مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سالانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار زندانی آموزش‌های مهارتی را کسب می‌کنند که با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا درسال ۹۹ و امسال آموزش‌ها کمی تحت تاثیر قرارگرفته است.

سالانه ۷۰ هزار زندانی در کشور مهارت کسب می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، حبیب عرفان‌منش  اظهار داشت: سال گذشته ۵۰ هزار و ۶۴۰ زندانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را حین سپری کردن دوران محکومیت خود، کسب کردند که از این تعداد ۱۲ درصد آنان بالغ بر بیش از ۶ هزار نفر از بانوان زندانی بوده‌اند که مهارت‌های شغلی را فراگرفته‌اند.

وی افزود: طبق آمارها، تقریبا از ۲۶۰ زندان کشور، دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در ۱۹۴ زندان در کارگاه‌های مهارت آموزی و یا کارگاه‌های تولیدی و خدماتی درون زندان‌ها (مطابق با مدل محیط کار واقعی) را برای زندانیان با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، فراهم شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۳۱ هزار و ۵۶۲ نفر زندانی آموزش مهارتی را کسب کرده‌اند، گفت: تهدید کرونا باعث شد آموزش‌ها تحت تاثیر قرار گیرند اما سعی کرده ایم با به روز رسانی مدل های آموزشی، امسال آموزش های محیط کار واقعی را نسبت به سال قبل ارتقاء دهیم.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: استفاده از ظرفیت کارگاه های داخل زندان ها توسعه پیدا کرده است اما به خاطر در دسترس نبودن خدمات اینترنتی، بسط آموزش ها مهارتی مجازی و موبایلی از راه دور در زندان ها محدودیت دارد و بیشتر به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی صورت می گیرد.

وی با اشاره به آموزش های تخصصی در محیط های واقعی کار گفت: سال گذشته سه درصد آموزش ها در محیط کار واقعی بوده است ولی امسال این آموزش ها در ۶ ماه اول سال به ۶ درصد رسیده و اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری از مرز ده درصد گذر کند.

عرفان منش تاکید کرد: در محیط کار واقعی حداکثر سه نفر کارآموز با حضور یک استاد کار مهارت های شغلی را مطابق سرفصل های سازمان آموزش فنی و حرفه ای (استاندارد آموزشی) فرا می گیرند و این امر به کسب تجربه و آشنایی با بازار کار واقعی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد مهارت آموختگان کارجوی بیرون از زندان شاغل می شوند، اظهار امیدواری کرد که با حمایت بنیاد تعاون زندانیان و سازمان زندان ها در حین محکومیت بیش از نیمی از افراد مهارت آموخته مشغول بکار شده و برای خود و خانواده هایشان کسب درآمد کنند. همچنین زندانیانی که دوره های آموزشی و مهارتی را در زندان سپری کرده اند، پس از آزادی، می توانند در زمینه هایی که کسب مهارت و تجربه کرده اند، فعالیت اقتصادی داشته باشند و از ارتکاب مجدد به جرایم پیشگیری شود.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: اگر نیازسنجی مهارتی با دقت انجام شود در همان زندان، فرصت خوبی برای بروز و پرورش استعدادهای مهارتی در دوره های آموزش فنی و حرفه ای برای زندانیان به وجود می آید و افراد پس از آزادی با داشتن گواهینامه مهارت وارد بازارکسب و کار و درآمدزایی می شوند.

وی خاطر نشان کرد: براساس اطلاعات موجود نرخ بازگشت به زندان در زندانیانی که مهارت کسب کرده اند نسبت به کسانی که این دوره ها را طی نکرده اند، به یک سوم کاهش می یابد و وضعیت اجتماعی شدنشان بهبود قابل توجهی می یابد و بعد از آزاد شدن مجددا گرفتار آسیب های اجتماعی نمی شوند.

عرفان منش با اشاره به ایجاد مراکز مشاوره شغلی در زندان ها گفت: مراکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در زندان های مرکزی ۲۲ استان ایجاد شده است که تا پایان سال در سراسر استان ها فعال خواهند شد. این مراکز با استفاده از مشارکت ظرفیت ها موجود (دولتی و خصوصی) هدایت گری لازم را برای بهبود اثربخشی توانمند سازی شغلی و اقتصادی محبوسین، عهده دار خواهند بود.

وی افزود: این امر کمک می کند تا مهارت هایی به زندانیان آموزش داده شود که بعد از آزادی، دارای بازار کسب و کار و درآمد نسبتا مناسبی باشد. اکنون نیز عمدتا رشته های مختلفی از جمله صنایع چوب، هنرهای دستی و تجسمی، آرایش و پیراش، فناوری اطلاعات، طراحی و دوخت، جوشکاری، اتومکانیک، برق، صنایع ساختمان، کشاورزی و دامپروری و سایر موارد حسب وجود ظرفیت و تمایل زندانیان، آموزش داده می شود.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خواستار اجرای مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی برای رایگان کردن تعرفه های قانونی ثبت نام، آزمون و صدور گواهینامه برای زندانیان شد و گفت: بر اساس این مصوبه از سال ۹۸ مقرر است که سازمان زندان ها و آموزش فنی و حرفه ای هزینه های قانونی تعرفه ها را برآورد کنند تا منابع لازم از سازمان برنامه و بودجه در اختیار  سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار گیرد و نیاز به اخذ این وجوهات (که در حال حاضر برای هر نفر حداکثربالغ بر ۱۲۰ هزار تومان است) از زندانیان یا سازمان زندان ها اخذ نشود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.