصیب‌شان کرده است است، [فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ]، سومین نعمت و عنایت خاص، دریافت بشارت درباره‌ جهادگران است. [وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ] و چهارمین عنایت ویژه، برخورداری از فضل و نعمت خاص است. [یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ]

نظر امام کاظم (ع) درباره مقام زائر امام رضا (ع)

حجت‌الاسلام مهریار درباره ارتباط مقام زائر امام هشتم نعمت‌های اشاره شده در آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره مبارکه آل‌عمران گفت: در حقیقت امام کاظم (ع) با بیان مقام زائر عالم آل محمد (ع)، نعمت‌هایی را که در قرآن شامل حال شهدای جنگ بدر شده را به زوار قبر امام هشتم (ع) تعلق می‌دهند. شاید در ذهن سؤال ایجاد شود، چه دلیلی دارد که ویژگی‌های بیان شده در آیات مذکور، شامل حال زائر امام رئوف شود؟

این پژوهشگر اهل بیت (ع) ادامه داد: در جواب این سؤال باید گفت، همان‌گونه که شهدای بدر با صلابت تمام در ابتدای رسالت پیامبر (ص) از دین مبین اسلام دفاع کردند، شیعیان امامیه نیز از ثمره‌ اسلام که همان ولایت اهل بیت (ع) است دفاع می‌کنند. در هیچ‌کدام از مذاهب اسلامی، مهدویت همانند شیعه‌ اثنی عشری، متقن و مشخص بیان نشده است و هیچ‌کدام از فرقه‌ها و مذاهب، ادعای زنده بودن مهدی موعود را ندارند و فقط شیعه‌ امامیه است که چنین ادعایی را با توجه به روایات موجود از رسول خدا (ص) بیان می‌کند. لذا امام رضا (ع) علاوه بر آن‌که، معنا و مفهوم کلمه‌ توحید است، حلقه‌ وصل میان ائمه اطهار (ع) نیز هست. چرا که تا زمان امام کاظم (ع) شیعیان به فرقه‌های مختلف تقسیم شدند و تنها کسانی‌که ولایت و امامت خورشید عالم تاب سرزمین خراسان، یعنی امام رضا (ع) را پذیرفتند، به صاحب العصر و الزمان (عجل‌الله‌فرجه) ایمان آورده‌اند. پس باید برای این دوست‌داران حقیقی امامت و ولایت، مقامی را بیان کرد که برای اصحاب خاص رسول خدا (ص) بیان شده است.

زائر امام رضا (ع) بهشتی می‌شود

وی درباره دیگر ویژگی زائر امام رضا (ع) گفت: دومین ویژگی در زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) را می‌توان به پاداش بهشتی شدن زائر اختصاص داد. وجوب بهشت برای زائرین حضرت در بسیاری از روایات بیان شده است. «علی بن اسباط می‌گوید: از امام جواد (ع) پرسیدم، کسی‌که امام رضا (ع) را در خراسان زیارت کند، چه پاداشی دارد؟ حضرت دو مرتبه فرمودند: به خدا قسم بهشت از آن او است.» باید گفت بهشت خداوند از آن کسی است که از فرامین الهی به بهترین شکل تبعیت کند و نفس خود را مطیع اوامر الهی قرار دهد. اطاعت از رسول خدا (ص) در تبعیت از ائمه هدی (ع) پاداش بهشت را به دنبال دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.