رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: توسعه نمی‌تواند به عنوان یک راه حل جهانی متناسب با سیاست های ملی و بومی تجویز شود. ضرورت دارد به تحریم های یک جانبه علیه برخی کشورها از جمله ایران توجه شود، چرا که مانع مهمی برای اخذ کمک های مالی توسط این کشورها برای حفظ سرعت حفاظت از طبیعت است.

توسعه را نباید به عنوان راه حل جهانی متناسب با سیاست‌های ملی تجویز کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه صبح امروز درچهارمین مجمع وزیران و مراجع محیط زیستی آسیا و اقیانوسیه که به صورت ویدیو کنفرانس و به میزبانی سوون در کشور کره جنوبی برگزار شد با یادآوری بحران کمبود آب به عنوان معضل جهانی به راهکارهای هم افزایی کشورها برای حل این بحران پرداخت و در این زمینه برخی اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با خشکسالی از جمله احیای دریاچه ارومیه  را تشریح کرد.

معاون رییس جمهوری همچنین در این سخنرانی به لزوم اجرای طرح های پایدار برای حفاظت از طبیعت مناطق خشک و نیمه خشک از طریق راه حل های مبتنی بر طبیعت و درس های آموخته شده در مواجهه با تغییرات اقلیمی و مقابله با توفان های گرد و غبار تاکید کرد.

سلاجقه از دولت کره جنوبی برای میزبانی عالی این مجمع ترکیبی تشکر و ابراز امیدواری کرد با همکاری خانم هان جونگ - وزیر محیط زیست کره جنوبی - نتایج به دست آمده از این مجمع پیگیری شود.

وی افزود: در منطقه آسیا و اقیانوسیه، با مسایل و مشکلات فشرده نوظهور زیست محیطی روبرو هستیم که روز به روز در حال افزایش و تشدید است، کمبود آب یکی از مهم ترین آنهاست که بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با این چالش کنار بیایند، از اینکه شاهد یک گرایش جهانی برای ساختن جهانی بهتر از قبل و شکل گیری طبیعت متعادل و متوازن ایجاد شده است، خرسندیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین خوب است که توجه ویژه به بازیابی سبز در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و سایر اهداف ابزارهای مختلف بین المللی مربوط به حفظ و ارتقای اکوسیستم ها و تنوع زیستی کمک شایانی می کند، این هدف غائی، با ایجاد مشاغل سبز، ترویج تولید و مصرف پایدار، اقتصاد چرخه ای سالم محقق خواهد شد.

سلاجقه اظهار داشت: برای مواجه با این چالش ها، ما باید در دستیابی به نتیجه ای بهتر برای نجات زمین، تلاش های خود را هم افزا کنیم، به این منظور، ما باید از سیاسی شدن محیط زیست اجتناب کنیم و به حفظ مسئولیت های مشترک اما متفاوت جهانی شناخته شده، نیاز داریم.

وی گفت: کشورهای توسعه یافته بایستی به تعهدات خود مبنی بر تأمین ابزارهای اجرایی مانند کمک های مالی و انتقال فناوری متعهد باشند و کشورهای در حال توسعه نیز بایستی از این منابع به بهترین نحو استفاده کنند، هم اکنون، توسعه پایدار در مرکز تلاش های سازمان ملل متحد قرار دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با این حال، ما  باید در نظر داشته باشیم که توسعه نمی تواند به عنوان یک راه حل جهانی متناسب با سیاست های ملی و بومی تجویز شود. ضرورت دارد به تحریم های یک جانبه علیه برخی از کشورها از جمله کشور، ایران، بپردازیم چرا که مانع مهمی برای اخذ کمک های مالی توسط این کشورها برای حفظ سرعت حفاظت از طبیعت است.

معاون رییس جمهوری اظهارداشت: از جمله اقدامات موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر، احیای دریاچه ارومیه به عنوان دریاچه ای وسیع که با حمایت و همکاری کشورهای دوست انجام شده، اشاره می کنم.

سلاجقه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنین قصد دارد طرح های پایدار برای حفاظت از طبیعت مناطق خشک و نیمه خشک از طریق راه حل های مبتنی بر طبیعت و درس های آموخته شده در مواجهه باتغییرات اقلیمی و مقابله با توفان های گرد و غبار را اجرا کند، همچنین در زمینه کاهش اثرات گرد و غبار در منطقه، قطعاً به حمایت کشورهای دارای تجربه و فناوری و همچنین کشورهای آسیب پذیر و برنامه محیط زیست ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی مرتبط با گرد و غبار، از طریق سرمایه گذاری و استفاده از داده های علمی و تعامل میان علم و سیاست نیاز داریم.

وی افزود: بنابراین به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر و مبتکر در مقابله با توفان های گرد و غبار در غرب آسیا، دستان خود را برای دستیابی منطقه و فراتر از آن برای مقابله با توفان های گرد وغبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه دراز می کنم.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.